Christophe‘o Honoré opera atidarė Provanso Ekso festivalį, kuris praėjusį mėnesį vyko Prancūzijoje. Rugpjūčio pabaigoje spektaklį ketina rodyti garsusis Edinburgo festivalis. Jo rengėjų pateiktame aprašyme teigiama, esą tai „provokuojamas ir seksualiai atviras W. A. Mozarto operos pastatymas“, kuriame „yra tik suaugusiesiems skirtų temų ir nuogybių“.
Tačiau dabar festivalio atstovai ryžosi precedento neturinčiam žingsniui – įsigijusiesiems operos bilietus pasisiūlė grąžinti pinigus. O kartu su pasiūlymu išsiuntė operos apžvalgą, kuri buvo paskelbta leidinyje „The New York Times“.
Joje teigiama, esą mizoginškam austrų kompozitoriaus kūriniui C. Honoré suteikė rasistinių atspalvių. Pagal režisieriaus versiją operos veiksmas vyksta ne XVIII amžiaus Neapolyje, o ketvirto dešimtmečio pabaigos Eritrėjoje. Tada ši Rytų Afrikos valstybė dar buvo Benito Mussolini vadovaujamos Italijos kolonija. C. Honoré sumanymu du vyrai, norintys patikrinti savo mylimųjų ištikimybę, yra ne albanai, kaip originaliame librete, bet Afrikos samdiniai, vadinamieji dubatai.
„Veidus juodai išsidažę vyrai mėgina įtikinti savo mylimąsias – seseris – permiegoti ne su bet kuo, o su nepažįstamais juodaodžiais. Tai moterims sukelia siaubą ir uždraustus geismus“, – rašo apžvalgininkas Zachary Woolfe‘as. – C. Honoré pastatymas baltiesiems – iš esmės, kiekvienam šios operos žiūrovui – atrodo brutalus ir gėdingas, nes juodaodžiai scenoje stumdomi, tampomi ir trypiami. Jie vaizduojami ne kaip žmonėmis, o kaip alegorijos, idėjos ir objektai, kaitinantys baltųjų vaizduotę.“
Kritikas priduria, kad juodas grimas tampa „galinga teatrine priemone“, ir daro išvadą, jog pastatymas yra „tamsus, nelengvas, pernelyg aiškiai nusakantis mūsų laiką“.
Leidiniui „The Scotsman“ Edinburgo festivalio atstovai teigė: „Paprastai žiūrovams daugiau informacijos suteikiame pardavę bilietus. Tačiau šis pastatymas visiškai naujas. Patys tiksliai nežinojome, koks jis, kol praėjusį mėnesį nepamatėme premjeros Prancūzijoje. Nenorime nieko įžeisti. Jei žiūrovas įsigijo bilietą, bet iš aprašymo suprato, kad renginys – ne jam, eiti į jį nenori, tikrai mėginsime padėti.“
Leidinio „The Scotsman“ operos kritikas Kenas Waltonas pareiškė, esą festivalio rengėjų sprendimas grąžinti pinigus už bilietus prieš festivalio atidarymą liudija tam tikrą paniką.
„Jei ketini parodyti ką nors kontraversiška – o to, turint omenyje režisieriaus C. Honoré reputaciją, turbūt tikimasi, – kodėl neparodžius drąsos ir pasitikėjimo savimi, užuot iš anksto atsiprašinėjus? – klausė K. Waltonas. - Jau paskelbtos apžvalgos, operos kūrimo vaizdo įrašas, tad kiekvienas prieš vaidinimą gali „atlikti namų darbus“, apsispręsti, – pridūrė jis. – Manau, organizatoriai mėgina apsisaugoti nuo audringos reakcijos, kuri daugelį operos žiūrovų neišvengiamai užgaus.“