Vilniaus performanso meno bienalė (VB23) – tai naujas tęstinis tarptautinis renginys, skirtas šiuolaikiniam performanso menui ir organizuojamas Vilniaus miesto galerijos „Meno niša“ kaip oficiali Vilniaus 700 metų jubiliejaus programos dalis. Bienalės direktorė – Diana Stomienė, meno vadovė – Neringa Bumblienė. Bienalėje bus pristatyti 18 tarptautinių ir Lietuvos menininkų performansai, iš kurių beveik pusė – nauji darbai, užsakyti ir sukurti specialiai VB23.
Bienalės dėmesio centre – mūsų sostinė Vilnius, tačiau ir miestas per se – kaip žmonių sukurtas, gyvas organizmas. Čia įvairios istorijos, mitai, interesai, troškimai ir vizijos susiduria, sugyvena ir persikloja.
Kaip pasakojo VB23 meno vadovė Neringa Bumblienė, Vilniaus performanso meno bienalė suteikia galimybę iš arčiau susipažinti su mūsų sostine Vilniumi ir patirti ne tik gana paprastai pasiekiamas vietas, bet ir sunkiau prieinamus miesto užkulisius.
„Festivalis vyks net 17-oje įvairių lokacijų, nuo kultūrai skirtų erdvių, tokių kaip Nacionalinė dailės galerija ar Nacionalinis dramos teatras, iki paprastai praeiviams visiškai uždarų teritorijų, tokių kaip Lietuvos geležinkelių Traukinių remonto depo Grįžračio lauko teritorija ar Liepkalnio vandens saugykla. Susidūrėme su gausybe iššūkių ir nuotykių rengdami performansus vietose, kartais neturinčiose jokių tam pritaikytų struktūrų. Ir galiu tvirtai teigti, kad dabar šį miestą jaučiu ir suprantu daug geriau nei iki šiol. Kviečiu ir jus kartu nerti į jį gilyn“, – teigia N. Bumblienė.
Pagrindinė VB23 programa prasidėjo su pernai pagrindinėje Venecijos meno bienalės parodoje dalyvavusių menininkių Eglės Budvytytės ir Marijos Olšauskaitės performansu „Song Sing Soil“.
Liepos 24 d. Pamėnkalnio galerijoje bus galima išvysti menininkės, poetės ir meno kritikės Laimos Kreivytės ir poečių, rašytojų Eileen Myles (asmenvardžiai jie / jos) kartu su kuratore Juste Kostikovaite sukurtą performansų seriją „Gimbutas Street Band“.
Liepos 24 d. vakarą Lietuvos geležinkelių traukinių remonto depo Grįžračio lauko teritorijoje vyks tarptautiniu mastu pripažintų menininkų Liamo Gillicko ir lietuviškų šaknų turinčio Antono Vidokle performanso „Kelrodė šviesa. 2 dalis“ premjera. Šis performansas – vienas iš svarbiausių pagrindinės VB23 programos akcentų. Menininkų įkvėpimo šaltiniu čia tampa nepriklausomybės dainos, sukurtos ir skambėjusios įvairiose pasaulio vietose nuo šeštojo praėjusio amžiaus dešimtmečio iki šių dienų, ir Vilniaus televizijos bokštas – dėl savo išskirtinės reikšmės šalies istorijoje ir dominuojančios vertikalės sostinės urbanistiniame peizaže. Šis performansas kartu yra ir filmavimo aikštelė, o Vilniaus traukinių grįžračio teritorija pasirinkta kaip kinematografiška aplinka, čia tampanti televizijos bokšto besisukančio restorano dubleriu.
Lietuvos nacionaliniame dramos teatre liepos 25 d. vakarą vyks Šveicarijos performanso meno apdovanojimą laimėjusių, šiais metais pagrindiniam Šveicarijos meno prizui nominuotų Bazelyje gyvenančių menininkių Dorotos Gawędos ir Eglės Kulbokaitės performansas „-lalia“.
Liepos 26 d. vakarą žymus portugalų menininkas Pedro Barateiro pakvies į Nacionalinę dailės galeriją, kurioje vyks jo performansas „Mano kūnas, šis popierius, ta ugnis“.
Kai kuriuose performansuose bus išnaudotos ir viešosios miesto erdvės po atviru dangumi. Liepos 28 d. prie Lietuvos nacionalinio operos ir baleto teatro fontano vyks švedų menininko ir choreografo Pontuso Petterssono performansas „Katės praktika“, o naujai įrengtame Vingrių šaltinių skvere liepos 28 d. savo naujausią performansą „Damaskas, Kopenhaga, erotinių prekių parduotuvė“ atliks britų tarpdisciplininis menininkas Adam Christensen.
Unikalią progą apmąstyti miesto istoriją naujai pasiūlys lenkių menininkių trio – Aleksandra Janus, Weronika Pelczyńska ir Monika Szpunar, kurių performansas „Tebestovinti“ liepos 29 d. vyks šalia Piromonto Senųjų žydų kapinių vietos (prie Vilniaus sporto rūmų).
Rugpjūčio 1–2 dienomis VB23 žiūrovus pakvies apsilankyti Kalvarijų turguje, kuriame vyks Ukrainos karo krizę reflektuojantis ukrainiečių ir lenkės menininkių trio Yulios Krivich, Martos Romankiv ir Weronikos Zalewskos performansas „Kiosk Kłącza (Krizės kioskas)“. Performansai technologijų miestelyje ir verslo centre Net du performansai liepos 31 ir rugpjūčio 1 dienomis vyks „Tech Zity Vilnius“ technologijų miestelyje: su queer tematika dirbančio suomių menininko Teo Ala-Ruonos performansas „Enter Exude“ ir šiuolaikinio fizinio teatro kūrėjos, estės Keithy Kuuspu performansas „Netikras krytis“.
Viename įspūdingiausių požeminių Vilniaus statinių – Liepkalnio vandens saugykloje – rugpjūčio 2 ir 3 dienomis vyks eksperimentinės muzikos ir performanso dueto „Eye Gymnastics“ (Viktorija Damerell ir Gailė Griciūtė) performansas „Apie ką svajoja betonas?“, į kurį lankytojai turės įsigyti bilietus. Po žemės kalnu įrengtas šimtametis rezervuaras pasižymi unikalia konstrukcija ir neįtikėtina akustika. Ši vieta lankytojams būna atvira tik keletą kartų per metus, tad šis performansas – puiki proga aplankyti vieną geidžiamiausių Vilniaus neturistinių objektų.
Pernai Venecijos meno bienalėje Lietuvai atstovavusio menininko Roberto Narkaus performansas „Egghorsecizmus“ rugpjūčio 4 d. vyks CORE verslo centro skvere. Bendradarbiaudamas su miesto švaros komunalinėmis tarnybomis, kūrėjas kvies į juodojo humoro ir absurdo persmelktą egghorsecizmo seansą, kurio epicentre – vidurio amžiaus krizę išgyvenantis vyras.
Į vandeniui skirtas struktūras atsigręžia ir kita bienalės menininkė – 2019 m. Venecijos meno bienalėje Estijai atstovavusi Kris Lemsalu, savo performansą „Geismo šventė“ rugpjūčio 5 d. pristatysianti Lazdynų baseine. Irkluodama ir dainuodama valtyje tarp mėlynų bei rožinių chloruoto vandens verpetų ir lydima sinchroninio plaukimo grupės, menininkė tyrinės mūsų giliausias ir niekada nenurimstančias aistros, meilės bei paguodos paieškas.
Gausią pirmosios Vilniaus performanso meno bienalės programą rugpjūčio 6 d. saulėlydžio metu – 22 val. – Vilniaus Bernardinų sodo teniso aikštyne uždarys italų kūrėjo Jacopo Miliani performansas „Mėtant kamuoliukus naktį“. Šis kūrinys įkvėptas 1913 m. kompozitoriaus Claude Debussy baleto „Jeux“ („Žaidimai“), turėjusio tapti pirmuoju homoseksualių vyrų baletu; naujajame performanse baleto siužetą menininko sumanymu šokėjai atkurs vogue choreografine maniera.