„Klaipėdos dramos teatras nuo 2017-ųjų kasmet organizuoja tarptautinį teatro festivalį „TheATRIUM“. Miestas, tiksliau, savivaldybė visada paremdavo festivalį bent jau nedidele suma. Vis tiek labai džiaugėmės, svarbiausia juk tai, kad miestas parodo dėmesį, jam rūpi. Šiemet 2021 metų festivaliui negavome nė cento. Ekspertai mums skyrė per mažai balų. Kas gi nutiko? Mes nežinome. Ir tikriausiai niekada nesužinosime“, – dėstoma laiške, su kuriuo toliau kviečiame susipažinti.
Šiuo metu „TheATRIUM“ – vienas iš dviejų pajėgiausių tarptautinių teatro festivalių Lietuvoje kartu su „Sirenomis“. Dėl paties festivalio „TheATRIUM“ kokybės visi draugiškai sutaria – ji aukšta, miestui tokio festivalio labai reikia, viskas puiku. Lygis aukštas, pritaria ir meras, ir Kultūros ir meno tarybos nariai, ir Kultūros skyriaus vedėja, ir visi kiti valdininkai, su kuriais teko bendrauti.
Tiesa, visiškai nežinome, ką apie festivalį mano ekspertai, kurie neskyrė finansavimo, nes jie anoniminiai. Nėra kaip paklausti, nes tiesiog nežinome, kas jie tokie.
Paradoksas: visi sutinka, kad festivalis aukšto lygio, bet finansavimo jis vis tiek negavo. Tai kur problema? Mums perdavė, kad, ekspertų nuomone, pateikėme silpną paraišką. Ką tai galėtų reikšti? Per mažai įrašėme madingų burtažodžių – „sinergija“, „įveiklinimas“ etc.?
Galiausiai paklauskime savęs – ką mes norime parodyti žiūrovams – renginius, ar idealiai pagal instrukcijas užpildytas paraiškas? Juk šiaip ar taip tai tik popierius, keliausiantis į archyvą, o ne meno kūrinys. Bet net ir nesame projektų rašymo diletantai. Rašydami paraišką specialiai susitikome ir konsultavomės su Kultūros skyriaus vedėja. Atsižvelgėme į jos rekomendacijas. Vedėja patikino, kad su paraiška viskas gerai. Paraišką, beje, rašė tas pats žmogus kaip ir ankstesniais metais, kai finansavimą gaudavome. Tai kas tada blogai? Gal visgi 2021 m. festivalio „TheATRIUM“ programa iš tiesų silpna?
O čia ir prasideda pirmoji didžioji įdomybė. Kaip visi žinome, 2020 m. nutiko COVID-19 pandemija. Tad festivalis „TheATRIUM“ pakeitė formatą dėl pandemijos suvaržymų, kaip ir beveik visi pasaulio festivaliai. Buvo gaila iki ašarų, nes programą buvome sudarę ypač stiprią – stipriausią iš visų buvusių festivalių. Tad spektaklių nusprendėme nerodyti internetu – jie pernelyg geri, būtų gaila ir netgi nesąžininga žiūrovams vietoj tikro, gyvo spektaklio pateikti spektaklių vaizdo įrašus, „konservus“.
Tad pernai parodėme pandeminę festivalio versiją – pokalbius su teatro režisieriais Janu Klata (Lenkija), Alessandro Serra (Italija), Agata Duda-Gracz (Lenkija), Elmaru Senkovu (Latvija), Oskaru Koršunovu. O spektaklius iš 2020 m., dėl pandemijos kiek pakoregavę programą, perkėlėme į 2021 m. festivalį. Už 2020 m. programą savivaldybei atsiskaitėme numatyta tvarka. Paraišką, kaip minėjome, dar papildėme pagal Kultūros skyriaus rekomendacijas. Taigi faktiškai programa liko ta pati, kokia buvo suplanuota pernai.
O dabar, dėmesio: faktiškai ta pati paraiška su ta pačia programa, parengta to paties žmogaus, pernai buvo įvertinta tų pačių ekspertų – komisijos sudėtis nuo pernai nepasikeitė. Ir pernai ji surinko 80 balų! Kas gali paaiškinti, kodėl šiais metais ji surinko tik 54 balus? Kas turi nutikti, kad įvertinimas „labai gerai“ už tą patį staiga virstų „nepatenkinamai“? Gal kažkas tiesiog paskaičiavo, kad įtraukti „TheATRIUM“ į ilgalaikio finansavimo programą pernelyg brangu, ir nusprendė pašalinti konkurentą?
Ar festivalis „TheATRIUM“ tinkamai reprezentuoja Klaipėdą Lietuvoje ir pasaulyje? Esame įsitikinę, kad taip. Pernai prestižiniame žurnale „Teatr“ (Rusija) pasirodė Latvijos teatro ekspertės bei prodiuserės, anksčiau organizavusios net kelis prestižinius tarptautinius teatro festivalius Maskvoje, Jevgenijos Šermenevos straipsnis apie festivalį „Festivalis „TheATRIUM“: Klaipėda – kaip naujas teatrinės jėgos laukas Lietuvoje“.
Diskusija, kurią 2020 m. rugsėjį organizavo Voznesenskio centras, Lietuvos kultūros institutas ir Lietuvos ambasada Rusijoje, irgi taip vadinosi. Tokie apibūdinimai neatsiranda iš niekur.
Ką apie festivalį „TheATRIUM“ mano kitų šalių teatro ekspertai, teatro festivalių organizatoriai?
Turime surinkę daugybę atsiliepimų, kaupiame festivalio istorijai. Taupydami skaitančiųjų laiką, parinkome keletą citatų. Štai Graikijos teatrologas Leandros Polenakis savo straipsnyje rašo, kad per pastaruosius penkerius metus tai buvo geriausias jo matytas festivalis Europoje.
Olga Nikiforova, trijų tarptautinių teatro festivalių meno vadovė, Rusijoje vykstančių aukščiausių teatro apdovanojimų „Auksinė kaukė“ ekspertų tarybos narė, Rusijos ir Europos tarptautinių teatro projektų ir festivalių kuratorė: „Festivalis „TheATRIUM“, kuriame teko lankytis 2019 m., neperdedant yra vienas iš svarbių Europos teatro įvykių pastaruoju metu. Miesto unikalumas, jo geografija tarsi išprovokavo organizatorių kūrybinę mintį ir pritraukė pasaulinės teatro bendruomenės dėmesį. Festivalis debiutavo su originalia programa, ryškiais režisierių vardais ir iškart paskelbė apie save kaip apie apgalvotą, įdomų tiek žiūrovams, tiek ir teatro profesionalams reiškinį. Retas festivalis gali pasigirti tokiu skaičiumi kviestinių svečių, žinomų festivalių kuratorių, suinteresuotų bendradarbiavimu su Lietuvos teatru ir konkrečiai su festivaliu „TheATRIUM“.
Jau minėta Jevgenija Šermeneva, teatro ekspertė, prodiuserė, buvusi tarptautinių teatro festivalių „NET“ („Naujasis Europos teatras“) ir „Teritorija“ vadovė: „Kadangi aš daugiau nei dešimt metų užsiimu festivaliais ir gastroliniais projektais Maskvoje, visada atkreipiu dėmesį į festivalio renginių organizavimo lygį ir darbą su kolektyvais ir svečiais. Mano požiūriu, Klaipėdos festivalis nepriekaištingas šiuo atžvilgiu.“
Nuo festivalio pradžios buvo parodyti 26 teatrų spektakliai iš Lietuvos, Lenkijos, Prancūzijos, Graikijos, Sakartvelo, Belgijos, Čekijos, Estijos, Latvijos, Baltarusijos, Pietų Korėjos. Suorganizuota Lietuvos teatro vitrina su 15 Lietuvos teatrų pasirodymų per penketą dienų.
Kartais pagalvojame – gal mes tikrai kokie prakeiktieji? Taip, mūsų festivalis šiek tiek kitoks nei dabar įprasta. Kuo? Jis nekomercinis plačiausia to žodžio prasme. Su tokia nuostata festivalį kūrėme, laikomės jos ir dabar. Stengiamės kiek įmanoma pigiau pardavinėti bilietus, kad kiekvienas norintis galėtų sau leisti pamatyti festivalio spektaklius. Visi žmonės, organizuojantys ir aptarnaujantys festivalį, dirba nemokamai, už tą pačią „valdišką“ algą. Kuri tikrai nėra didelė – lygiai tokia, kaip ir kitų biudžetinių kultūrininkų. Taip sugebame sutaupyti ir su nedideliu biudžetu kasmet atvežti į Klaipėdą gerų, nepigių spektaklių iš viso pasaulio.
Labai daug prisideda ir rėmėjai – verslininkai, nuo pat pirmojo festivalio patikėję, kad Klaipėdai jo reikia. Jei ne jie, festivalis net nebūtų gimęs. Festivalį remia ir Lietuvos kultūros institutas, kasmet finansuoja A. Mickevičiaus institutas (Lenkija). Beje, A. Mickevičiaus instituto ekspertai kasmet atvyksta į festivalį iš Lenkijos ir įvertina vietoje, kam buvo išleisti jų pinigai. Kyla abejonių, ar mūsiškiai ekspertai apskritai yra buvę festivalyje. Gal jie, sakykim, net apskritai į teatrą nevaikšto, tik į kiną ir cirką. Nepatikrinsi – jie gi anoniminiai.
Mes nesukūrėme nė vieno papildomo etato festivalio rengimui – nors įprastai festivalį organizuojanti komanda gauna visus metus algą festivalio paruošiamiesiems darbams. Mūsų žmonės tai padaro greta įprastinio savo darbo Klaipėdos dramos teatre. Mums nėra svarbu iš festivalio užsidirbti ar praturtėti. Mes tiesiog nuoširdžiai norime, kad klaipėdiečiai ir svečiai pamatytų gerų spektaklių iš viso pasaulio tiesiog čia, Klaipėdoje. Kuri jau žinoma Europoje kaip teatrinis miestas. Ir kai nuvykus į festivalį kitoje šalyje, sutikti teatralai ir festivalių organizatoriai sako: „O, Klaipėda, „TheATRIUM“! Girdėjome apie jūsų fenomeną!“, suprantame, kad darbas vyksta teisinga linkme.
Kas galėtų paaiškinti, kaip tie patys ekspertai galėjo tą pačią programą įvertinti dukart taip skirtingai? Pernai paraiška surinko 80 balų. Šiemet paraiška su tais pačiais spektakliais staiga ima ir surenka tik 54 balus. Kas nutiko? Kodėl staiga tie tikrai puikūs spektakliai, kuriuos norime atvežti ir parodyti klaipėdiečiams ir miesto svečiams, ėmė ir prarado meninę vertę vos ne per pusę?
Mes nežinome. Neturime tam jokio protingo paaiškinimo. Gal anoniminiams ekspertams režisierių, kuriuos atvešime, kūryba tiesiog nežinoma, o gal jie turi kokių slaptų savų interesų? Gal kam nors labai prireikė, kad Klaipėda nebūtų tas minėtas „naujas teatro jėgos laukas Lietuvoje“?
Kad nors kažkas išaiškėtų, oficialiai paprašėme savivaldybės, kad mums atsiųstų ekspertų išvadas nustatyta tvarka. Laukėme penkias dienas. Galų gale gavome raštą, kuris vadinasi „Konsoliduota ekspertų grupės išvada“. Ilgokai konsolidavosi, bet ką jau dabar... Sėdame, skaitome. Štai tas tekstas. Jis neilgas, pacituosime visą.
„Festivalis stipriai augantis, svarbus Klaipėdos miesto identitetui, siekia aukštos meninės kokybės, atviras teatrinėmis improvizacijomis ir inovacijoms. Valstybės finansuojamas dramos teatras Klaipėdoje jau surengė labai vykusias pirmąsias tarptautinio festivalio laidas, tačiau šioje paraiškoje pateikiama per mažai konkretybių apie būsimas renginio kryptis ir programą. Paraiškoje daug šnekama apie festivalio praeitį, mažai apie ateitį. Biudžetas menkai pagrįstas – neaišku, kaip suskaičiuotos jo sumos, numatoma pajamų dalis labai maža palyginti su lėšomis, į kurias pretenduojama. Viešinimas silpnas (pasirenkami itin neintensyvaus dažnumo leidiniai) be auditorijos segmentacijos. Projekto rekomenduotina nefinansuoti.“
Įdomu, ar ne? Išvada prasideda pagyrimu, koks festivalis „TheATRIUM“ yra geras, kokybiškas ir reikalingas miestui. O baigiasi – „rekomenduotina nefinansuoti“.
Smagumo dėlei perskaitėme šitą žiauriai siurrealistinį tekstą iš antro galo. Irgi labai juokinga. Pabandykite patys.
Paskui pabandėme surimtėti, paanalizuoti tekstą ir sulyginti jį su festivaliui skirtais balais. „Festivalis stipriai augantis, svarbus Klaipėdos miesto identitetui, siekia aukštos meninės kokybės, atviras teatrinėmis improvizacijomis ir inovacijoms.“ Na, atrodo, bent jau pačiu festivalio turiniu – spektaklių programa – ekspertai liko patenkinti. Valio. Skaitome, kiek jie mums davė balų už meninę vertę ir inovatyvumą. Oho, pasirodo, kad visai ne! Skyrė festivaliui 18,33 balo iš 50 galimų. Ko gero, tai visai ne įvertinimas „labai gerai“ ar „gerai“. Tai greičiau jau įvertinimas „nepatenkinamai“. Pagal ekspertų balus mūsų programa yra meniškai praktiškai bevertė, o apie inovacijas mes apskritai nieko negirdėję.
Išvadoje rašoma, kad ekspertai pasigedo konkretybių apie būsimas renginio kryptis ir programą. Žinote, konkretybės pandemijos metu yra toks, švelniai tariant, slidokas dalykas. Pasaulis jau daugiau nei metus uždarytas. Neaišku, kada ir kokioje šalyje kils nauja COVID-19 banga. Festivaliai visame pasaulyje apskritai neįvyksta. Arba mėgina vaizduoti, kad vyksta, persikėlę į „YouTube“ ir „Zoom“. Tokia realybė.
Kada pandemija pasibaigs – niekas nežino. Ir mes nežinome. Tai ir parašėme paraiškoje – nenorėdami prisižadėti neįgyvendinamų dalykų. Paraiškoje aprašėme optimistinį planą A ir pesimistinį planą B. Beje, taip mums rekomendavo susitikime pati Kultūros skyriaus vedėja. Paraiškoje viskas netgi labai konkretu. Tik tos biurokratinės metafizikos, kurios gausiai lieja profesionalūs projektų rašytojai, pas mus gerokai mažiau. Bet juk ta beletristika ir nėra konkretybės? Gal mums reikėjo apsimesti, kad pandemija neegzistuoja, ir prirašyti visokių grožybių, lyg nieko nebūtų nutikę? Argi įvykę ankstesni mūsų festivaliai neįrodo, kad mes stengiamės ne sau, o žiūrovams, ir nesiruošiame nieko apgauti?
Apskritai vienintelė pozicija, kuri buvo aukštai įvertinta – „Įvykdytų programų rezultatai ir refleksija žiniasklaidos priemonėse“. Čia festivalis surinko tuos pačius 18,33 balo, bet jau iš 20 galimų. Na, jei balai ir čia būtų nepatenkinami, būtų pernelyg atviras melas.
Užtat pozicijoje „Papildomų finansavimo šaltinių kiekis“ ekspertai nesivaržydami mums skyrė 5 balus iš 10. O čia jau antroji didelė įdomybė.
„TheATRIUM“ kasmetinis biudžetas – nuo 83 iki 208 tūkst. eurų. Kokią dalį skiria savivaldybė? Priklausomai nuo metų, 12–33 tūkst. eurų. Festivaliui taip pat skiria lėšų Nacionalinė scenos meno programa, privatūs rėmėjai, A. Mickevičiaus institutas (Lenkija), Lietuvos kultūros institutas. Savivaldybės lėšos kasmet sudaro tik apie 10–12 proc. festivalio biudžeto. Oficialūs reikalavimai – ne mažiau kaip 20 proc. turi būti surinkti iš kitų šaltinių. Mes iš kitų šaltinių kasmet surenkame 88–90 proc. festivalio biudžeto. Na, čia jau tikrai viskas puiku, neprikibsi. Einame dar kartą skaityti ekspertų išvados. Na, tos, kur penkias dienas konsolidavosi. Skaitome. Gal ką ne taip perskaitėme – nes taip būti tiesiog negali. Na, ne, viskas taip ir yra. 5 balai iš 10 galimų!
Kaip apskritai finansuojamas festivalis „TheATRIUM“? Iš Lietuvos kultūros tarybos Klaipėdos dramos teatras pagal prieš keletą metų įsigaliojusią tvarką finansavimo prašyti nebegali – biudžetiniai teatrai finansuojami tik iš Nacionalinės programos, įsteigtos Kultūros ministerijos. Kasmet per ją teatras gauna lėšų būsimiems pastatymams ir festivaliui. Tvarka gera, ir Nacionalinės programos komisijoje dirba žmonės, tikrai išmanantys Lietuvos teatrą. Ir jie, įsivaizduokite, netgi ne anoniminiai! Ir nieko, gyvena sau. Niekas jų nesivaiko gatvėmis ir nemuša per galvas. Ir mes šita tvarka esame visiškai patenkinti. Yra, žinoma, ir tam tikrų niuansų: visiems teatrams numatytos tam tikros finansavimo „lubos“, ir Klaipėdos dramos teatras, net ir organizuodamas festivalį, gauna ne ką daugiau negu kiti teatrai, kurie festivalių nedaro ir gautas lėšas išleidžia tik savo pastatymams. Laimei, turime nuostabių rėmėjų, kurie remia ir festivalį, ir teatrą. Ir patys užsidirbame rodydami savo spektaklius, tiksliau, užsidirbdavome iki pandemijos. Iki pandemijos gauti bilietų į Klaipėdos dramos teatro spektaklius buvo nelengva. Salių užpildymas, vienas iš oficialių teatro sėkmingo darbo rodiklių, iki prasidedant pandemijai buvo vienas didžiausių Lietuvoje – 94 procentai.
Dabar, kai teatrai apskritai uždaryti, o atidarius pradės veikti su žiūrovų skaičiaus ribojimais, teatrui užsidirbti bus apskritai tiesiog neįmanoma – bet kuris spektaklio rodymas bus nepelningas. Tačiau rodysime spektaklius ir toliau. Nes mums svarbu, kad teatras išliktų. Tikras, su tikrais žiūrovais.
Žiūrime ekspertų išvadas toliau. „Planuojama edukacinė veikla“ – 6 balai iš 10 galimų.
Hm. Ar gerų spektaklių iš viso pasaulio rodymas nėra pati geriausia žiūrovų edukacija? Ar nėra edukacija pasaulinio lygio režisieriaus Alessandro Serros (Italija) kūrybinės dirbtuvės Klaipėdos ir visos Lietuvos aktoriams? Kokia dar edukacine veikla turėtų užsiimti tarptautinis teatro festivalis? Ko trūksta? Serra turi važinėti aštunto maršruto autobusu ir skaityti keleiviams paskaitas apie Grotowskio mokyklą?
Ekspertai rašo – „numatoma pajamų dalis labai maža“. Bet apie kokias pajamas galima apskritai kalbėti, kai tebeegzistuoja pandemija ir teatrų salėse žiūrovų skaičius bus ribojamas? Sodinant šachmatine tvarka, paliekant tuščių kėdžių, pajamų už parduotus bilietus bus labai nedaug. Festivalis pelno neturės – nebent padarytume bilietus po 100 eurų. To tikrai nedarysime, mūsų tikslas niekada ir nebuvo gauti kuo daugiau pajamų.
Štai tokia istorija. Ką mes darėme toliau? Parašėme oficialią pretenziją savivaldybei, kreipėmės į Klaipėdos miesto savivaldybės administracijos direktorių ir merą, prašydami įvertinti paraišką iš naujo. Praeitą savaitę posėdžiavusi Klaipėdos kultūros ir meno taryba priėmė sprendimą siūlyti sudaryti naują ekspertų komisiją ir patenkinti Klaipėdos dramos teatro prašymą iš naujo įvertinti projektą.
Ką mes toliau darysime? Bet kuriuo atveju festivalį organizuosime ir toliau. Jei pandemija ir vėl neuždarys viso pasaulio, tarptautinis teatro festivalis „TheATRIUM“ įvyks jau netrukus, birželį. Laukiame ir kviečiame.
Labai gaila, kad šiemet nevyks Lietuvos teatro vitrina: esant pandemijos ribojimams, kol kas tebėra neįmanoma suorganizuoti pusšimčio festivalių organizatorių atvykimo iš viso pasaulio, iš skirtingų šalių. Bet kai tik pandemija pasibaigs, Lietuvos teatro vitriną būtinai tęsime – tai svarbu Klaipėdai, tai svarbu Lietuvai.
Kokia šitos istorijos pamoka?
Taip daugiau neturėtų nutikti – nei festivaliui „TheATRIUM“, nei jokiam kitam Klaipėdos ar Lietuvos festivaliui. Akivaizdu, kad dabartinė anoniminių ekspertų vertinimo sistema, pernai dėl nesuvokiamų priežasčių dar ir galutinai eliminavus iš proceso paskutinį saugiklį, visuomeniniu pagrindu dirbančią Kultūros ir meno tarybą, yra ydinga ir reikalaujanti skubių taisymų. Nes panašios dramos, nesant asmeninės atsakomybės ir dangstantis anonimiškumu, yra tiesiog užprogramuotos. Ekspertas, sutinkantis anonimiškai padirbėti, gaudamas ar tik ne 7 eurus už vieno projekto peržiūrėjimą ir įvertinimą, turi būti arba pamišęs idealistas, arba turi kažkokių paslėptų interesų būti ekspertu. Idealistų, kaip atrodo, pasaulyje belikę nelabai daug.
Ką norėtumėme pasakyti tiems, kurie priėmė sprendimą nefinansuoti festivalio „TheATRIUM“?
Ogi visiškai nieko. Ką čia bepasakysi. Jums gėda, ne mums. Gyvenkite toliau su tuo. O mes ir toliau organizuosime festivalį. Žmonės viską mato. Ir jie, kad ir ką apie juos bemanytumėte, nėra kvaili.
Norime nuoširdžiai padėkoti visiems, palaikiusiems festivalį „TheATRIUM“. Ekspertų sprendimu pasipiktinusių klaipėdiečių buvo tikrai apstu. Tai jų dėka kilo triukšmas – mes patys buvome šiek tiek sutrikę ir nespėjome net kaip reikiant pasibaisėti. Jie ir išjudino visą procesą, mums nieko neorganizuojant ir nemobilizuojant.
Ir tai jau yra pergalė. Ne tik teatro, ne tik festivalio pergalė – tai didelė mūsų visų, klaipėdiečių pergalė.
Mums tai buvo puiki proga įsitikinti, kad esame jums reikalingi. Sunku net išreikšti žodžiais, kaip labai mes tai vertiname.
Daug labiau už visus pasaulio pinigus.
Išplatingą laišką pasirašo Klaipėdos dramos teatro ir festivalio „TheATRIUM“ darbuotojai:
Teatro ir festivalio vadovas Tomas Juočys
Teatro ir festivalio meno vadovas Gintaras Grajauskas
Kultūrinės veiklos ir žiūrovų aptarnavimo padalinio vadovė, festivalio organizacinių darbų vadovė Monika Saltonė
Tarptautinių projektų koordinatorė, festivalio tarptautinės programos dalies organizatorė Augustė Rumbutytė
Kultūros projektų vadybininkė, Lietuvos teatro vitrinos organizatorė Kristina Žiogaitė
Atstovė ryšiams su visuomene ir žiniasklaidai, festivalio atstovė žiniasklaidai Kristina Sadauskienė
Vyr. administratorė, festivalio trupių koordinatorė Greta Matuzaitė-Archipova
Projektų rengimo specialistė, festivalio rėmėjų koordinatorė Rita Maksimavičienė
Teatro ir festivalio garso operatorius Andrius Šatovas
Vadovo pavaduotoja teisės ir bendriesiems klausimams Asta Monstavičienė
Rinkodaros projektų vadovė, festivalio rinkodarininkė Agnė Medelytė
Rinkodaros vadybininkė, festivalio rinkodarininkė Gintarė Kairytė
Aktorių trupės vadovas Valdas Pelakauskas
Kultūros projektų koordinatorė, festivalio pardavimų koordinatorė Lina Lencevičiūtė
Pardavimų vadybininkė Rūta Lencevičiūtė
Ūkio padalinio vedėjas Vidmantas Sutula
Administratorė, festivalio trupių koordinatorė Aušra Kazlauskytė
Scenos meno techninės dalies vadovas, festivalio techninės dalies vadovas Mantvydas Poškus