Metų geriausias studento darbas – nominacija, skiriama už filmą, sukurtą aukštojoje ugdymo įstaigoje. Nominantus „Sidabrinės gervės kiaušinio“ nominacijai atrankos komisija rinko iš 12 pateiktų filmų. 2023-siais ši nominacija įgyja ypatingą reikšmę – nominantų darbai sukurti Lietuvos muzikos ir teatro akademijoje, kuri šiais metais mini 90 metų jubiliejų. LMTA Kino ir TV katedra šiemet taip pat švenčia 30-ies metų gimtadienį.

„Per 30 metų katedra išaugo kaip pagrindinė nacionalinė kino mokykla, ruošianti didžiąją dalį Lietuvos kino kūrėjų. Baigusių studijas kino bendruomenės narių šiandien yra gerokai virš 700. Džiaugiamės, konkursinėje programoje matydami net 4 LMTA kino krypties studijų programos metu sukurtus darbus. Jau kurį laiką studentiškuose darbuose pastebima tendencija – kalbėti temomis, kurias patys supranta, pasitelkiant audiovizualinę kalbą, nuoširdžiai atspindėti savo požiūrį ir patirtis į supantį pasaulį. Studentų filmai jautrūs, asmeniški, išjausti. Jie nebando patikti atkartodami jau matytus filmus, jie drąsiai dalinasi savitu pasaulio matymu,“ – teigia Kino ir TV katedros vedėjas doc. Vytautas Dambrauskas.

Nominantų sąraše – režisierės Eglės Razumaitės filmas „Krytis“. Juosta atveria duris į Kultūros, sporto ir pramogų rūmus, kuriuose verda gyvenimiška kasdienybė. Ją nutraukia ūkvedį sutrikdantis žmonos skambutis ir iš kovos menų treniruotės pabėgę berniukai. Filme pagrindinį vaidmenį atlieka aktorius Vaidotas Martinaitis.

„Kurdama stengiuosi palikti kiek įmanoma atviresnę žinutę, nesukonkretinti jos į vieną teiginį. Šiame filme man buvo svarbu prisiliesti prie smurto temos, terpės, kurioje tai gimsta, aplinkybių, kuriomis auga, žmonių, kurie palaiko galbūt net patys to nesuvokdami. Šiuo atveju „Krytis“ yra panirimas į tamsesnius, keistus būties kampus, kuriuose bandau aiškintis, kas mus priverčia daryti vieną ar kitą sprendimą. Daug galvoju apie smurto rūšis ir tai, kad jos dažnai būna paslėptos. Smurtas gali būti subjektyvus, nukreiptas į konkretų asmenį, kaltininkas tokiu atveju yra aiškus, bet egzistuoja ir sociokultūrinės, struktūrinės, mažiau matomos prievartos formos,“ – pasakoja režisierė E. Razumaitė. Kalbėdama apie jaunosios kartos kūrėjų filmus, ji pastebi norą gilintis į tarpasmeninius santykius, jauno žmogaus akistatą su dabartiniu pasauliu. „Tikriausiai, dažniausiai dar renkamės analizuoti save, manau vis laisviau žiūrime į formą, išbandome hibridinę kino kalbą“.

Tarp jaunųjų nominantų – režisierė Laura Udra ir jos filmas „Juoda juoda naktis“. Filmo centre – vidutinio amžiaus vyras, bandantis pabėgti nuo žmonos išdavystės keliamo skausmo ir septyniolikmetė mergina, ieškanti tėvo, kurio niekada neturėjo, meilės. Netikėtas jųdviejų susitikimas naktiniame miesto šurmulyje įvykius pasuka kita linkme. Filme pagrindinius vaidmenis atlieka aktoriai Dainius Gavenonis ir Viktorija Zobielaitė.

Naktis pasitinka ir režisieriaus Arno Balčiūno filme „Blausos“. Lyriškumu dvelkiančioje kelio juostoje susitinka tuščiomis gatvėmis važinėjantis „Bolt“ vairuotojas ir jo dėmesį patraukianti apatiška keleivė, ketinanti kai kam atkeršyti. Filme pagrindinius vaidmenis įkūnija aktoriai Arvydas Dapšys ir Ieva Kaniušaitė.

„Nominacija ir apdovanojimai nėra svarbiausia motyvacija, tačiau filmai yra skirti žiūrovams, todėl žinojimas, kad jie surezonavo su istorija yra didelė paskata kurti toliau,“ – apie nominacijos svarbą pasakoja režisierius A. Balčiūnas. Anot jo, kuriant filmą sudėtingiausia proceso dalis yra scenarijaus rašymas. „Kliūtys, kylančios filmuojant, pasiruošimo metu, postprodukcijoje gali būti „išdirbtos“ rezultatui skiriant daugiau laiko. Tuo tarpu rašant susiduriama su didžiule pasirinkimo baime, nežinomybe, kur scenarijus nuves“.

Režisieriaus Viktoro Gineičio filmas „Nuosėdos“ nukelia į ankštą daugiabutį, kuriame gyvena dvidešimt penkerių metų Mantas ir jo senyvo amžiaus močiutė. Sudėtingą, kartais varginančią jų kasdienybę nutraukia pablogėjusi močiutės sveikata. Juostoje – jaunosios ir senosios kartos susidūrimas, prisirišimas ir akistata su neišvengiamybe. Pagrindinius vaidmenis filme vaidina aktoriai Donatas Želvys ir Nijolė Ona Lepeškaitė.

„Noriu būti žmogum“ – vienintelė šiais metais studentų darbų nominacijų sąraše esanti dokumentinė juosta. Režisieriaus Rinaldo Tomaševičiaus filmas seka kalėjime dėl sunkių nusikaltimų atsidūrusių ir iš jo išvykstančių žmonių gyvenimus.

Anot režisieriaus, kurti paskatino ir procese padėjo sudėtingos asmeninės patirtys – teistumas, gyvenimas gatvėje, kiti paklydimai. „Nors reikėjo šiek tiek laiko, filmavimo metu tapau kalinčiųjų draugu, su manimi jie galėjo buvo atviri, todėl ir aš galėjau parodyti jų žmogiškumą. Tai buvo ir savotiška galimybė pasidalinti gerąja patirtimi, suteikti kalintiems žmonėms motyvacijos. Svarbu parodyti, kad jie nėra „nurašyti“ – mane patį stojantis ant kojų žmonės padrąsindavo, neturėjau baimės, kad nesusirasiu darbo. Tos sienos visuomenėje, mano manymu, po truputį lūžta“, – pasakoja R. Tomaševičius.

„Sidabrinės gervės“ apdovanojimų ceremonija vyks birželio 4 d. Kauno valstybiniame muzikiniame teatre.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį. Daugiau informacijos Taisyklėse ir info@delfi.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją