Atsiveria kitos galimybės
Paklausta, kaip pavyksta parašyti pjesę (pjesės rašymo procesas, regis, pats iš savęs yra gan archaiškas), kuri tiktų šiandieniniam teatrui, dinamiškai struktūrai, G. Labanauskaitė sakė, kad kūrybos procesas, idėjos gimimo dalis, keitimasis mintimis – taip pat archaiškas dalykas, ir tokiu išliks ilgą laiką, nepaisant to, kad ir kiek besinaudotume technologijomis, ir visais kitais dalykais.
Vis dėlto, dažnu atveju, kai režisierius stato spektaklį pagal dramaturginę medžiagą, dramaturgas negali žinoti, kur link pasisuks pjesės gyvenimas, tarsi negali kontroliuoti baigtinio rezultato. G. Labanauskaitė sutiko, tokį pojūtį yra tekę pajusti.
„Spektaklio gimimas – komandinis darbas, nebent išimtinais atvejais – pati rašai, pati režisuoji. Gal tada daugiau tos kontrolės, įsivaizdavimo, kur link nuves idėja – nuo pradinės stadijos iki galo. Bet, kaip ir sakau, vis tiek komanda daro didžiulę įtaką, taip pat ir režisieriams. Net ir tai, kokius brėžinius atneša scenografai, kokia aktorių komanda, kaip jie vaidina, kaip vyksta bendradarbiavimas, mizanscenų šlifavimas – tai daro įtaką režisūriniams sprendimams. Visgi šiais laikais yra įvairių galimybių įsitraukti. Bet net tada, jeigu ir aktyviai dalyvauji repeticijų procese – vis tiek lemiamą žodį statant spektaklį turi režisierius – tenka paleisti tą kontrolę, bet kuriuo atveju“, – sakė pašnekovė ir pridūrė, kad jai svarbiausias – vertybinis klausimas. Jei nesutampa vertybės – tada sunku ir neįmanoma būtų dirbti. Bet į meninius pasirinkimus dramaturgė tikino nesikišanti, nebent į kūrybinį procesą pažvelgianti „pro langelį“, kaip tai nutiko su „NT drama“. Kūrybinis procesas, jos pastebėjimu, buvo sklandus.
G. Labanauskaitė dėkojo visai kūrybinei komandai, režisierei Ievai Stundžytei ir aktoriams, prodiuserei Giedrei Liugaitei, „už palaikymą, medžiagos atradimą, pagarbų atskleidimą, gražų santykį su tekstu.“
Teatralai pasigenda profesionalaus vertinimo
Visai neseniai viešojoje erdvėje virė diskusijos, pastebėta, kad teatro kritikai kalbėdami apie spektaklį turėtų būti perskaitę dramaturginę medžiagą. Ar režisieriaus sprendimas ir jam tenkanti atsakomybė yra svarbiausia, ar visgi išties vertėtų įsigilinti į visumą?
Tačiau žmonės, kurie eina į spektaklius pasimėgauti, gerai praleisti laiką, kažką apmąstyti, pagalvoti, G. Labanauskaitės manymu, visiškai neprivalo pasidaryti iš to mokslinio tyrimo. Pasak jos, viskas priklauso nuo lankytojo poreikio ir profesijos – kokiu tikslu eina į teatrą žiūrėti spektaklio.
Na, o jei toks poreikis yra – G. Labanauskaitės pjesių rinkinį išleido Lietuvių literatūros ir tautosakos institutas.
Teatras – didžiausia meilė
Paprašyta prisiminti profesijos pasirinkimo momentą, G. Labanauskaitė pasakojo, kad viskas vyko gana sklandžiai. „Pradėjau kurti vaikų žurnaliukams, laikraščiams – nuo pat mažumės. Kai tik išmokau rašyti abėcėlę – o tai užtruko! Tada ir pradėjau kurti“, – nusijuokė pašnekovė.
Pats teatras, G. Labanauskaitė tęsė, ypatingai sudomino paauglystėje – jau tada rašė pjeses mokyklos kalėdiniams vaidinimams: „Tuo metu nevertinau to kaip dramaturgijos, veikiau kaip pažaidimus. Baigusi universitetą sudalyvavau viename Jaunimo teatro konkurse, organizuojamo, kad atrinktų pjeses dirbtuvėms. Atrinko, pristatė Londone, Playhouse teatre. Nuo to laiko nenustoju rašyti teatrui. Niekada tuo nesuabejojau, teatras, man atrodo, didžiausia mano meilė, nepaisant to, kad labai domina ir kitos disciplinos – literatūros tekstų rašymas.“
Didelę dėstymo patirtį sukaupusi rašytoja, docentė ir teatrologijos mokslų daktarė tyrinėja naratyvus ir pasakojimo būdus, veda kūrybinio rašymo kursus aukštosiose mokyklose Lietuvoje ir užsienyje.
Ar pavyksta atskleisti kūrybiškumo gyslelę – sudėtingas procesas, ar kaip tik – lengvas?
„Dauguma dalykų yra kelionė, kaip sakoma knygoje „Alisa stebuklų šalyje“: jeigu pakankamai ilgai eisi – tai vis tiek kažkur nueisi. Man atrodo, bet kokioje profesijoje – jeigu nori tobulintis, gilinti žinias, augti kaip tam tikros srities profesionalas – tenka mokytis – ar tai būtų kursai, ar gyvenimo pamokos. Per praktiką, per darbą visa tai išsigrynina. Taip pat ir su kūryba, vieni tą kelią nueina individualiai, patys atranda, suklumpa, pakyla, kiti – nori mokytis, nori palaikymo, atsakymų į tam tikrus klausimus. Tokiu atveju, manau, reikia turėti mokytoją, bendrakeleivį“, – kalbėjo G. Labanauskaitė ir pridūrė, kad jau yra susiformavusi visa rašančiųjų bendruomenė, kuri yra baigusi kursus, dalyvauja stovyklose.
Įgyvendins seną svajonę
G. Labanauskaitė pasidžiaugė, kad kitais metais gali tekti nemažai laiko praleisti Vilniaus mažajame teatre (VMT), nes jau dabar repetuoja pjesę, kurią buvo atidėjusi „geresniems laikams“ „L. YRA S.“ pagal Šekspyro tragediją „Karalius Lyras“: „Interpretacija, kas būtų, jeigu Lyras būtų jaunas, ir gyventų šiais laikais? Svajonės virsta realybe.“
Kūrėja visiems linkėjo mažiau bijoti, daugiau daryti, palaikyti vieniems kitus: „Nelengvais laikais, ir metais, kai prasidėjo karas, kai jaučiamės nesaugiai dėl Ukrainos, dėl pačių savęs, kai nežinome, kaip čia pasisuks istorija, padėkime tuo, kuo galime – tiek Ukrainos gyventojams, tiek vieni kitiems. Linkiu palaikyti tuos, kuriems reikia pagalbos. Išlikti kantriais, kiek įmanoma ramiau reaguoti į aplinką, ir... veikti. Per gerus darbus, pagalbą vieni kitiems. Man atrodo, mes išbrisime iš baimės, sąstingio situacijos. Kartais bijome kurti, bijome išlipti iš komforto zonos, bijome surizikuoti – pasiimti paskolą, likti be pastogės... Linkiu labiau koncentruotis ne į baimę, bet į veiksmą, judesį, gerovės keitimą – tiek sau, tiek kitiems.“