„LNDT jau ne pirmus metus vysto bendradarbiavimą su vienu aktyviausių Estijos meno centrų „Vaba lava“ (liet. laisvoji scena), įsikūrusiu Taline ir Narvoje. Šis bendradarbiavimas – tai ir galimybė stiprinti ryšius tarp teatro bendruomenių Lietuvoje, Latvijoje ir Estijoje, nes trijuose pristatomuose spektakliuose kuriantys menininkai yra iš visų trijų Baltijos šalių. Tai ypač svarbu Rusijos grėsmės akivaizdoje – būti vieningiems, eiti išvien, ir permąstant savo bendrą praeitį, kartu kurti Baltijos šalių ateitį. Menas ir politika negali būti atskirti, jie vis tiek eina išvien, tad kartu su latviais ir estais norime kalbėti apie šiandieną ir tą situaciją, kurioje gyvena mūsų visuomenės“, – sako LNDT generalinis direktorius Martynas Budraitis.

Balandžio 20 d. – „Du garažai“

Nuoširdi ir juokinga istorija apie buvimą vyru. Keturi vaikinai iš dviejų posovietinių garažų dalijasi slapčiausiomis savo mintimis, gyvenimo filosofija, laimės siekiu, noru mylėti ir būti mylimam. Spektaklis gali pateikti nemažai atsakymų į svarbius klausimus. Pavyzdžiui, kaip iš senų plastikinių butelių pagaminti ką nors naudingo? Kaip mesti rūkyti? Kas galvoja greičiau: estai ar latviai? Kaip užkariauti moters širdį, jei turi tik popieriaus lapą? Kokia tuščios dantų pastos tūbelės filosofija?

Pripažintas latvių režisierius Elmārs Seņkovs sutelkia dėmesį į keistą garažo erdvę – vietą, kuri buvo ir homo sovieticus, ir naujojo demokratinės respublikos piliečio užuovėja. Spektaklio „Du garažai“ veiksmas tuo pačiu metu vyksta Estijoje ir Latvijoje bei pristato istoriją apie jaunus vyrus, kurie sulaukia pilnametystės kaip tik tuo metu, kai jų šalys iškovoja nepriklausomybę. O ką daryti, jei tiek senasis, tiek naujasis pasaulis tau atrodo svetimi? Kaip suderinti priešingus visuomeninius lūkesčius, gyvenimo tikslus ir konspiracijas? Ką daryti, jei paveldėtas garažas atrodo vienintelis saugus prieglobstis?

Balandžio 21 d. – „Aš turėjau pusbrolį“

Spektaklio dramaturgė Rasa Bugavičute-Pēce yra pusiau latvė pusiau lietuvė. Tai pasakojimas apie ją ir jos pusbrolį lietuvį Deimantą. Jie kartu užaugo. Ji tapo rašytoja. Jis tapo vienu pagrindinių Kauno mafijos veikėjų, kurį 2015 m., kai jam buvo 27-eri, nužudė du samdomi estų žudikai.

Tai labai asmeniška istorija, papasakota iš Rasos perspektyvos: ji stebi, kaip pusbrolis vis labiau įsitraukia į organizuotų nusikaltimų pasaulį. Spektaklio tikslas – stengtis suprasti socialines aplinkybes ir asmeninius motyvus, skatinančius tokiu būdu tapti pasaulio karaliumi, net jei tai reiškia, kad tavo gyvenimas gali būti labai trumpas.

Pjesė 2021 m. lapkritį buvo pristatyta LNDT organizuojamame šiuolaikinės dramaturgijos festivalyje „Versmė“, pjesę skaitė Marius Repšys ir Rūta Šmergelytė. Estiškame spektaklyje vaidina Rea Lest ir Henrik Kalmet. Spektaklio režisierius Valters Sīlis Lietuvos nacionalinio dramos teatro žiūrovams turėtų būti pažįstamas iš spektaklio „Barikados“.

Balandžio 22 d. – „Error 403“

„Error 403“ – spektaklis apie Aleksandrą Taraikovskį, pirmąją Baltarusijos masinio protesto, prasidėjusio po suklastotų prezidento rinkimų 2020 metų rugpjūčio 10 d., auką. 34 metų Taraikovskis buvo nužudytas Minsko centre, kai specialiųjų policijos pajėgų kovotojas šovė jam į krūtinę. Visgi pagrindinis pjesės veikėjas yra ne Taraikovskis, o mirtiną šūvį paleidęs specialiojo būrio „Almaz“ kovotojas. „Almaz“ yra specialus Baltarusijos vidaus reikalų ministerijos padalinys kovai su terorizmu.

Spektaklis sukurtas Londone prieš 15 metų įkurtame Halezino teatras (Baltarusijos laisvasis teatras, angl. Belarus Free Theatre, BFT). Šis teatras temas spektakliams renkasi remdamasis trimis principais: socialiniu teisingumu, uždraustomis temomis ir žmogaus teisių pažeidimais. Spektakliui pjesę parašė ir jį režisavo teatro įkūrėjas Nicolai Halezin iš Baltarusijos.

Halezino teatrą ypač mėgsta JAV ir Didžiosios Britanijos kritikai. Ben Brantley, neseniai atsistatydinęs garsusis „The New York Times“ vyriausiasis teatro kritikas, prieš kelerius metus BFT pavadino labiausiai matomu ir pripažintu pogrindiniu teatru pasaulyje.

Apie estų teatrą „Vaba Lava“

„Vaba Lava“ (liet. Laisvoji scena) buvo įkurtas 2010 m. gegužę turint du tikslus: pirma – sudaryti galimybes tiek jau susikūrusioms, tiek naujoms Estijos teatro trupėms rodyti savo kūrinius, ir antra – skatinti tarptautinį bendradarbiavimą organizuojant bendrus projektus, koprodukcijas, kūrybines dirbtuves ir seminarus. „Vaba Lava“ įkūrė 9 nepriklausomos teatro ir šokio trupės. Tačiau Estijoje yra daugiau nei 30 nepriklausomų teatrų, kurių daugelis veikia jau daugiau nei 20 metų, jie irgi gali rodyti savo kūrinius „Vaba Lava“ scenoje.

„Vaba Lava“ yra pirmasis tokio pobūdžio teatro centras Estijoje, neturintis nuolatinės trupės ir meno vadovo. Kas dvejus metus teatro programą sudaro du vis kiti kuratoriai: vienas iš užsienio, kitas asistuojantis iš Estijos. Būtent šiuo principu 2019-2021 teatre dirbo Marius Ivaškevičius. Kuratorių atrinktus projektus finansuoja Estijos kultūros fondas. Kuruojama programa sudaro maždaug pusę „Vaba Lava“ programos, o kitą pusę – įvairūs koncertai, parodos, konferencijos, žiniasklaidos renginiai, svečių pasirodymai, kinas ir t.t.

„Vaba Lava“ erdvė skirta jauniems, eksperimentiniams ir novatoriškiems scenos darbams pristatyti ir ryšiams su panašaus profilio teatrais užsienyje užmegzti.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį. Daugiau informacijos Taisyklėse ir info@delfi.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją