2018 m. pasirodė monografija apie lietuvių muziką „Nailono uždanga“ (autorės Rūta Stanevičiūtė, Danutė Petrauskaitė ir Vita Gruodytė), kurioje vaizdingoji „nailono uždangos“ metafora byloja apie Šaltojo karo ideologijos kontekste tvyrojusias nuotaikas, menininkų siekius ir gyvenimus. Šiame kontekste klostėsi Vytauto ir Grażinos Bacevičių, brolio ir sesers, likimai – XX a. 4-ąjį dešimtmetį į JAV pasitraukęs pianistas, kosminės muzikos viziją aistringai savo kūryboje troškęs įgyvendinti Vytautas atstovauja Lietuvos, o smuikininkė virtuozė Grażina – Lenkijos kompozitoriams. Jiedu susitikdavo retai, tačiau laiškuose į seserį Vytautas kreipdavosi „Miela Grażynka!“, pasirašydavo „Tavo Witek“, smulkiai nagrinėdavo vienas kito muziką ir siųsdavo natas. Simboliška, kad Bacevičių kūrybos puslapius koncerte „Per nailono uždangą“ atliks Lietuvos orkestras ir lenkų smuikininkas.
Lietuvos auditorija su smuikininku J. Wawrowskiu susipažino 2017 m., kai jis surengė pasirodymą Nacionalinėje filharmonijoje. O 2022 m. gegužę Filharmonijoje vyko maestro Christopherio Lyndon-Gee diriguojamo LNSO įrašai prestižinei kompanijai „Naxos“, Wawrowskis juose dalyvavo ir atliko smuiko partiją ukrainiečių kompozitoriaus Valentino Silvestrovo trijų dalių simfonijoje smuikui ir orkestrui „Dedikacija“.
Šįkart J. Wawrowskis su LNSO grieš G. Bacewicz Koncertą smuikui ir orkestrui Nr. 4. Niekada jokiems „socrealizmo“ reikalavimams nepasidavusi G. Bacewicz priklausė prieškario ir pokario kompozitoriams, rašiusiems neoklasikiniu stiliumi. Ji laikoma pirmąja kompozitore lenkų muzikos istorijoje, minima tarp žymiausių kūrėjų, apdovanota garbingomis premijomis, o jos simfoniniai ir kameriniai opusai skamba koncertų scenose. Kompozitorė buvo ir profesionali smuikininkė, laimėjusi ne vieną svarbų konkursą, koncertavusi daugelyje šalių, tad didžiausią jos kūrybinio palikimo dalį sudaro kūriniai smuikui ir kitiems styginiams instrumentams. 1951 m. parašytas Ketvirtasis koncertas smuikui ir orkestrui atstovauja neoklasikiniam stiliui, jį sudaro tradicinė trijų dalių forma. Koncerto premjera įvyko 1952 m. vasario 21 d. Krokuvoje, kartu su Bohdano Wodiczko diriguojamu Krokuvos filharmonijos orkestru solo griežė pati Grażina.
Grażinos brolio Vytauto kūrybai šiame koncerte atstovaus paskutinė iš šešių jo simfonijų, vadinama „Kosmine“ („Symphonie cosmique“). Būdamas profesionalus koncertuojantis pianistas, daugiausia vertingos muzikos jis parašė fortepijonui, tačiau būtent simfoninę muziką laikė vertingiausia savo kūrybos dalimi. Bene geriausiai jo simfoninės muzikos vietą mūsų muzikos istorijoje yra nusakęs kompozitorius Osvaldas Balakauskas: „Juk iš tikrųjų nuo Čiurlionio simfoninių poemų iki maždaug Juliaus Juzeliūno „Afrikietiškų eskizų“ – beveik tuščias laiko tarpas. O tai ir yra tas penkiasdešimtmetis, kurį, tikiu, galėtų užpildyti visų pirma Vytauto Bacevičiaus kūriniai.“ 1960 m. sukurta vienos dalies Šeštoji simfonija „Kosminė“ priklauso originaliausiai vėlyvajai Bacevičiaus kūrybai, jo gyvenimo laikotarpiui JAV. Šiame kūrinyje kosmoso idée fixe įgijo gryną organizuotą muzikinį pavidalą, nulemtą intensyvių kompozitoriaus intelektinių ir dvasinių pastangų.
Greta Bacevičių simfoninių opusų skambės suomių akademinės klasikos atstovo Einojuhani Rautavaaros septintoji simfonija „Šviesos angelas“, įkvėpta kompozitoriaus vaikystės prisiminimų ir svajų; už šios simfonijos įrašą 1997 m. Rautavaara buvo nominuotas prestižiniam „Grammy“ apdovanojimui kaip geriausias šiuolaikinis kompozitorius.
Orkestro muzikos koncertas „Per nailono uždangą. Vytautas Bacevičius ir Grażyna Bacewicz“ vyks vasario 4 d., šeštadienį, 19 val. Filharmonijos Didžiojoje salėje. Visą LNF 82-ojo sezono programą rasite interneto svetainėje www.filharmonija.lt.