VMT DRAMATEST – nauja dramaturgijos ir teatro bandymų erdvė, kurios sėkmingi rezultatai pretenduoja tapti VMT repertuaro dalimi. Kviečiami dalyvauti režisieriai, per paskutinius 10 metų baigę studijas Lietuvos muzikos ir teatro akademijoje ar kitoje atitinkamos krypties aukštojo mokslo institucijoje, turintys įdomią dramaturginę medžiagą arba spektaklio viziją ir norintys ją įgyvendinti Vilniaus mažajame teatre.
„DRAMATEST“ būsimasis dalyvis (-ė) – tai žmogus, norintis ugdyti profesinius gebėjimus, degantis savo idėja ir norintis ją tobulinti drauge su komanda. Iš VMT narių sudaryta komisija atrinks du paraiškas pateikusių jaunųjų kūrėjų pasiūlymus ir suteiks šiems režisieriams kūrybinių bandymų platformą: finansavimą, infrastruktūrą, reikalingas priemones eskizo arba skaitymo paruošimui ir pristatymui.
Atrinkti režisieriai su komanda 2022 m. per dvi savaites, vasario 1–13 d. ir vasario 15–27 d., naudodamiesi teatro infrastruktūra, įtraukdami ir Vilniaus mažojo teatro aktorius, turės paruošti ne mažiau kaip pusvalandžio trukmės pasirinktos klasikinės ar šiuolaikinės dramaturgijos eskizą. Vienas iš dviejų pristatytų eskizų turės galimybę tapti VMT repertuariniu spektakliu. Paraiškų, pristatančių eskizo idėją ir komandą, laukiama iki sausio 10 d.
2021 m. sausį paskelbta pirmoji DRAMATEST atranka sėkmingai išjudino karantino metu sąstingio apimtą teatrą. Valstybinio Vilniaus mažojo teatro meno vadovės ir šio projekto sumanytojos Gabrielės Tuminaitės teigimu, iniciatyvą paskatino ne tik karantino suvaržymai, ją lėmė ir giluminis Vilniaus mažojo teatro poreikis atšviežinti repertuarą nauja dramaturgija, pritraukti jaunų kūrėjų, atrasti bendraminčių. „DRAMATEST – tai kūrybinė laboratorija, kurios ramus, sutelktas darbas prieš metus jau davė labai gerų rezultatų“, – sakė G. Tuminaitė.
2021 m. pradžioje konkurso tvarka buvo atrinkti keturi pasiūlymai, tarp kurių pateko net trys jaunų lietuvių dramaturgių tekstai: Dovilės Zavedskaitės pjesės „Ein Elefant“ eskizas (rež. Tadas Montrimas), Teklės Kavtaradzės pjesės „Kadencija“ eskizas (rež. Augustas Gornatkevičius), Monikos Baranauskaitės pjesės „Nutikimai ekologiniam ūky“ eskizas (rež. Eglė Kižaitė) ir „Piteris Panas“ pagal klasikinį literatūros tekstą – Jameso Mathew Barrie „Piterį Peną“ (rež. Austėja Lunskytė-Yildiz). Visi keturi eskizai buvo sėkmingai parodyti birželį surengtame DRAMAFEST festivalyje.
Vienas iš keturių pirmosios DRAMATEST laboratorijos metu sukurtų eskizų – Tado Montrimo režisuota dramaturgės Dovilės Zavedskaitės pjesė „Ein Elefant“ – buvo išrinktas kaip pajėgus tapti visaverčiu Vilniaus mažojo teatro spektakliu, kurio premjera numatyta 2022 m. lapkritį. Teatras palaiko ryšius ir su kitų trijų eskizų autoriais, ieškoma būdų, kaip jų pradėti darbai galėtų virsti spektakliais.
Ir pirmojo, ir dabartinio kvietimo pagrindiniai atrankos kriterijai – tai išskirtinė dramaturginė medžiaga, provokuojanti norą ją išgirsti ir pamatyti scenoje skaitymo ar eskizo forma, ir režisieriaus pasiūlytas originalus jos pateikimo būdas. Vilniaus mažasis teatras garsėja klasikinių kūrinių pastatymais, bet formuojasi ir šiuolaikinės dramaturgijos linija, o ją stiprina ir ši nauja kūrybinė laboratorija, kurioje dramaturgijos pasiūlymams netaikomi jokie apribojimai – nei teminiai, nei kūrinio laikotarpio, nei žanro.
Pasak G. Tuminaitės, paskelbus pirmąjį DRAMATEST kvietimą, gauta per 60 paraiškų, kuriose siūloma dramaturginė medžiaga ir jos įgyvendinimo idėjos labai įdomiai atskleidė šiandienos jaunųjų teatro profesionalų kūrybinio gyvenimo lūkesčius, problemas, klausimus. To tikimasi ir šįkart. Kaip teigė DRAMATEST vertinimo komisijos nariai, paraiškas teikiantiems režisieriams svarbu gebėti taip organizuoti savo sumanymo įgyvendinimą, kad per ribotą laiką pasiektų išsikeltų tikslų, taip pat labai aiškiai suformuluoti uždavinį, ką norima išbandyti per dvi DRAMATEST savaites. Viena iš konkurso sąlygų – dalį kūrybinės komandos turi sudaryti VMT nariai, bet laukiama ir kviestinių šios teatro laboratorijos dalyvių. Dviejų atrinktų idėjų autoriai laboratorijos metu turės visokeriopą ne tik materialią, bet ir profesinę paramą: jiems bus pasirengę padėti pedagoginės patirties turintys VMT aktoriai ir režisieriai.
Paraišką teikiančiam režisieriui svarbu įsivertinti, kaip išsiskirti iš bendro konteksto, suprasti tiek visuomenės gyvenimo, tiek teatro tendencijas: „Siūloma medžiaga turėtų būti kaip vaistas, kaip bandymas suvokti ar įveikti dabarties problemas. Kaip šitame kontekste pasiūlyti kitą garsą, tempą, spalvą? Galbūt verta atkreipti dėmesį į tai, ko per visus karus ir pandemijas nebematom?“ – pataria G. Tuminaitė.
DRAMATEST kūrybinė platforma – tai vienas iš VMT žingsnių, siekiant strateginio tikslo: atsiverti jauniesiems teatro kūrėjams. Tolesnė šio kelio perspektyva – palaipsnis teatro trupės atnaujinimas, sukuriant nuolat veikiančią studiją prie teatro. Dėl tokios studijos įteisinimo bei formalizavimo jau tariamasi su Lietuvos muzikos ir teatro akademija.
Daugiau informacijos ir išsamiai aprašytas konkurso sąlygas galima rasti čia.