„Parodoje yra vienas paveikslas, kuris sukurtas pirmomis karo dienomis, sužinojus žinią. Tai tarsi analizė to, kokioje saugumo iliuzijoje gyvename... Paveikslo pavadinimas – „Sugniuždytas“. Jo viduje esantis veidrodis atspindi sugniuždytą pasaulį. Kaip mes turime save pamatyti naujai susidėliotame suoprotyje? Vyksta tam tikri dalykai, kurie, galvojome, kad nebegali vykti. Stiprios būsenos, kurios praeina, bet negalima supakuoti tų problemų, jų nematyti. Kol regisi, kad niekas nevyksta, mes jas nutoliname“, – nesusidaryti iliuzijų ragino menininkė.
Arčiau, nei atrodo
Tokie stiprūs sukrėtimai kaip pandemija, anot M. Liutkutės-Grigaitienės, menininkui kaip kūrėjui stiprus, naujas patyrimas.
Baimės svoris, M. Liutkutės-Grigaitienės pastebėjimu, galvose ir širdyse sumenko, tapo neaktualiu reiškiniu: „Bet žvelgiant iš ekologijos pusės, liko didžiuliai mastai išmetamų kaukių – tai dar viena didžiulio masto šiukšlė visatai. Todėl instaliacija tarsi kuria saugumo iliuziją. Pandemija pasibaigė, nebėra nieko: iš toli žvelgiant – lyg gėlės ar pieva, kažkas žaismingo, lengvo, o iš arti priėjus pamatai, kad tai tos pačios, bjaurios kaukės. Instaliacijoje yra keli išgraviruoti veidrodžiai su užrašu, kaip ir automobiliniuose veidrodėliuose – dalykai yra arčiau, nei mums atrodo (objects in the mirror are closer than they appear). Svarbu pamatyti savo reikšmingumą visame tame ekologiniame riksme, tvarkyme.“
Supakuota problema
Per ekologijos temą grafikė vizionieriškai palietė ir žmogaus vidinį pasaulį, prabilo apie „minčių ekologiją“.
„Bijojau narplioti šią temą, labai plati, nemėgstu tam tikrų pritemptų, nenatūralių dalykų. Paklausiau savęs, kas tau yra ekologija? Ne tai, ką perskaitai žiniasklaidoje, ne tai, ką turėtum daryti, bet tiesiog iškilęs pirmas vaizdinys – supakuota, tvirtai užrišta problema. Ji yra, bet supakavus nematau, todėl galiu ją atitolinti. Nieko nedarau, arba nedarau tiek, kiek galėčiau / norėčiau. Tą santykį vizualiai ir pateikiau – tą supakuotą paveikslą, saugumo iliuziją, kad su Žeme nieko nevyksta. Bet iš tiesų – vyksta, tiesiog to nematome, daug ką atidėliojame, daug ką ignoruojame. Nesvarbu, ar pandemija, ar ekologija, ar karo fonas... bet kurią temą palietus yra šis žmogiškumo aspektas“, – apie loginės prasmės kūrimą šio ciklo darbuose pasakojo M. Liutkutė-Grigaitienė.
Svarbiausia – mintis
Grafika kūrėja domėjosi nuo pat mažumės, ją pasirinko dar besimokydama Kauno dailės gimnazijoje, baigė grafikos meną Dailės akademijoje.
M. Liutkutės-Grigaitienės kurta instaliacija sudaryta iš tūkstančio panaudotų veido kaukių.
Ji prisipažino kūryboje vengianti kančios ir niūrių temų, visuomet stengiasi pažvelgti į pasaulį iš gražesnės pusės.
Tokių būsenų, anot grafikės, šiaip nepatirsi: „Sekundiniai užfiksavimai... Įdomu stebėti, kaip savyje ir kituose pradėdavo lįsti demonai. Viskas greitai užsimiršta, sulendame į saugaus jausmo būsenas. Iškart po dvejus metus trukusios pandemijos prasidėjo karas. Žmonės pykosi, skyrėsi nuomonės. Todėl ir parodoje keliamas žmogiškumo aspektas, atskleidžiama, kaip iš išgąsčio jis yra prarandamas. Savo kurtais „Supakuotais paveikslais“ noriu priminti, kad ne tik blogus dalykus supakuojame, neišpakuojame ir gerų... Nuolat kažką atidėliojame! Juk nežinai, – laukia tiek geri, tiek blogi dalykai, kasdienybėje atrandamos prasmės.“
Menas, o ne dekoracijos
M. Liutkutės-Grigaitienės manymu, kad būtų sveikas klimatas – svarbu atsirinkti emocijas, savo reakcijas.
Kalbėdama apie grįžtamąjį ryšį, autorė pabrėžė, kad jai tai itin svarbu: „Kiekvienas paveikslas kaip žodžiai, sakiniai bendrai minčiai. Kiekvienas žiūrovas darbą „nusavina“, savaip interpretuoja, – ką ir turi daryti. Bendras kūrinio sumanymo gaires gali žinoti, o gali – ir ne; Kokią energiją įdedi, tokią ir transliuoja, žiūrovas pajaučia, per daug toli nuo temos nenukrypsta. Savos interpretacijos būtinos – todėl ir menas, o ne dekoracijos. Yra daugiasluoksniškumas prasminiame, emociniame lygmenyje. Dėl to ir kuriama, kad kitam žmogui pasėtum kažkokią mintį, kad jis pamąstytų, sustotų lekiančiame pasaulyje, pabūtų su savimi, – apie asmeninį žiūrovo santykį su kūriniu kalbėjo menininkė. – Paveikslas turi dirbti savo darbą – įkrauti, iškrauti emocinį foną. O žiūrovas jau pats pasirenka. Tada, kaip sakau, menas dirba namuose.“
Milenos Liutkutės-Grigaitienės kūrybos paroda „Vidinis eko“ Užupio Meno Inkubatoriaus galerijoje (Užupio g. 2A) vyks iki kovo 25 d.