Įgalinant savo šeimininką viduje
Kas tas šeimininkas žmogaus viduje, ar tai siela, – pasiteirauju tapytojo.
Valdžios, šlovės ir pinigų!
Tai asmenybės daliai, kuriai reikia šeimininko, tęsė S. Dastikas, reikia ir „valdžios, šlovės, pinigų.“
„Rotušėje eksponuojamas paveikslas „Valdžia, šlovė, pinigai“. Mes nieko negalime apgauti – darbas gali išsunkti kaip citriną, jei jis mums nepatinka; idealu, kai ateini į darbą kaip šventę. Iš sociumo, ką galime gauti, užsidirbti? Valdžios, šlovės ir pinigų. Galbūt su amžiumi tai keičiasi, visgi kažkiek reikia. Kai tai žinai, savyje gali sumanipuliuoti, kad mažiau ar daugiau reikėtų. Pagyros, pakeliančios uodegą, leidžiančios asmenybei pasipūsti – stimulas tolesnei veiklai, bet tai nesi tu pats, tavo asmenybė. Tai instrumentas, kuriuo gali veikti“, – sakė S. Dastikas, kartkartėmis pabandantis taip gyventi – traktuoja save kaip kūną, pašerdamas kaip arklį.
Pasaulis nuostabus, bet jį matome savo šešėlyje
Su mintimi, kad, ko gero, šiandieniniame pasaulyje užvis svarbiausia yra išlikti žmogumi, S. Dastikas sutiko.
„Socialinėje erdvėje tiek daug netikrų dalykų! Didysis filosofas Nyčė sakė, kad kiekvienas turi kurti savo vidinį pasaulėvaizdį, savo žmogų. Kitaip – per didelis pasirinkimas – gali vienas kitam prieštarauti. Demokratija – ne paradoksas, bet akligatvis, – laisvė viskam veda į chaosą. Kai viskas galima – tada nėra struktūros, kuri išsaugo vertybes. Tada susipriešinimas didėja, nėra „didžiojo žmogaus“ idealo“, – kalbėjo S. Dastikas ir pridūrė, kad jo kūryboje ši tema yra paliesta, atvaizduota paveiksluose. Vis dėlto, tapytojas svarstė, kad ateityje savo kūryboje norėtų daug plačiau paanalizuoti „demokratijos akligatvį“, galbūt šie tyrinėjimai netgi išsirutulios į kitą parodą.
Tais pačiais vardais vadinami skirtingi dalykai
Šiandienos visuomenė, atrodytų, nelabai geba išvengti susipriešinimo ir priešgyniavimo, o tai neleidžia išsiskleisti diskusijai. Uždaras ratas – juk tik kalbantis, diskutuojant gimsta gyvenimiškos tiesos, atrandami atsakymai?
„Štai kalbamės, o aš turiu savo įsivaizdavimą (projekciją) apie jus, ir kalbu tai savo projekcijai. Jūs taip pat kalbate, klausiate – turite savo projekciją apie mane. Kalbamės su savo projekcija apie kitą žmogų. Tai pavyzdys. Daug priklauso nuo mūsų bendrų ankstesnių išgyvenimų, patirčių. Jeigu mūsų pasaulėžiūra sutampa – gerai, o jei ne – sunku suderinti kontekstą. Tais pačiais vardais vadinami skirtingi dalykai. Kai mažai bendro – sudėtinga kalbėtis. Reikia sumažinti asmenybės triukšmą (tokį įvaizdį irgi naudoju kūryboje), nutildyti savo asmenybę, kad girdėtum kitą – tada yra šansas išgirsti, ką jis sako, kuo gyvena“, – sakė tapytojas.
Priešiškumas, anot S. Dastiko, kaip vidinė būsena: „Gali save traktuoti kaip televizorių ar radiją, sureguliuoti bangas į tam tikrą dažnį, o tame dažnyje ir girdėsi realybės muziką. Priimsi tik tai, ką tau transliuos mąstymo dichotomija. Galima susmulkėti iki nago juodulio... bet kokie mes galime būti dideli! Žmogaus būsena priklauso nuo to, kaip mes priimame iš realybės informaciją, ir kaip ją ištransliuojame. Jei susireguliuoti savo imtuvą kažkuriomis bangomis – sportui, žinioms, muzikai, menui – tą ir matysi. Jeigu automatiškai atsikėlei ne ta koja iš lovos – požiūrį galima pakeisti, tai mūsų galioje, – bent jau tai, kas iš mūsų išeina. O tai, kas į mus patenka per filtrą – šviesioji gyvenimo pusė. Pasaulis nėra pūkuotas, bet stengiuosi gyventi romantiškai, o žvelgti – ciniko akimis.“
Sauliaus Dastiko paroda „Priešpaskutinis klausimas“ Vilniaus rotušėje vyks iki vasario 25 d.