Šiemet festivalis kurtas sudėtingomis, nuolat kintančiomis pandeminėmis sąlygomis. Jo programa dėliota sekant skirtingų valstybių karantino ribojimus, būta ir neapeinamų trikdžių.

Tokiu būdu numatytas svečių iš Japonijos vizitas turėjo būti atšauktas.

„TheATRIUM“ skirtoje spaudos konferencijoje festivalio rengėjo Klaipėdos dramos teatro vadovas Tomas Juočys sakė, kad nebuvo pasirinkimo šiais metais festivalio neorganizuoti, „sau pasakėme, kad visos baimės ir visi stabdžiai yra sukurti mūsų pačių. Jei jų atsikratome – padarysime viską.“.

Tai reiškia, kad nuolat tenka stebėti kintančias galimybes įvairiose valstybėse ir prie jų taikytis.

„Visi sėdime vienoje valtyje ir į priekį veda kertinis noras gyventi, būti. Šiais metais festivaliu nesiekiame kažkokios naudos, tiesiog norime dirbti, norime, kad žiūrovai galėtų pamatyti spektaklius. Pas kiekvienus iš festivalio dalyvių kasdien keičiasi situacija, bandome viską suvaldyti ir suvaldysime“, – apibendrino T. Juočys.

„TheATRIUM“ renginiai išsidėstys per visą birželio mėnesį. Festivalį pradės Klaipėdos dramos teatre nuo vasario kuriamas Agatos Dudos-Gracz spektaklis pagal žymaus baroko tapytojo Mikelandželo Karavadžo paveikslus „Tarp Lenos kojų, arba „Švenčiausiosios Mergelės Marijos mirtis“ pagal Mikelandželą Karavadžą“.

Kūrybiniame procese dalyvauja tarptautinė lietuvių ir lenkų teatralų komanda.

„Ši režisierė visai kitaip dirba su aktoriais, turi savo atskirą metodiką, nežinau ar kas kitas pasaulyje taip dirba, – pasakojo festivalio meno vadovas Gintaras Grajauskas. – Tai, ką daro A. Duda-Gracz smarkiai susieta ne tik su scenos menais, bet ir daile, tapyba. Ji kuria judančius paveikslus. Režisierė yra legendinio lenkų dailininko Jerzy Duda-Gracz duktė, ši biografijos detalė paliko antspaudą jos gyvenime. Be to, ji sugeba įžvelgti kažką labai esmingo žmogaus gyvenime, dėl to jos spektaklius taip įdomu žiūrėti.“

Vėliau seks Čekijos „Pod Palmovkou Theatre“ kurtas lenkų režisieriaus Jano Klatos spektaklis „Faustas“, pagal Johano Volfgango Gėtės to paties pavadinimo dramą. Ryškus, provokuojantis J. Klatos „Faustas“ kels šiuolaikinį gėrio suvokimo klausimą, šių dienų akimis kvies pamatyti Fausto žmogiškumo paieškas ir pastangas atskleisti gyvenimo ir gamtos dėsnių paslaptis.

„Mane stebina, kaip J. Klata gali paimti klasikinę medžiagą, jos netransformuoti, kaip nors ypatingai nekeisti, palikti tekstą tokį, koks yra ir parodyti kaip tai universalu ir kaip gerai tinka šiems laikams. Jis pakankamai drąsus ir chuliganiškas, bet tai, ką jis daro – subtilu ir elegantiška“, – minėjo G. Grajauskas.

Alessandro Serra „Makbetas“ pagal Viljamo Šekspyro klasikinę tragediją 2018 m. buvo pripažintas geriausiu metų spektakliu Italijoje. Vėliau sekė jo kelionės po pasaulį, jas pertraukė pandemija. Laikantis Šekspyro laikų teatro tradicijos visus vaidmenis spektaklyje atlieka vyrai, o veiksmas iš Škotijos perkeltas į Sardiniją, permelktą archaiškų karnavalų kultūra ir ritualais. Pjesė spektakliui buvo išversta į sardų kalbų, ja scenoje ir kalbama.

G. Grajauskas tikino, kad šis spektaklis – unikali teatrinė patirtis žiūrovams: „A. Serra sugeba eiti visiškai netradiciniu keliu, nedemonstratyviai, nemaskaradiškai grįždamas prie senųjų, visiškai archaiškų teatro tradicijų ir tai daryti moderniai, išnaudoti viską – nuo apšvietimo iki magiško sardų kalbos skambesio“.

A.Serra ir pats viešės Klaipėdoje, ves kūrybines dirbtuves aktoriams. Viena iš paskutinių festivalio naujienų, kad į jį atvyks legendinis rusų režisierius Dmitrijus Krymovas, jis ves meistriškumo pamokas aktoriams.

Vietoj svečių iš Japonijos bus galima pamatyti premjerą – Lietuvos valstybiniame jaunimo teatre legendinio lenkų režisieriaus Krystiano Lupos kurtą spektaklį „Austerlicas“ pagal to paties pavadinimo Winfried George Sebaldo knygą. Festivalio programoje įtapo ir Marijos Baranauskaitės naujojo cirko performansas „Violončelėms“. Tai – projektų ciklo, skirto ne žmonių, o daiktų publikai trečiasis kūrinys.

„TheATRIUM“ naujovė – „Triumo“ programa. Jos sumanytoja Kristina Žiogaitė pasakojo, kad programa atsirado kaip alternatyva šiais metais nerengiamai Lietuvos teatro vitrinai, „norėjome festivalyje turėti ir lietuvišką prieskonį. Vitrinos nerengėme, nes net jei Lietuvos teatrai gali atvykti – to negali padaryti skautai iš užsienio teatrų ir festivalių“. Atsiradusią nišą užpildė jau seniai puoselėta alternatyvios erdvės ir programos idėja.

„Triume“ festivalio dienomis vyks menininkės Aglajos Ray performansas „Technoteologija“, skambės kompozitoriaus ir garso menininko Arturo Bumšteino muzikinė programa „Iš garso efektų bibliotekos“, „Operomanija“ atveš dramaturgės Birutės Kapustinskaitės, režisieriaus Karolio Kaupinio ir improvizacinės muzikos grupės muzikinius paveikslėlius „Radvila Darius, Vytauto“.

„Teatro scena atvira visiems menams. Dramos spektaklyje yra pasakojimo naratyvas, yra garso ir vaizdo plotmių vienovė. „Triumo“ projektuose visa tai išsidėsto kiek kitaip, pavyzdžiui., premjeriniame A. Bumšteino muzikiniame kūrinyje remiamasi spektakliuose naudojamais garso efektais“, – programos specifiką apibūdino K. Žiogaitė.

„TheATRIUM“ į „Hofą“ ne tik atneš teatrinės dvasios persmelktą programą, bet ir paliks ryškų atminimo ženklą. Festivalio dienomis vieno iš „Hofo“ kiemo pastatų sieną įspūdingo dydžio freska ištapys menininkas Tadas Vincaitis, dar žinomas Plūgo slapyvardžiu. Jis įamžins šių metų festivalio simboliu tapusį grafiko Gedimino Pranckevičiaus sukurtą Apolono atvaizdą.

Teatrą „HOFE“ labai natūraliai matė ir viena iš jo įkūrėjų ir šeimininkių Lauryna Židonytė, „ši vieta buvo mūsų svajonė ir toje svajonėje tilpo kolaboracijos su įvairiais menininkais, matėme čia ir performansus, teatrą, šokį ir t.t. Norėjome apimti kuo daugiau. Džiaugiuosi, kad šios vasaros renginių seriją pradedame teatru, ir labai džiaugiuosi, kad šiuo laikotarpiu pasirinkome nebijoti, o veikti“, – apibendrino L. Židonytė.

Mėnesį trunkantį festivalį vainikuos virtuozų iš Italijos „Musica Nuda“ dueto koncertas Teatro aikštėje. Petra Magoni (vokalas) ir Ferruccio Spinetti (kontrabosas) apima platų muzikos stilių ir nuotaikų spektrą. Kaip sakė G. Grajauskas dueto pavadinimas puikiai perteikia jų kūrybos esmę, „nuoga muzika – nėra nieko už ko būtų galima pasislėpti, nėra jokių efektų. Jie tobulai vienas kitą jaučia scenoje. Tai, ką matai, ir velniškai profesionalu, ir turi kažką bendra su senuoju namų muzikavimu, kai žmonės tieisog susitikdavo ir grodavo kartu. „Musica Nuda“ – visada yra šventė.“

Koncertas, pasak „TheATRIUM“ rengėjų komandos, bus padėka miestui, visiems festivalio lankytojams ir dalyviams.

Plačiau apie festivalį: theatrium.lt

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją