Pristatant A. Botvinovą sunku nedaugžodžiauti: 2015 m. jam suteiktas aukščiausias Ukrainos meno įvertinimas – Ukrainos liaudies artisto vardas, 2020 m. įteiktas Italijos riterio ordinas nurodo menininko koncertinius pasisekimus tokiose scenose kaip Londono „Wigmore Hall“, Leipcigo „Gewandhaus“, Ciuricho „Tonhalle“, Berlyno, Hamburgo filharmonijose. Nuo karo Ukrainoje pradžios pianistas nepailsdamas koncertuoja visoje Europoje, taip rinkdamas savo lėšas gimtinei, civiliams ir kariuomenei.

Svarbu paminėti ir A. Botvinovo 2015 m. įkurtą tarptautinį muzikos festivalį „Odessa Classics“, kurio praeitų metų uždarymo koncertas įvyko Lietuvos nacionalinėje filharmonijoje. Tai puikiai atitinka šių metų Vilniaus festivalį jungiantį muzikinės odisėjos leitmotyvą, bylojantį apie besikuriančius ir besitęsiančius saitus su įvairiais atlikėjais bei pastarųjų metų įvykius ir išbandymus, sukrėtusius pasaulį. Dėl karo Ukrainoje priverstas pasitraukti iš gimtosios Odesos A. Botvinovas teigė, kad „menas net pačiomis tamsiausiomis gyvenimo akimirkomis gali padėti, net išgelbėti“. Atlikėjas pabrėžė Lietuvos paramos svarbą Ukrainai bei žmogiškojo, kūrybinio palaikymo ir bendrystės nenugalimumą – tuo bus galima įsitikinti ir koncerte.

Vakaro programoje skambėsiančios „Goldbergo variacijos“ siejamos su Johanu Gottliebu Goldbergu – klavesininku virtuozu, vienu iš J. S. Bacho ir vyresniojo jo sūnaus Wilhelmo Friedemanno mokinių, kuris, kaip manoma, pirmasis atliko šį monumentalų ciklą.

„Negalėčiau surasti nieko sudėtingesnio pianisto repertuare už „Goldbergo variacijas“, – yra pripažinęs ir pats A. Botvinovas. Originali „Goldbergo variacijų“ versija trunka pusantros valandos – ne kiekvienas pianistas fiziškai gali atlikti tokios apimties kūrinį be pertraukos, ką ir kalbėti apie sudėtingą formos dramaturgiją. Maždaug 1741 m. publikuotas kūrinys buvo skirtas dviejų manualų klavesinui ir sudarė paskutinę „Pratimai klavyrui“ dalį. Šiuo rinkiniu J. S. Bachas siekė pademonstruoti visas įmanomas technikas, virtuoziškumą ir meistriškumą valdant klaviatūrą – tai persiduoda ir variacijų fortepijoninėje versijoje.

Šio vakaro programą galima pavadinti iššūkiu ne tik atlikėjui, bet ir publikai. J. S. Bacho įvaldyta polifonija atsiskleidžia tiek muzikiniu, tiek struktūriniu lygmeniu. Ciklą sudaro arija ir 30 variacijų – savotiškas muzikinis maratonas, prisotintas įvairiausių prasmių, kurioms atkoduoti praverstų visapusiškas klausytojų išprusimas. J. S. Bacho kūrybos laikotarpiu, t. y. baroko epochoje, buvo įprasta muzikoje tam tikrais simboliais užkoduoti kokias nors prasmes, perskaitomas ir suprantamas suvedant jas į unikalų kūrinio naratyvą. „Goldbergo variacijose“ galima aptikti tam tikrų ženklų iš Biblijos (skaičiaus 3 svarba kūrinių struktūroje, simbolizuojanti Švenčiausiąją Trejybę) ar net iš antikos palikimo (kiekviena laisvos formos variacija simbolizuoja tam tikrą planetą). Konceptualus variacijų pradas įgalina individualias interpretacijas, kaip teigė A. Botvinovas: „Šis kūrinys yra unikalus, jame kiekvieną kartą galiu surasti vis ką nors nauja. Kaskart tai yra ypatinga kelionė į muzikos pasaulį.“

„Goldbergo variacijose“ glūdinti simbolių bei prasmių gausa, neįprasti J. S. Bacho stilistiniai sprendimai, įvairios sankirtos, sudėtingas dramaturginis vyksmas ir tarsi nesibaigiančių variacijų seka atveria barokinių variacijų mikrokosmą. Tai išties nepaprasta kompozicija, siūlanti unikalią patirtį tiek atlikėjui, tiek publikai.

Vilniaus festivalio koncertas „Johanno Sebastiano Bacho „Goldbergo variacijos“. Alexey Botvinov“ vyks birželio 12 d., pirmadienį, 19 val. Lietuvos nacionalinės filharmonijos Didžiojoje salėje.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį. Daugiau informacijos Taisyklėse ir info@delfi.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją