„Scanorama“ kiekvienais metais skiria ypatingą dėmesį prancūzų kinui, atiduodančiam pagarbą geriausioms kino meno tradicijoms ir atspindinčiam europietiškos kultūros procesus. Skirtingais metais festivalio programoje pristatėme tokias kino istoriją formavusių klasikų pavardes, kaip Robertas Bressonas ir Jeanas-Lucas Godard’as, kvietėme atrasti šiuolaikinį prancūzų kiną ir įsižiūrėti į laikui nepavaldžią meistrystę liudijančius aktorių portretus. Džiaugiuosi, kad tęsime šią frankofonišką tradiciją, suvieniję jėgas su mūsų ilgamečiu partneriu ir bičiuliu, Prancūzų institutu Lietuvoje, tokia jungtimi simboliškai pažymėdami Lietuvos sezoną Prancūzijoje“, – programos pokyčius pristato festivalio įkūrėja ir meno vadovė Gražina Arlickaitė.
Ryškūs prancūzų kino veidai
Vienu svarbiausių šių metų rudens kino akcentų taps prancūzų režisieriaus Bruno Dumont’o apokaliptinė mokslinės fantastikos juosta „Imperija“, dalyvaujanti šiandien prasidedančio prestižinio Berlyno kino festivalio konkursinėje programoje. „Scanorama“ tapo šio filmo platintoja Baltijos šalyse.
Kino teatruose kovo mėnesį pasirodys prancūzų režisieriaus Quentino Dupieux juosta „Janikas“, brėžianti naujosios prancūzų komedijos kontūrus. Balandžio mėnesį žiūrovų laukia intriguojanti prancūzų režisierės Stéphanie Di Giusto kostiuminė drama „Rozali“ su išraiškingu aktorių Nadios Tereškevič ir Benoît Magimelio duetu. Talentingąjį Benoît Magimelį žiūrovai iki šiol gali išvysti „Scanoramos“ platinamoje katalonų režisieriaus Alberto Serra prancūzų gamybos juostoje „Salų tyla“ – filmas pasiekiamas namų kino platformose.
Kino teatrų repertuarus papildys ir Bertrando Mandico „Barbarė“, kurianti sinefilišką ir teatrališką „Dieviškosios komedijos“ interpretaciją žanrinio kino gerbėjams. Vengrų ir libaniečių režisieriaus Patrico Chihos prancūzų ir austrų gamybos juosta „Žvėris džiunglėse“ pakvies į romantišką ir euforišką kelionę visų laikų mėgstamiausių šokių aikštelių hitų ritmu.
Frankofoniškai krypčiai taip pat atstovavo juostos, atvėrusios pastarųjų metų festivalius. Praėjusiais metais atidarymo filmu tapo vietnamiečių kilmės prancūzų režisieriaus Trano Anh Hungo reveransas gyvenimo ir kino menui „Gurmaniška aistra“ su aktorių Juliette Binoche ir Benoît Magimelio duetu, Kanų kino festivalyje įvertintas už geriausią režisūrą. Jubiliejiniais metais žiūrovus stilingai provokavo austrų režisierės Marie Kreutzer juosta „Korsažas“ apie legendinę imperatorienę Sisi, Kanų kino festivalyje pelnęs „Ypatingojo žvilgsnio“ apdovanojimą pagrindinį vaidmenį sukūrusiai aktorei Vicky Krieps. Austrų ir prancūzų bendros gamybos filmas pritraukė pilnas sales festivalio metu ir iki šiol yra viena žiūrimiausių juostų namų kino platformose. Ankstesniais metais atidarymo svečius į festivalį sukvietė festivaliui artima bergmaniškąja tradicija sekanti Mios Hansen-Løve „Bergmano sala“, pristatyta Kanų kino festivalio konkursinėje programoje.
Prancūzų kino klasika ir dabartis
Festivalis skirtingose programose supažindino žiūrovus su įsimintiną meninę įvairovę atskleidžiančiais prancūzų kino istorijos puslapiais. 2013 m. surengė režisieriui Robertui Bressonui skirtą retrospektyvą, nuosekliai pristatė kino filosofu vadinamo Jeano-Luco Godard’o kūrybą – jubiliejiniais metais surengtoje teminėje programoje „Kinas ir jo antrininkas“ parodė originaliai Williamo Shakespeare’o kūrybą interpretuojančią juostą „Karalius Lyras“, praėjusiais metais surengė jo trumpametražių filmų programą „Godard’as prieš Godard’ą“ ir pristatė paskutinį režisieriaus kūrinį – eksperimentinę biografinę juostą „Filmo, kurio niekada nebus anonsas: „Lėkšti karai“.
„Scanorama“ kiekvienais metais kviečia ne tik susipažinti su prancūzų kino istorija, bet ir sekti šiuolaikinių režisierių kūrybą. Ilgamete „Scanoramos“ režisiere būtų galima tituluoti Mią Hansen-Løve, didžiajame ekrane įsitvirtinusią subtilia vizualine kalba ir psichologiškai niuansuotais moterų portretais. Juosta „Ateitis“ su Isabelle Huppert moters žvilgsniu tyrinėja laisvės temą, o „Vieną gražų rytą“, pripažintas Kanų kino festivalio programos „Dvi režisierių savaitės“ geriausiu filmu, naujai atskleidžia žiūrovams puikiai pažįstamos Léos Seydoux aktorines galimybes. Nekonvencionalūs prancūzų kino antropologai Verena Paravel ir Lucienas Castaingas-Taylor’as juostoje „De Humani Corporis Fabrica“ atiduoda pagarbą anatomo André Vésale'o atvertam žmogaus kūno grožiui ir siaubui, o praėjusiais metais rodyta Quentino Dupieux komedija „Daaaaaali!“ kuria žymaus siurrealisto vertą biografiją.
Europos šalių kino forumo „Scanorama“ platinamus prancūzų filmus „Salų tyla“ (rež. Albert Serra), „Korsažas“ (rež. Marie Kreutzer), „De Humani Corporis Fabrica“ (rež. Verena Paravel, Lucien Castaing-Taylor), „Bergmano sala“ (rež. Mia Hansen-Løve) šiuo metu galite pasižiūrėti namų kino platformose „ŽMONĖS CINEMA“ arba „Telia Play“.
Šiais metais kino festivalis „Scanorama“ vyks lapkričio 7–21 dienomis Vilniuje, Kaune, Klaipėdoje, Šiauliuose, Panevėžyje, Alytuje ir Visagine.