„Synaesthesis“ ir „Twenty Fingers Duo“ – Lietuvoje ir užsienyje puikiai pažįstami šiuolaikinės muzikos ansambliai. Būtent jie pirmieji debiutuos „Baltijos muzikos dienose“.
Abu ansambliai didžiausią dėmesį skiria šiuolaikinei muzikai, jų repertuaruose nestinga ir daugybės lietuvių autorių kūrinių. Atlikimo precizika, dėmesiu detalėms ir įtaigiomis interpretacijomis pasižymintys ansambliai yra vieni perspektyviausių šiuolaikinę muziką atliekančių kamerinių ansamblių Lietuvoje.
Kaip teigia ansamblio „Twenty Fingers Duo“ nariai Lora Kmieliauskaitė (smuikas) ir Arnas Kmieliauskas (violončelė), darbas su šiandienos kūrėjais yra intriguojantis ir įkvepiantis, suteikiantis galimybę dalyvauti kūrybiniame procese nuo pat pradžių.
Anot L. Kmieliauskaitės, kaskart prisėdus prie naujo kūrinio – plečiasi horizontai.
„Man labai gera sutikti vis naujus kūrėjus. Mėgstu eiti į repeticijas, kuriose manęs daug klausinės, aš pati galėsiu klausti ir nuo pat pradžių matysiu, kaip dygsta tos kūrinio sėklos, kaip jos auga delnuose“, – sakė ji ir pridūrė, kad gera būti procese, kai tam tikrame koncertinio atlikimo taške jauti, kad nuėjai visą kelią, žinai, ką nori pasakyti, esi įsigilinęs ne tik į kūrinio koncepciją, o ir į pačią kompozitoriaus asmenybę.
Tie kūrybos metu vykstantys mainai, pasak L. Kmieliauskaitės, yra didžiausias turtas.
„Skirtingai, nei ruošiant klasikinio repertuaro kūrinį iš natų, kai iš esmės jautiesi vienišas. Dažnai kvestionuoji pats save – ar teisingai supratai? Vienas išgyveni tą kelionę... O bendradarbiaudamas su kompozitoriumi, kitais menininkais, puikiai perpranti tai, ką darai. Daugybę kartų ir mes su Arnu perklausiame vienas kitą, diskutuojame, nesutinkame. Nėra sustabarėjimo, nes visą laiką esame tarsi „ant adatų““, – sako L. Kmieliauskaitė.
Vienas pagrindinių ansamblio tikslų – puoselėti šiuolaikinę kūrybą, ypatingą dėmesį skiriant lietuvių autorių muzikai: „Visi kompozitoriai turi individualią muzikinę kalbą, muzikos užrašymo būdus. Vietoj to, kad naudotų bendrą sistemą, daugybė kompozitorių visame pasaulyje kuria naują kalbą, terminus, notacijos sistemas ir fiziškai reikia laiko prie to priprasti, išmokti perskaityti, greitai sureaguoti...“, – teigia A. Kmieliauskas.
Išsiskiriantys veržlumu, duetas savo kūrybiniame kelyje ieško netradicinių ir inovatyvių būdų šiuolaikinei muzikai atlikti, tad ansamblio pasirodymai kupini atidos garsui ir ypatingi savita atlikimo filosofija, kuri apima mąslų Lietuvos kūrėjų pasaulį ir pasaulėjautą. Visa tai ir dar daugiau atsispindi debiutiniame ansamblio albume „Performa“.
„Baltijos muzikos dienose“ „Twenty Figers Duo“ atliks lietuvių, latvių ir estų kompozitorių kūrinius.
Juos trumpai pristatė Lora Kmieliauskaitė: programoje skambės Ritos Mačiliūnaitės premjera „Dreamcatcher 2120“ duetui ir elektronikai.
Kūrinys 5 dalių, plėtojamas sapnišku, surrealiu naratyvu ir vedamas pasakotojo balso, leidžia mums prisiliesti prie mažai pažinto pasąmoninio pasaulio.
Festivalio užsakymu sukurtos dvi estų kūrėjų kompozicijos styginių duetui. Aaro Pertmann „Senas ūkis“, programinė kompozicija, kurianti apleistos sodybos užklydėlio akimis nuotaiką.
Aleksandr Žedeljov kūrinys „Friendly DNA Genocide“ paremtas dodekafonijos principu.
Virtuoziškas ir nesulaikomos tėkmės kūrinys, nuolat besikeičianti judėjimo kryptis ir mikro pasikeitimai iš mažiausių dalelių susidėlioja į didingą gyvos gamtos paveikslą.
Mikro pasikeitimų, lėto buvimo nuotaika pasitelkiant elektroniką kuriama ir Mykolo Natalevičiaus kūrinyje „rasa.rūkas“.
Koncerte taip pat nuskambės Alvils Altmanis 1993-aisiais metais sukurtas „Triptichas“. Melodingas ir melancholijos kupinas latvių kompozitoriaus darbas, kuriame pinasi dainingi smuiko ir violončelės muzikiniai dialogai“.
Šiuolaikinės muzikos ansamblio „Synaesthesis“ nariai – Dainius Peseckas (smuikas), Diemantė Merkevičiūtė (smuikas), Monika Kiknadzė (altas), Arnas Kmieliauskas (violončelė), Vytenis Gurstis (fleita), Artūras Kažimėkas (klarnetas), Marta Finkelštein (fortepijonas) ir Karolis Variakojis (dirigentas) – taip pat gausiai atlieka lietuvių šiuolaikinę muziką.
Pernai (2020) ansamblis pelnė prestižinę Ernsto von Siemenso fondo premiją, kuri tik dar kartą įrodo, jog „Synaesthesis“ yra itin aukštą meistriškumą puoselėjantis ansamblis, siekiantis dar labiau įsitvirtinti ne tik Europos, bet ir pasaulio šiuolaikinės muzikos scenoje.
Pagrindinė ambicingų jaunųjų atlikėjų misija – atlikti Lietuvos ir užsienio kūrėjų šiuolaikinės muzikos kūrinius, kreipiant dėmesį ne tik į garsą, bet ir kuriant atitinkamą pasirodymo erdvę, vizualiką, judesį ir pan. Kaip teigia ansamblio meno vadovė „„Synaesthesis“ – tai bendraminčių kolektyvas, pristatantis konceptualiai vieningus šiuolaikinės muzikos projektus, nuo XX amžiaus modernios klasikos iki dabarties kūrėjų darbų. Neapribojame savęs geografiniais ar estetiniais rėmais – imamės visko, kas mums atrodo aktualu, gyva ir verčiausia susitikimo su klausytoju“.
Paklausta apie festivalyje pristatomos „Synaesthesis“ programos „Baltic Sense“ inspiracijas, Marta sako, kad pavadinimas ir tapo kodu ansamblio veikloje, kuris atspindi jo narių norą pažinti Baltijos regiono muzikos savitumą.
„Synaesthesis“ 2020-ųjų metų kovo 11 dieną Londone pristatė programą tokiu pačiu pavadinimu, kurioje sutelkė dėmesį į jau labai gerai žinomus Baltijos regiono kompozitorius – Peterį Vasksą, Bronių Kutavičių, Arvo Pärtą. Šį kartą ansamblis pristatys keturias Baltijos regiono kompozitores – Žibuoklę Martinaitytę (LT), Dianą Čemerytę (LT), Eviją Skukę (LV) ir Ellis Hallik (EST), kurios kūrinys „Some Paths Will Always Lead Through the Shadows“ programoje skambės pirmąjį kartą.
Neapsiribodami Baltijos muzika, ansamblis į programą įtraukė ir Baltijos regiono kontekste intriguojančiai skambančius Beat Furrer (AT) ir Regis Campo (FR) kūrinius.
„Repeticijų metu, repetuojant kompozicijas, iškyla sąsajos su jų autoriaus/ės kilme, kuri kūrinio audinyje, nori to autorius, ar ne, bet palieka savo šalies prieskonius ir atspalvius. Retai kada randi visišką svetimybę nuo su šalimi siejamos estetikos, o ją radęs dažnai gali atsekti jų šaltinius – konkretaus kūrėjo, mokyklos ar net gyvenamosios vietos įtaką“, – sako „Synaesthesis“ meno vadovė M. Finkelštein.
Tai, anot jos, visuomet įdomiausi aspektai ruošiant programą, kurioje stipriai akcentuojamas regiono ar šalies motyvas.
„Būtent per muzikos kūrinius žvelgi į subtilius emocijų ir įvaizdžių fragmentus, kurie papasakoja labai daug apie autorių ir jo aplinką. Džiaugiuosi intensyvėjančiu Baltijos šalių bendradarbiavimu muzikoje ir labai laukiu kultūrinės pažinties kiekviename festivalio koncerte. Svarbi galimybė išgirsti tiek Baltijos šalių kompozitorių kūrinius, tiek susipažinti su Latvijos ir Estijos kolektyvais atliekančiais šiuolaikinę muziką“, – įsitikinusi M. Finkelštein.
Abiejų ansamblių koncertai kaip ir kiti festivalio renginiai bus transliuojami internetu.