Menininkė I. K. Ski laimėjo publikos simpatijų prizą „JCDecaux premija 2021“ konkurse ir jai buvo suteikta galimybė savo kūrybą parodyti viešojoje erdvėje – „JCDecaux Lietuva“ lauko reklamos tinkle. Pasak menininkės, „Dyke Into“ – tai variacija žodžio dyke reikšme. Atlikdama tyrimą savo ankstesniam darbui apie smegduobes ji susidūrė su geologiniu terminu dyke arba dike. Iki tol jai buvo žinoma tik viena šio žodžio reikšmė. Nors žargono dyke ištakos yra homofobiškas įžeidimas lesbietėms apibūdinti, su laiku terminas buvo reaproprijuotas ir tapo pasididžiavimo bei įgalinimo simboliu, ir šiandien yra plačiai vartojamas bendruomenės narių.
„Turėdama galimybę pasinaudoti „JCDecaux“ lauko reklama, nusprendžiau, kad tai puiki proga pasidalinti savo atradimu bei meile tiek geologinėms, tiek negeologinėms dykes. Dyke neturi tikslaus vertimo į lietuvių kalbą, geologijos terminijoje galima aptikti žodį „daika“, tačiau šis terminas lietuvių kalboje retai sutinkamas, gal dėl to, kad Lietuvoje beveik neegzistuoja šio fenomeno pavyzdžių, priešingai nei ne geologinių dykes. Žodis kilo iš škotų kalbos dyke arba dike, reiškiančio sieną ar akmenų užtvarą. Geologijoje daika reiškia intruzinių uolienų kūnus, dažniausiai magminės kilmės. Po žeme susiformavusi uoliena vertikaliai įsiterpia tarp kitų jau egzistuojančių uolienų, išsiskirdama savo spalva ir struktūra, ir taip formuodama naujas reljefo formas“, – pasakoja I. K. Ski.
Menininkė prisimena, kad tyrinėjant sąsajas tarp geologiniu ir ne geologinių dykes aptiko Sabrina Imbler knygą „Dyke (geology)“ (2020), kurioje geologiniai procesai persipina su queer poros santykiais. Tai irgi tapo vienu iš įkvėpimu galvojant apie projektą „Dyke Into“.
„Manau, kad šis projektas ypač aktualus Lietuvos kontekste, kur LGBTQ+ asmenys vis dar susiduria su daugybe socialinių ir teisinių iššūkių. Seimas nesugeba priimti Partnerystės įstatymo, kuris liečia įvairių seksualinių krypčių asmenis, tačiau pagrindiniu diskusijų ir neapykantos objektu tapo homoseksualios poros. Organizuojami „šeimų maršai“; nepilnamečių apsaugos nuo neigiamo viešosios informacijos poveikio įstatymas cenzūruoja LGBTQ+ turinį... Tokiomis aplinkybėmis atrodo dar svarbiau įdaikinti (dyke into) viešąją erdvę“, – teigia menininkė I. K. Ski.
Prisidėti prie šio projekto menininkė pakvietė fotografę J. Sabaliauskaitę, kuri savo darbuose tyrinėja feminizmo ir LGBTQ+ matomumo istoriją. I. K. Ski buvo svarbu ne tik jos, kaip fotografės, žvilgsnis, bet ir queer lauką tyrinėjančios menininkės patirtis. Galvojant apie fotografijas Janina priminė Hal Fischer projektą „Gay Semiotics: A Photographic Study of Visual Coding Among Homosexual Men“ (1977). Būtent jis inspiravo pasinaudoti geologinių brėžinių motyvais ir juos sujungti su merginų fotografijomis.
„Džiaugsmas būti matomai, kurti matomumą ir atstovauti LGBTQ+ bendruomenei dalyvaujant kitų kūrėjų projektuose. Norime tęsti „Dyke Into“ seriją, būtų nuostabu, kad projektas jungtų platesnį ratą žmonių, tad kviečiame dykes, kurioms yra daugiau kaip 40 metų, mums parašyti ir įsiamžinti, kurti matomumą ir istoriją kartu“, – kviečia J. Sabaliauskaitė.
Projekto „Dyke Into“ autorės dėkoja visoms, kurios sutiko fotografuotis ir prisidėti prie projekto – Aušrinei Smilgytei, Livetai Martinkutei, Aistei Griciūtei, Dovilei Lapinskaitei, Agnei Jokšei. Ieva Kotryna Ski dėkoja Ievai Kabašinskaitei, kuri kartu fotografavo geologines daikas Lemptégy vulkane Prancūzijoje. Šis projektas parengtas gavus Europos Sąjungos finansinę paramą ir „JCDecaux Lietuva“ įsteigtą prizą.
„Dyke Into“ fotografijų autorės: Janina Sabaliauskaitė, Ieva Kabašinskaitė, Dovilė Lapinskaitė, Ieva Kotryna Ski; Brėžinių autorė: Ieva Kotryna Ski; Teksto dizainas ir paruošimas spaudai: Monika Janulevičiūtė
***
Apie menininkes:
Ieva Kotryna Ski (g. 1994) tarp Vilniaus ir Paryžiaus kurianti menininkė. Baigė meninio tyrimo magistrantūros studijas École Universitaire de Recherche ArTeC. Tyrinėdama skaitmeninio vaizdo medžiagiškumą ir jo galimybes medijuoti skirtingas emocijas, savo darbuose Ieva Kotryna dažnai kvestionuoja mūsų santykį su nuolat kintančia aplinka. Kaip videomenininkė, Ieva Kotryna taip pat dažnai prisideda prie kitų menininkų darbų, performansų ar spektaklių. Menininkė neseniai surengė savo personalinę parodą queer erdvėje „išgirsti“, taip pat yra pristačiusi savo kūrybą „Ars Electronica“ festivalyje Lince, „Cité des Arts“ Paryžiuje, Šiuolaikinio meno centre Vilniuje, projektų erdvėje „Editorial“, Nacionaliniame dramos teatre ir kt. 2021 m. Ievos Kotrynos Ski kūrinys „Smegduobė“ pelnė publikos simpatijų apdovanojimą parodoje „JCDecaux premija: Tarpai“.
Janina Sabaliauskaitė (g. 1991) – fotografė, nepriklausoma kuratorė, įvairių projektų iniciatorė, gyvenanti ir kurianti Niukasle prie Taino, Jungtinėje Karalystėje. Savo kūryboje tyrinėjanti kūną, moteriškąjį seksualumą, feminizmo ir LGBTQ+ matomumą, kelianti tapatybės, lyties klausimus, nagrinėjanti erotikos, seksualinio švietimo, neįgalumo temas. Jos kūryba intymi, persmelkta bendryste ir bendradarbiavimu, atvirai ir jautriai tyrinėjanti queer feministinės bendruomenės santykius, juose slypinčią gaivališką estetiką. Kūrybinėje praktikoje dirba su analogine fotografija, naudoja asmeninio archyvo fotodokumentaciją. Sabaliauskaitės fotografinė praktika atspindi artimus ryšius, atskleisdama intymius džiaugsmo momentus, švęsdama LGBTQ bendruomenės įvairovę ir skatindama diskusijas žmogaus teisių tema Lietuvoje bei Jungtinėje Karalystėje. Nuo 2017 m. menininkė aktyviai dalyvauja organizuojant feministinį festivalį „Sapfo Queer“. Nuo 2020 m. kartu su Dovile Lapinskaite kuruoja besitęsiantį projektą „Lesbian Zine Portraits“, taip pat kartu su Laura Varžgalyte kuruoja LGBT+ meno ir aktualijų žurnalą, spausdinamą queer festivalio „Kreivės“. 2022 m. rudenį pirmoji menininkės paroda „Siunčiant meilę“ (Sending Love) atidaryta Jungtinėje Karalystėje „Northern Gallery for Contemporary Art“ kartu su jos kuruota retrospektyvine paroda, skirta fotografo Rimaldo Vikšraičio kūrybai. Šiuo metu J. Sabaliauskaitė dirba prie Rimaldo Vikšraičio monografijos (Kerber-Verlag) ir ruošiasi savo pirmajai solo parodai Lietuvos galerijoje „Drifts“.