Vis dar yra daug chaoso
Lietuvos nacionalinio dailės muziejaus (LNDM) Skulptūros rinkinio kuratorės E. Lubytės pastebėjimu, menas viešose erdvėse vis dar skendėja chaose.
„Savivaldybė kaip įkaitas – politikai priima sprendimus, sudaro herojų kelią (A. Smetona, Jonas Basanavičius ir kt.), o tada skelbiamas konkursas. Menas viešose erdvėse po šiai dienai išliko politiniu bonusu ir reprezentacijos teikimo priemone“, – teigė diskusijos dalyvė.
Ieškant priežasčių, kodėl taip yra, pasak E. Lubytės, vertėtų atkreipti dėmesį į Atgimimo priešaušrį, 1988-uosius, kai skulptūros ir tapybos katedra pradėjo perversmą Dailės akademijoje, kartu su Sąjūdžiu. Praeito šimtmečio istorija ir dabartis, dailėtyrininkės manymu, tarpusavyje susiję dalykai.
Antrasis konkursas, E. Lubytė neabejojo, nesėkmingas lygiai tokiu pat požiūriu. 1989-aisiais, paminklo, skirto masinių deportacijų aukoms „Atsisveikinimas su Lietuva“, turėjusio būti pastatyto Naujosios Vilnios geležinkelio stotyje nugalėtojas – M. Navakas. Jo projektą galima matyti Vilniaus muziejaus parodoje.
Šalin rankas nuo paminklų statybos?
Kai yra kalbama apie kolektyvinę sąmonę, bandymą surasti susitaikymą, kad kūrinys visiems patiktų, E. Lubytės pastebėjimu, tokiu atveju, jau geriau statyti ne paminklines skulptūras, o ligonines ir bibliotekas.
„Iš tikrųjų tai būtų teisingiausia. Grįžtant prie istorijos. Po to nesėkmingo Vilniaus įkūrimo paminklo konkurso, intelektualas, kultūros veikėjas Žibuntas Mikšys iš Paryžiaus parašė: „Šalin rankas nuo paminklų statymo penkiolikai metų, kol visuomenė nesuaugs, nesubręs, neatsiras bendros estetinės vertybės ir susitarimas, kad įvairovė yra patraukli“. Aš sakyčiau, kad 45-iems ar 70-čiai metų, kol ateis nauja karta pagal Mozę, tiek reikėtų palikti paminklus ramybėje, menams ir praktikoms duoti gyventi savoje erdvėje“, – darė išvadą E. Lubytė.
Rinkoje, kaip pastebėjo ji, galioja savireguliacijos mechanizmai, o laisvė pasirinkti – labai svarbi mūsų visuomenėje.
„Kodėl šiandien yra sunku jauniems kūrėjams? Sistema tarp to, kaip darbus įsigyja nacionalinės kultūros institucijos, ir to, kaip privačios struktūros – skiriasi kaip dangus ir žemė. Pavyzdžiui, 2017-aisiais LNDM susitarė su Žilvinu Landzbergu dėl vieno skulptūrinio objekto iš Venecijos bienalės. 2018-ųjų pavasarį muziejus parengė paraišką Lietuvos Kultūros tarybai (LKT), į kurią įtraukiamas ir pristatomas minėtas menininko darbas, o pinigus gavome 2018-ųjų pabaigoje. Nuo šlovės valandos bienalėje praėjo nemažas laiko tarpas, šitaip praradome vertingą kūrinį... Menininkas sako, jau turįs pirkėją, o aš net nesu garantuota, kad KT patvirtins šitą paraišką. Tad jauniems žmonėms daugiau nieko kita nelieka kaip orientuotis į besikeičiančią ir dinamišką rinką“, – atkreipė dėmesį į spragas E. Lubytė, pabrėždama, kad visų šių aplinkybių ir galiojančių viešųjų pirkimų reglamentų kontekste oficialūs valstybiniai užsakymai sustingdinami.
Reikalingi tik išpildytojai
A. Šnaras pastebėjo, kad kuriant meną viešojoje erdvėje – visai nesvarbi menininko nuomonė.
„Lyg ir sklando ore, kad kūrėjas gali nuskaityti kontekstą, kuriame gyvename – subtiliau, su ironija, kritiškai. Menas, tokiu atveju, būtų gyvas. Kodėl politikai darydami užsakymus paminklams neįrašo savęs į kūrėjų sąrašą? Jie atlieka didžiąją dalį darbo, po to reikalingi tik išpildytojai... Mano supratimu, nėra garbinga menininkui samdytis meistrus. Kai menininko raumenys veikia gerai, tik tada įlašinamas vadinamasis konceptualumas“, – kalbėjo VDA skulptūros katedros vedėjas.
Skulptorius Tauras Kensminas irgi atkreipė dėmesį į tai, kad praktinių žinių stygių teko pačiam užglaistyti. „Gan glaudžiai su materija dirbantį menininką formuoja ne tik alma mater. Mano situacija dėkinga – tėvas irgi skulptorius, tad viskas išėjo natūraliai. Studijų metu bandžiau tarpdisciplininį meną, bet pasirinkau kitą kelią, priimtiniausia strategija – suteikti tūrį, kūną“, – kalbėjo jis.
Jau dešimtmetį skulptūrą kaip meno objektą pristatinėjančios galerijos (AV17) įkūrėja ir vadovė Kristina Mizgirytė pastebėjo, kad šiuo metu susidomėjimas skulptūra auga.
„Išryškėjo susidomėjimas lauko objektais, gauname užklausų iš JAV privačių fondų, miestų parkų. Kas liečia Lietuvą, džiaugiamės, jei menininkų darbai atsiranda viešoje erdvėje. Bendradarbiaujant su MO muziejumi įsigyti trys skulptorių darbai Vingrių šaltinių skverui. Rafal Piesliak instaliacija „Sodai“ atsirado dešiniajame Neries krante. Kiekvienas pradėjęs kūrėjo kelią tikisi jame sėkmingai veikti, kad ta veikla atneš finansinį stabilumą. Mažoje besiformuojančioje rinkoje – svarbus medžiagiškumas, forma, išraiška, apčiuopiamumas. Jei kalbėtume apie dideles meno rinkas – ten paprasčiau pasiūlyti efemerišką, mažiau materialų kūrinį, performansą“, – skirtumus analizavo K. Mizgirytė.
Vyraujantis taprdiscipliniškumas, K. Mizgirytės pastebėjimu, patinka daugeliui. „Tokia išraiška džiaugiamės, pristatome parodų metu. Tačiau pas mus sutinku vis mažiau universalių jaunų kūrėjų, kurie balansuotų „abejomis kojomis“. Dėl to pradėjome bendradarbiauti su Pabaltijo šalių menininkais, atsigręžėme į latvius, puikiai sujungiančius daugiapolius projektus. Neseniai grįžau iš Bazelio, kur vyko viena stipriausių meno mugių. Kas labiausiai nudžiugino? Buvo begalės stendų – vien skulptūrinių objektų, jie ant bangos“, – skulptūros potencialą meno rinkoje tikino matanti K. Mizgirytė.
Šiuo metu Radvilų rūmų dailės muziejuje vyksta trys parodos, iš jų dvi – skulptūros: M. Navako „Kambariuose ir lauke“, Aldo Giannotti „Muziejus performanse“ bei Tauro Kensmino „Kritinė riba“ galerijoje (AV17).