Muzikos kritikai teigia, kad Mats Gustafsson – vienas įdomiausių šiuolaikinių ne tik Švedijos, bet ir visos Europos eksperimentinės muzikos ir laisvojo džiazo muzikantų, ir mes netrukus galėsime įsitikinti, kad tai – visiška tiesa. Kelis kartus Vilniuje koncertavęs saksofonistas šįkart į sceną žengs su naujai suburta grupe „The End“. Dviejų dalių koncerte taip pat laukia M. Gustafsson ir Lietuvos free džiazo ambasadoriaus, saksofonisto, kompozitoriaus ir dėstytojo Liudo Mockūno duetas.
Nepakartojamas Mats Gustafsson – viesulas šiuolaikinės muzikos padangėje
Kad ir kokio triuškinančio ir nenuspėjamo koncerto tikėtųsi auditorija, beprotiška Mats Gustafsson ekspresija ir kūrybingumas visada išmuša klausytojus iš vėžių, verčia šiauštis plaukus ir palieka auditoriją be žado.
Šio muzikanto aukščiausio lygio unikali saksofono valdymo technika ir bekompromisis navigavimas po muzikos žanrus amžiams įrašė Mats Gustafsson vardą ne tik į Skandinavijos, bet ir į pasaulio improvizacinės bei free džiazo kūrėjų Olimpą.
Per savo karjerą Mats Gustafsson yra grojęs, turavęs ir įrašinėjęs su tokiais eksperimentinės muzikos sunkiasvoriais kaip ne tik būgnais, bet ir pjūklais grojantis Paul Lovens, Joe McPhee, Ken Vandermark, Colin Stetson, Peter Brötzmann, Jim O'Rourke, Derek Bailey, taip pat grupės „Sonic Youth“, „The Ex“, „Merzbow“, „ZU“ ir daugeliu kitų melomanų ausis glostančių vardų.
Vilniečiai jau turėjo galimybę pasigėrėti tokiais Mats Gustafsson suburtais kolektyvais kaip nežabotos improvizacijos krioklys – trio „The Thing“ bei didingas, įstabus ir atitikmenų neturintis „Fire! Orchestra“ apsireiškimas festivalyje „Vilnius Jazz“.
Saksofonistas yra grojęs daugelyje pasaulio prestižinių muzikos festivalių, jo pasirodymų geografija apima bemaž didžiąją dalį gaublio, Vilniuje jis pasirodė su garsiausiais Lietuvos džiazo muzikantais, taip pat yra neįtikėtiną kolekciją sukaupęs įrašų kolekcionierius. Apie M. Gustafsson patirtį ir diskografiją galima rašyti atskirus veikalus, straipsnius ir rengti paskaitas, tačiau jokios kalbos to neperteiks. TAI reikia patirti gyvai.
Grupė „The End“: eksperimentinės muzikos pabaiga ir prisikėlimas
„The End“– aukščiausio kalibro Švedijos muzikantų lydinys. Itin kūrybingai į grupių ir orkestrų formatą žiūrintis Mats Gustafsson „The End“ subūrė 2018 m. ir jai vadovauja kartu su dar vienu Skandinavijos muzikos inovatoriumi, saksofonistu Kjetil Møster.
Prie grupės jie pakvietė prisijungti neįtikėtino balso savininkę Sofia Jernberg, Lietuvos džiazo gurmanams neišdildomą įspūdį palikusią „Fire! Orchestra“ koncerto metu, gitaromis ir langeleik – norvegų styginiu folkloro instrumentu – grosiantį Ander Hana bei būgnininką Børge Fjordheim.
Grupės nariai yra sukaupę ypatingų gabaritų muzikinę patirtį: grojo su tokiais kolektyvais ir grupėmis kaip „Cloroform“, „Møster“, „The Thing“, „Fire!Orchestra“, „Ultralyd“, „MoHa“, „Sonic Youth“, „Refused“, „ Datarock“, „The Core“, „Noxact“, „NU-ensemble“, „Brutal Blues“ ir daugybe kitų solidžių vardų.
„The End“ – tai bandymas visas šias patirtis sulydyti į kažką naujo, į kažką kupiną gilesnio poetinio grožio ir atšiauraus brutalumo. Industrial grindcore ir free jazz čia susitinka su dainavimu ir punk, noise bei hardcore estetika! Laisvasis džiazas, eksperimentinis rokas, Skandinavijos ir Šiaurės Afrikos liaudies muzika – visa tai bus!
Specialiai šiam koncertui duris atvers legendinė Vilniaus plokštelių studija
Šis renginys – nepakartojama galimybė išvysti grupę „The End“ bei Mats Gustafsson ir Liudo Mockūno duetą ypatingoje aplinkoje. Koncertas vyks unikalioje įprastai pašaliniams neprieinamoje erdvėje – senojoje Vilniaus plokštelių studijoje.
Sereikiškių parke esančiame Nacionaliniame kultūros centre iki šiol veikia 1958 m. įsteigta legendinė įrašų studija, iki nepriklausomybės buvusi „Melodijos“ plokštelių kompanijos atstovybe Lietuvoje. Čia skambėjo bene visų žymiausių Lietuvos autorių balsai – įrašyti tokie legendiniai miuziklai kaip „Velnio nuotaka“, „Ugnies medžioklė su varovais“, „Pilėnai“, taip pat čia įrašinėjo nuo Stasio Povilaičio, Nijolės Ščiukaitės, Ganelino Trio, Vytauto Kernagio iki grupių „Nerija“, „Argo“, „Vairas“, „Antis“ ar „Rondo“.
Studijoje įrašė ir M. K. Čiurlionio, J. Gruodžio, J. Naujalio, B. Dvariono, J. Juzeliūno, B. Kutavičiaus kūrybos rinktines, roko muzikos festivalio„ Lituanika-87“ plokšteles, ir šie įrašai – tik dalis kūrinių, kuriuos be išlygų dera vertinti kaip Lietuvos muzikos paveldo pamatą.
Šiame koncerte reikia tikėtis energijos, tikėtis grožio. Lapkričio 9 d. visos šios muzikinės pranašystės išsipildys.
Daugiau informacijos: Improdimensijos Facebook paskyroje.