Pirmasis veiksmas – tik aktoriams
„Nors vasaros pradžioje didysis „TheATRIUM“ festivalis neįvyko, jo komanda intensyviai dirbo ir paruošė eilę visiems mylintiems teatrą žmonėms svarbių ir įdomių įvykių“, – apie svarbia teatrine erdve tapusio festivalio modifikaciją pranešime žiniasklaidai pasakojo Klaipėdos dramos teatro vadovas Tomas Juočys.
Festivalio įvykių srautą spalio 8-10 d. pradėjo žymios lenkų režisierės Agatos Dudos-Gracz vizitas. Ji vedė meistriškumo dirbtuves aktoriams. Pati savo spektakliams tekstus rašanti, jų scenografijas ir kostiumus kurianti režisierė įvardijama kaip išskirtinio, sunkiai bet kokiam įvardijimui pasiduodančio teatro kūrėja. 2018 m. „TheATRIUM programoje“ buvo rodomas jos spektaklis „Ponia bus patenkinta, arba Veikalas apie paskutines vestuves Kamyko kaime“.
Vizito Klaipėdoje metu kalbinta A. Duda-Gracz sakė, kad net jei pandemija priminė, jog teatras žmonėms nėra reikšmingiausias dalykas, ji pati be jo negali įsivaizduoti savęs, „net jei dėl vieno žmogaus, bet kursiu didelius spektaklius su didelėmis aktorių trupėmis, sudėtinga scenografija, muzika ir apšvietimu – verta“. Režisierė į Klaipėdą grįš 2021 žiemą kurti spektaklio, įkvėpto žymaus XVII a. italų tapytojo Michelangelo Caravaggio gyvenimo.
Pažintis su žymiausiais režisieriais
Platesnei publikai susipažinti su A. Duda-Gracz bus galima specialiai „TheATRIUM“ parengto vaizdo įrašo formatu – režisierė pasakos apie savo vaikystę, pažintį su teatru, savo kūrybos gaires. Tokiais pat įrašais teatro mylėtojams bus pristatytas Klaipėdoje jau dirbęs, Auksiniu scenos kryžiumi už spektaklio „Mama drąsa“ režisūrą apdovanotas, latvių režisierius Elmaras Senkovas bei italas Alessandro Serra – su pastaruoju apie kūrybą kalbėsis Klaipėdos dramos teatro meno vadovas Gintaras Grajauskas.
Numatoma, kad teatro mylėtojai galės gyvai susitikti su režisieriais Janu Klata ir Dmitrijumi Krymovu. „Jano Klatos nereikia pristatinėti – jis yra buvęs Lietuvoje. Tai labai aštrus režisierius, nesvarbu, kokį kūrinį imtų – jis visada mato tai, kas šiuo metu vyksta aplinkui, kas aktualu. J. Klata nevengia tiesiai išsakyti savo nuomonės, tai justi jo spektakliuose“, apie svečią pasakojo T. Juočys. J. Klatą kalbins teatro kritikė Ramunė Balevičiūtė.
Pirmiausia kaip dailininkas, scenografas buvęs žinomas Dmitrijus Krymovas šiuo metu Rusijoje laikomas kultiniu režisieriumi. Galimybę bendrauti su šiuo režisieriumi teatro vadovas laiko išskirtiniu įvykiu, „D. Krymovas yra reiškinys, man jo kūryba kaip realistiškas fantastinis filmas. Sunku apibūdinti tai, kaip jis geba lengvai kalbėti apie labai sunkius dalykus“. Planuojamą pokalbį su D. Krymovu ves teatro kritikas Julijus Lozoraitis. Pristatydamas režisierius T. Juočys pabrėžė jų norą bendrauti tiesiogiai, būti vienoje erdvėje su žmonėmis, „bendraudamas su J. Klata jaučiu, kad sustoti privertusi situacija jį veda iš proto – jis nori atvažiuoti, susipažinti, pabendrauti su publika, įsikvėpti pozityvesnio pojūčio“. D. Krymovas lygiai taip pat trokšta susitikti gyvai, „teatrą virtualioje erdvėje jis vadina laiminga mirtimi – internetas lyg ir pilnas teatro, bet jis nyksta, muzika sustoja“, pasakojo teatro vadovas.
Kitų metų preliudas
Klaipėdos dramos teatro meno vadovas Gintaras Grajauskas kalbėjo, kad ruošiantis „TheATRIUM“ įvykiams teko pasverti nemažai kintamųjų, „mums atrodė, kad jei tiesiog rodysime spektaklių įrašus – iš dalies juos prarasime. Pirmoji viruso banga parodė, kad vaizdo įrašai neatstoja tikrų spektaklių. Didieji pasaulio teatrai dalinosi puikių spektaklių įrašais, iš pradžių jie buvo žiūrimi, bet vėliau žiūrovų dėmesys prapuolė, jie suprato, kad tai, ką mato ekrane labai skiriasi nuo to, ką matytų scenoje“. Anot teatro meno vadovo, nutarta susitelkti į pačius spektaklių režisierius, „pakalbinti juos įdomu ir vertinga, juolab, kad ne visi jie gerai žinomi Lietuvoje. Pavyzdžiui, italų teatras kur kas mažiau pažįstamas nei kinas. O pokalbiuose dalyvaujantys režisieriai šiuo metu yra vieni įdomiausių visoje Europoje“. G. Grajauskas svarstė, kad pažintis su režisieriais yra preliudas ateinantiems „The ATRIUM“ metams, „ jų spektaklius rodysime kitais metais – tai, kas vyks dabar – puiki įžangą į šių režisierių kūrybą, jos supratimą“.
Teatro meno vadovui antrino ir T. Juočys, „kartais nukenčiame per mažai išaiškindami atvežamus spektaklius. Dažnai sunku paaiškinti režisieriaus sprendimus, gal net rizikinga pačiam teatrui gromuliuoti ir pateikti atsakymus žmonėms. Tuo tarpu režisierius galės suteikti progą giliau suvokti jų kuriamą teatrą, jo kūrimo mechanizmą“ – pasakojo teatro vadovas, – „susipažinus su režisieriaus mąstymu, pasauliu bus lengviau patirti jo spektaklius“.
Internetu pasiekiamų pašnekesių ciklą su režisieriais papildys T. Juočio ir G. Grajausko diskusija, lydėjusi O. Koršunovo spektaklio „Mūsų klasė“ pagal Tadeuszo Słobodzianeko pjesę rodymą vienoje aktyviausių Maskvos virtualių platformų – Voznesenskio centre.
„Otelas“: vietoj Avinjono festivalio – Klaipėda
„The ATRIUM“ įvykių sraute ir trys spektakliai. Vienas didžiausių festivalio įvykių – lapkričio 12 d. Oskaro Koršunovo spektaklio „Otelas“ pagal W. Shakespeareo pjesę pasaulinė premjera. Ji šią vasarą turėjo vykti prestižiniame Avinjono festivalyje, Prancūzijoje. Po premjeros vyks O. Koršunovo ir filosofo Kasparo Pociaus diskusija apie „Otelo“ kūrybos procesą, W. Shakespeareo kūrybos aktualumą šiuolaikiniame visuomeniniame, kultūros ir politikos kontekste.
Spalio 15 d. bus rodomas Agnijos Leonovos spektaklis „Tinklas“ pagal G. Grajausko pjesę. „Vertiname šį spektaklį tarptautiškai, – kalbėjo T. Juočys – jis nebuvo suplanuotas, bet jo kūrimai susibūrė įdomi tarptautinė komanda, pirmą kartą naudojome tokias technologijas. Dar nesame turėję tiek technologijomis paremto spektaklio“.
Vienas iš spektaklių vyks virtualioje erdvėje – „TheAtrium“ internetinėje svetainėje bus galima pamatyti lenkų režisieriaus Krzysztofo Warlikowskio spektaklio „Išvykstame“ pagal Hanocho Levino pjesę transliaciją.
Festivalio įvykių datas galima rasti „TheATRIUM“ svetainėje www.theatrium.lt.