Auksiniuose scenos kryžiuose „Boriso Dauguviečio auskarą“ pelnęs kūrinys, pasak spektaklio autorių – eksperimentas, kuriame žiūrovai ir kaliniai leidžiasi į improvizuotą kelionę kartu. Performatyviame susitikime 10 nuteistųjų ir 10 žiūrovų susitinka dialogui, kuriam iš anksto nėra pasiruošusi nė viena pusė.

Žiūrovai visą rudenį kviečiami į rodymus Vilniaus kalėjime, o trys rodymai taip pat sugrįš ir į Pravieniškių kalėjimą. Spektaklio rodymo datos ir informacija čia.

„Spektaklio patirtis prasideda jau prie kalėjimo vartų: pirmą kartą patekus į įkalinimo įstaigą apima stiprūs jausmai, įstringantys visam gyvenimui. Žiūrovai, visų pirma, praeina visas apsaugos procedūras ir patenka į bendrą erdvę, kur įvyksta vienas prieš vieną susitikimas su nuteistaisiais. Tai nėra visiškai laisvas susitikimas – juos pradeda lydėti instrukcijos, kurios veda visą susitikimą. Kartais pateikia pasiūlymus, kartais klausia klausimų, o kartais paprašo būti itin atviriems. Taip spektaklio dalyvių patirtis juda į priekį, susitinkant daugiau nei su vienu nuteistuoju“, – apie spektaklį pasakoja M. Jančiauskas ir R. Ribačiauskas.

Menų agentūros „Artscape“ vadovė Aistė Ulubey pasakoja, kad dvejus metus trukusių kūrybinių dirbtuvių metu komanda lankėsi Pravieniškių kalėjime, dirbo drauge su nuteistaisiais, ieškodami visų pirma bendrumo. Ruošiantis spektaklio pristatymui Vilniaus kalėjime, kūrybinė komanda taip pat pritaikė šį kūrybinių dirbtuvių metodą.

Spektaklio prodiuserė Erika Urbelevič pažymi, kad sukurtas spektaklio formatas – performatyvus susitikimas, leidžia jį lengvai pristatyti bei adaptuoti užsienyje. „Spektaklio idėja jau domisi įvairios įkalinimo įstaigos užsienyje – Estijoje, Prancūzijoje, Italijoje ir net Jungtinėse Amerikos Valstijose – Alkatraso, San Kventino kalėjimai,“ – sako E. Urbelevič.

Atveriantis spektaklis

„M. Jančiausko, R. Ribačiausko ir „Artscape“ vykdomas projektas į laisvės atėmimų vietą įnešė daug pozityvumo, įsitraukimo, atsakomybės ir tuo pačiu iššūkių, nes tai buvo nauja, nepatirta. Esame dėkingi projekto organizatoriams pirmiausia už tai, kad sudarė galimybę nuteistiesiems aktyviai įsitraukti į kuriamą spektaklį, jame vaidinti, išgyventi, patirti, naujai save atrasti ir keistis, taip pat dėkojame už galimybę visuomenės nariams, darbuotojams ir svečiams dalyvauti spektaklyje ir pažvelgti iš kitos perspektyvos į nuteistą asmenį, jo išgyvenimus, jam skirtą bausmę. Tikime, kad visuomenės narių įsitraukimas į nuteistųjų resocializacijos procesą padeda jiems siekti pokyčių ir sėkmingiau integruotis į visuomenę po bausmės atlikimo, tokio pobūdžio veikla tai pat prisideda ir prie visuomenės stereotipų mažinimo, kas šiandieną mums yra labai svarbu“, – teigia Laura Rauluševičienė, Lietuvos Kalėjimų tarnybos Resocializacijos koordinavimo skyriaus viršininkė.

Lietuvos įkalinimo įstaigose šiandien bausmes atlieka daugiau nei 4 000 asmenų. Tai vienas iš didžiausių skaičių Europoje – Lietuva pagal įkalintų asmenų skaičiaus vidurkį užima ketvirtą vietą ES.

Auksiniuose scenos kryžiuose „Boriso Dauguviečio auskaras“ už naujų sceninės išraiškos formų paieškas šiais metais skirtas Mantui Jančiauskui ir Rimantui Ribačiauskui – už kelionę teatro paribiais ir spektaklio „Vedami“ dalyvių akistatas (menų agentūra „Artscape“), o 2023 m. spektaklis tapo vienu iš dešimties 2023 metų Lietuvos teatro vitrinos konkursinės programos laureatų.

Kūrybinė grupė: režisierius Mantas Jančiauskas, dramaturgas Rimantas Ribačiauskas, kompozitorius Andrius Šiurys, vykdančioji prodiuserė Erika Urbelevič, prodiuserė Aistė Ulubey („Artscape“). Produkcija - menų agentūra „Artscape“.

„Vedami“ spektaklis gimė iš kūrybinių dirbtuvių, spektaklio autorių ir „Artscape“ komandos, rengiamų Pravieniškių kalėjime nuo 2021-ųjų. Plėtodami pačių sugalvotą performatyvaus susitikimo žanrą, M. Jančiauskas ir R. Ribačiauskas spektaklyje ieško naujų bendrabūvio formų teatre ir mėgina sukurti spektaklio mechaniką, aktyviai, provokuojančiai, bet saugiai įtraukiančią tiek nuteistuosius, tiek žiūrovus.

Menų agentūra „Artscape“ kuria ir plėtoja įtraukties strategijas, siekdama atviros visuomenės vizijos, per profesionalaus meno formas, ir daugiau nei 12 metų kuria erdves pažeidžiamoms arba mažiau galimybių turinčioms žmonių grupėms.

Spektaklis iš dalies finansuojamas Lietuvos kultūros tarybos ir Vilniaus miesto savivaldybės.