R. Prusevičienė svarstė, kad tokio festivalio, koks jis yra dabar, ko gero, nebūtų pavykę suorganizuoti, jeigu ne asmeniniai ryšiai, jais „persmelktas kone kiekvienas festivalio programos koncertas“.
Iš pradžių turėjo vienokią idėją, bet Bruckneris įstatė į vagą
Festivalyje numatoma premjera: kompozitorius Mindaugas Urbaitis tęsia pradėtą „pokalbį“ su austrų muzikos gigantu Antonu Bruckneriu.
M. Urbaitis į A. Brucknerio kūrybą atsigręžia jau ne pirmą kartą, 1996-aisiais buvo parašęs kompoziciją „Bruckner-Gemälde“, o šių metų Vilniaus festivalyje įvyks premjera – skambės „Bruckner Revisited“ orkestrui (kūrinio sukūrimą Vilniaus festivaliui parėmė LATGA).
Panašiai kaip ir „Bruckner-Gemälde“, orkestro sudėtis naujame kūrinyje iš vienos pusės sumažinta, iš kitos praplėsta. Orkestras papildytas mušamaisiais, elektrine gitara ir sintezatoriumi.
Vilniaus festivalio atidarymo koncerte skambėsiančio premjerinio kūrinio autorius prisipažino, kad pasirodyti su ankstesniu kūriniu, kuris atidarė patį pirmąjį Vilniaus festivalį, būtų tiesiog neįdomu, bet tokio pasiūlymo, tikino, sulaukęs.
„Dabar kitaip įsivaizduoju, kitaip girdžiu. Ką galima būtų iš A. Brucknerio „išausti“ kažką kitokio? Galbūt tai nebus kažkas pritrenkiančio, nes apskritai A. Brucknerio muzika romantinės kalbėsenos. <...> Muzika toks menas – kažkas iš kažko tam tikru laipsniu kyla, vystosi. Buvo sumanymas – parašyti kitokiu aspektu, galų gale – per tiek metų turiu visai kitą patirtį, tiesiog norėjosi kitaip... Iš pradžių turėjau vienokią idėją, bet A. Bruckneris pats įstatė į vagą, nesileidžia išmušamas, muzikinė kalba ir jos struktūriniai elementai neleidžia „išmušti“, turi susigyventi su juo – lyg per sapną, kažkas plaukia, teka, kažkas nelabai konkretaus... lyg neabejotinai A. Bruckneris... norėjosi pagauti keistą nuotaiką, kaip dabar ir gyvename – permirkę muzikoje“, – sakė M. Urbaitis.
Šiandien, anot kompozitoriaus, muzika įtraukia netgi tuos, kurie neina į koncertus.
„Bet jie vis tiek neišvengiamai girdi muziką, negali nuo jos pabėgti. Įdomu, kaip gyvena tie, kurie nesiklauso sąmoningai, nesimėgaudami, nesigėrėdami muzikiniu vyksmu, o tiesiog į jį patenka, – smalsavo M. Urbaitis. – Nuo pat pirmojo festivalio – šviesaus atminimo Faustas Latėnas, Algirdas Martinaitis – mūsų muzika pritapo prie festivalio koncepcijos, nėra avangardiška kalbėsena, ultramoderni, nes, kai prasidėjo festivalis, jau buvome subrendę kompozitoriai.“
Išlaiko kartelę
VšĮ „Vilniaus festivaliai“ generalinis direktorius Remigijus Merkelys pastebėjo, kad Vilniaus festivalis visuomet išlaiko kokybės kartelę – tarptautiškumą, lietuvių ir užsienio garsių atlikėjų bendradarbiavimą.
Programoje numatytas koncertas „Baltijos gaida“, kurio pavadinimas, anot R. Merkelio, talpina ir kito festivalio, vyksiančio rudenį, vardą „Gaida“.
„Tai irgi – šiuolaikinės ir klasikinės muzikos sąlytis. <...> Visada malonu matyti lietuvių autorių premjeras, džiugu, kad Vilniaus festivalis visuomet išlaiko šią tradiciją, tuo prisideda prie lietuviškos muzikinės kultūros puoselėjimo, stiprinimo, nes ne visi festivaliai skiria tam dėmesio, galbūt ne visi gali – turime tai puoselėti“, – kalbėjo jis.
Ypatingi programos akcentai
Kaip skelbiama pranešime žiniasklaidai, šių metų festivalio pradžios (birželio 2 d.) koncerte „Mano širdis atsiveria tavo balsui“ laukia maestro Modesto Pitrėno vadovaujamo Lietuvos nacionalinio simfoninio orkestro (LNSO) dialogas su prancūzų ir belgų kilmės violončelininke Camille Thomas (organizatoriai gegužės 15 d. pranešė, kad M. Pitrėną pakeis maestro iš Prancūzijos Victorienas Vanoostenas).
Užsienio svečių pasirodymai: Niccolò Paganini šedevrus atliks Paganini ansamblis iš Vienos (birželio 4 d.), Estijos „Glasperlenspiel Sinfonietta“ su dirigentu Andresu Kaljuste ir koloratūriniu sopranu Elina Nechayeva (birželio 9 d.), Johanno Sebastiano Bacho „Goldbergo variacijomis“ nardys ukrainietis pianistas Alexey Botvinovas (birželio 12 d.).
Su Lietuvos kameriniu orkestru ir jo meno vadovu Sergejumi Krylovu koncertuos pianistė iš Pietų Korėjos Yeol Eum Son (birželio 17 d.), o ypatingu jų programos akcentu taps XVIII a. Vilniaus kašteliono Motiejaus Radvilos meistriškai sukurti divertismentai. Su lietuvių violončelininkų ansambliu „Cello Club“ grieš svečiai iš Lenkijos „Polish Cello Quartet“ (birželio 19 d.), o su LNSO pasirodys ugningasis Vilnių nuoširdžiai pamilusių brolių pianistų Lucaso ir Arthuro Jussenų duetas iš Nyderlandų ir jautriai prie tėvo gimtinės ir savo šaknų prisiliesiantis dirigentas iš Lenkijos Andrzejus Boreyko (birželio 22 d.).
Pianistės Mūzos Rubackytės rečitalyje publikos lauks simboliška kelionė namo su Ferenco Liszto „Klajonių metais“ (birželio 4 d.), o Vaclovo Augustino diriguojamo choro „Jauna muzika“ ir Glebo Pyšniako (violončelė) bei Dalios Dėdinskaitės (smuikas) ansamblio „Duettissimo“ sakralios muzikos programoje „Baltijos malda“ pinsis Vilniaus ir mūsų šalies istoriją priminsiančios gedulo ir vilties gaidos (birželio 14 d. Šv. Kazimiero bažnyčioje, šis koncertas bus nemokamas).
Visą festivalio programą vainikuos kompozitorės Onutės Narbutaitės dedikacija daugiataučiam Vilniui „Centones meae urbi“. „Ši oratorija išskirtinė ne dėl kokio nors „svarbumo“, o dėl vilnietiško aspekto. Man tai buvo daugiau negu muzikos rašymas, ir yra daugiau nei muzikos kūrinys. Kažkas visuotinesnio, ką privalėjau padaryti iš giliai vidinių paskatų“, – apie oratoriją „Centones meae urbi“ („Skiautinys mano miestui“) sako kompozitorė.
Birželio 29 d. Švč. Mergelės Marijos Ėmimo į dangų bažnyčioje oratoriją atliks LNSO, Kauno valstybinis choras, solistai Gunta Gelgotė (sopranas) ir Nerijus Masevičius (bosas-baritonas), diriguos Robertas Šervenikas.
Visi festivalio koncertai paskelbti interneto svetainėje filharmonija.lt. Daugiau informacijos apie festivalį – vilniusfestival.lt.