Ištraukos iš kelionės dienoraščio bei naudingos nuorodos kitiems kūrėjams, kuriais dalinasi A. Gudaitė ir L. Žakevičius.

Atradimų kelionė Niujorke iš Airidos Gudaitės lūpų

Niujorkas. Prieš septynerius metus jis buvo smarkus, nešvarus ir svetimas. Tačiau dabar, praėjus dvejoms savaitėms po grįžimo, vis analizuoju ir svarstau, kodėl ši kelionė buvo kitokia? Kodėl šįkart jis buvo toks savas? Nejaugi tai dėl šokio salių, kuriose kasdien šlifavomės savo techniką? O gal dėl saulėtų lapkričio mėnesio dienų, kurios labiau priminė pavasarį? Ar dėl kasdienybe tapusio gyvenimo ritmo, kai nuolat kažką veiki, pasinerdamas į laiką ir galiausiai jo nebejusdamas?

Niujorke tiek galimybių, alsuojančios kultūros ir įvairiausių renginių. Vienas šiuolaikinio meno ir šokio centras nuolat rekomendavo vis nesibaigiantį seminarų maratoną. Bet ne grynojo šokio, improvizacijos ar technikos. O kitaip įtraukiančio – garsu ir politiniu kontekstu.

Turbūt didžiausią įspūdį Niujorke man paliko pamokos pas Jill Sigman „Body Politic, Somatic Selves: Healing“, seminaras „The Sounding Body: Voice as Movement“ su Peter Sciscioli, taip pat susitikimai su repo dievaite Princess Nokia ir šokio mūza Marlene Monteiro spektaklyje „Bacchae: Prelude to a Purge“.

Šįkart tie patys, tik kitais tikslais aplankyti rajonai paliko visai kitokį jausmą. Dienos metu mes šokdavome, eidavome į pamokas, seminarus ir susitikimus, o vakarais, jeigu nepalauždavo miegas, išjausdavome ištisus spektaklius, pasirodymus ir šokio balius. Nuo Brodvėjaus iki „BAM Howard Opera House“, ar bažnyčios „The Judson Church“ performansų, rezidencijos dalyvių darbų pristatymo Sahar Damoni, Nicole Goodwin, Pei-Ling Ho, Julie Mayo. Nuo „undergroundinių“ trupių, „Vogue“ balių iki šokio festivalio „Next Wave“, kuriame pasirodė garsiausios Europos žvaigždės, tarp jų – Dimitris Papaioannou, kompanija „Peeping Tom“. Tiesa, keista, bet vietiniai gyventojai arba artimesni kaimynai savo pasirodymais pritraukdavo daugiau žiūrovų nei atvykę svečiai iš už Atlanto.

Prie jausmo kūrimo šiame dideliame mieste taip pat prisidėjo ir susitikimai su lietuviais. Gera buvo pasimatyti su „Šventasis pavasaris“ kompozitore Ina Marija Ubaite, kuri šiuo metu yra vadybininkė muzikos srityje. Ji leido iš arti žvilgtelėti, kaip veikia vadyba šiame laisve alsuojančiame mieste.

Džiaugiuosi, kad Niujorke man pavyko pamatyti „Animus Animalis“ filmą, nes Lietuvoje to padaryti nespėjau. Tai įvyko Baltijos šalių kino festivalio metu, prie kurio organizavimo prisidėjo Lietuvos kultūros atašė Niujorke Gražina Michnevičiūtė.

Galima pasidžiaugti, kad šokio sritis Lietuvoje yra labai stipriai pasistūmėjusi, nes viskas, kas anksčiau pamokų metu Niujorke atrodė kosmosas: tempas, choreografinės idėjos, junginiai ir technika, dabar lyg žalia ir minkšta namų pieva – viską suspėjame. Taip pat įdomu, kad daugelyje pamokų, ypač seminaro pobūdžio, prisistatydavome ne tik vardu, bet ir įvardžiais: „she, her ir pan.“.

Nustebino vienkartinio plastiko naudojimas Niujorke. Kiek vienkartinių indų sunaudojome per parą Amerikoje? Viešbutyje atėjęs pusryčiauti turi pats atsinešti arba nusipirkti šaukštą, šakutę ar lėkštutę, jeigu esi „eco friendly“.

Laurynas Žakevičius apie profesinį tobulėjimą ir netikėtas avantiūras

Po kelionės Niujorke viena iš dažniausiai aplankančių minčių, kad kelionė iš profesinės pusės buvo be galo turininga. Nusikėlus prisiminimais atgal į mūsų su Airida pirmąją kelionę Niujorke, prisimenu, koks šis miestas atrodė purvinas, smirdantis ir chaotiškas. Pasiklydus Niujorke atrodė lengviau išgyventi stresą, nei visoje toje gausoje atrasti kažką vertingo, nesijaučiant menkaverčiu turistu. Žinoma, jeigu kelionės tikslas nėra turistauti arba kaip mėgstame sakyti „pa-explorinti“. O man tai kartu jausmas, kurį vadinu „pa-niekoneveikti“.

Kiekviena kelionė turi savo tikslą. Ši buvo skirta įsikvėpti ir patobulėti profesinėje srityje, ne tik treniruotis pas geriausius judesio mokytojus, bet ir eiti į spektaklius, parodas bei lankytis su scenos meno istorija susijusiose vietose. Žinoma, mums taip pat buvo labai svarbu pristatyti save kaip profesionalius šokėjus ir nevyriausybinę šokio organizaciją, su kuria Amerikos šokio organizacijos ir festivaliai ateityje galėtų turėti bendradarbiavimo projektų.

Finansavimo turėjome tiek, kiek turėjome ir jo žinoma pritrūko. Tačiau, kas neinvestuoja į savo veiklą, tas lėčiau juda link savo sėkmės. Esame labai dėkingi už edukacinę stipendiją, kurią mums skyrė Lietuvos kultūros taryba. Šis finansavimas mums padėjo įsigyti skrydžio bilietus, užsisakyti viešbutį ir dvi savaites patogiai keliauti po Niujorką viešuoju transportu. Papildomai teko investuoti į dviejų savaičių išties brangų maitinimą, bilietus į festivalius, spektaklius ir parodas bei pamokas.

Noriu pasakyti, kad labai didžiuojamės ir vertiname priklausydami Vilniaus miesto šokio teatrui, kurį dalinai finansuoja Vilniaus miesto savivaldybė, remianti veiklas Lietuvoje ir prisidėdama prie miesto vardo sklaidos užsienyje. Šį paramos modelį jau tikrai žino ir Niujorko teatrų kuratoriai, meno ir festivalių vadovai, kurie atsiliepia tik geru žodžiu, sakydami: „Ta prasme rimtai? O, kad ir Niujorke taip!“. Tokiomis situacijomis dėl Lietuvoje egzistuojančių paramos galimybių pasijunti visa galva aukštesnis. Taigi, esame labai dėkingi Vilniaus miesto savivaldybei ir Lietuvos kultūros tarybai.

Žinoma, finansavimo galimybės ir modeliai dar nėra tokie, kaip kai kuriose Europos šalyse, bet lyginant su JAV, jos yra puikios. Tik mecenatystės srityje lietuviams dar yra, kur tobulėti, nes Amerikoje tai yra vienas iš pagrindinių finansavimo pritraukimo modelių. Pabrėžiu lietuvius, o ne Lietuvą, nes šia sritimi užsiima fiziniai ir juridiniai asmenys, kurie pasirenka jiems patinkančią meno organizacijos veiklą.

Būdami Niujorke dalyvavome seminare „Mapping Your Dream: A Fundraising and Marketing workshop“, kuriame lektorė labai paprastai pasakojo apie 30 000 dolerių paramos pritraukimo tikslą. Lietuvoje tai didelio kultūros projekto biudžetas, kurį surinkti yra reikalų.

Niujorkas knibžda meno ir performanso erdvėmis, teatrais ir žmonėmis, kurie kuria ir pristato šokio bei kitas scenos meno formas. Norint nepasiklysti, labai svarbus pasiruošimas ir susiplanavimas iš anksto. Tačiau, svarbu nepamiršti, kad vizito metu gali iškilti nenumatytų dalykų, dėl kurių gali koreguotis numatytas planas, tad svarbu nusiteikti ir keliauti „be streso“. Niekada negali žinoti, kada reikės atsisakyti net ir to, už ką esi susimokėjęs, vardan ateities projekto.

Viena iš tokių situacijų mums nutiko Niujorke. Dėl netikėtai suderinto susitikimo su viena žinoma meno vadove Janet Wong, kuri vadovauja „New York Live Arts“ teatrui, turėjome atsisakyti keleto suplanuotų ir jau apmokėtų pamokų. Tačiau buvo verta. Po susitikimo mus užplūdo euforija ir profesinis džiaugsmas, nes patekome pas tokio lygio profesionalą, kuris rado mums laiko tarp repeticijų ir labai teigiamai įvertino pasirodymo jų scenoje galimybes.

Kadangi Niujorke „on top“ yra gvildenamos temos susijusios su „social injustice“, meno vadovė Janet Wong labiausiai susidomėjo mūsų spektakliais „Su(si)tikimas“ ir „Žaidimas baigtas“, kurį dažniau rodome užsienyje nei Lietuvoje.

Įsitikinau, kad tokioje pažangioje valstybėje kaip JAV įmanoma „prasisukti“ ir būti pastebėtu. Svarbiausia šokėjui ar kitam kūrėjui drąsiai svajoti, o tada dėl to dirbti – planuoti, kur nori pasirodyti, susirasti kontaktų, susisiekti, esant konkrečioje vietoje iniciatyviai planuoti susitikimą, būti pasiruošus glaustos tekstinės ir vizualios informacijos apie save, pasidomėti, ar tam mieste yra kitų Lietuvių kūrėjų, ar veikia Lietuvos Kultūros atašė, o gal Lietuvos Ambasada. Viską išsiaiškinus ir pasiruošus – mandagiai „atakuoti“ vardan savo svajonės.

Naudingi patarimai besiruošiantiems į Niujorką

Norime pasidalinti šiuo kultūra ir judesiu dvelkiančiu dienoraščiu, jeigu, kas iš šokėjų kitais metais planuotų skristi į Niujorką. Užtrukome, kol atradome ir susidėliojome. Aišku, pačiam leistis į atradimų kelionę yra smagiausia, tačiau neturint konkretaus plano galima ir išsigąsti, kas turbūt mums nutiko prieš septynis metus Niujorke.

Sėkmės!
Airida ir Laurynas

Festivalis ir edukacinė programa „BAM Next Wave 2019“.

Spektaklis „Inoah“ chor. Bruno Beltrao/Grupo de Rua. Tai gatvės šokio spektaklis pristatytas „BAM Howard Opera House“, kuriame susirinko virš 2000 žiūrovų. Daugiau informacijos čia.

Organizacija „Performance Space New York“.
Vakaras su garsia rap/hip-hop muzikos atlikėja, kovotoja už lyčių ir kitą socialinę lygybę Princess Nokia. Ji yra viena iš Airidos įkvėpėjų, kuriant vaidmenis spektakliui „Su(si) tikimui“ bei kitiems. Renginys „The Fall“ ir „The Stage Series“ kviečia artistus kritikuoti apeigas ir bendruomeniškumą, siūlant naujas platformas. Daugiau informacijos čia.

Projektų, rezidencijų, mokymosi programų organizacija „Movement Research“. Šiuolaikinių judėjimų tyrimų pamoka su John Jasperse.Daugiau informacijos čia.

Urbanistinio šokio mokykla „EXPG Dance Studio New York“.
Litefeet/hiphHop stiliaus pamoka su Chrybaby Cozie.
Daugiau informacijos čia.

Judesio tyrimai „The Judson Church“.
Performansų ir rezidencijos dalyvių darbų pristatymas: Sahar Damoni, Nicole Goodwin, Pei-Ling Ho, Julie Mayo.Daugiau informacijos čia.

Organizacija, plataus profilio šokio mokykla „Mark Morris Dance Center“.
Gaga dancers/people judesio pamoka. Daugiau informacijos čia.

Urbanistinio šokio mokykla „EXPG Dance Studio New York“.
Litefeet/hip-hop stiliaus pamoka su Chrybaby Cozie. Daugiau informacijos čia.

Urbanistinio šokio mokykla „EXPG Dance Studio New York“.
House stiliaus šokio pamoka su Cebo, kuris yra šokėjas, pedagogas, lankęsis mūsų organizuojamame Urbanistinės kultūros festivalyje „Urban Essentials“ 2013 metais.

Iš renginio:

Festivalis ir edukacinė programa „BAM Next Wave 2019“.
Spektaklis „Bacchae: Prelude to a Purge“, chor. Marlene Monteiro Freitas. Spektaklis pristatytas „BAM Harveys Theatre“.
Daugiau informacijos čia.

Organizacija ir plataus profilio šokio mokykla „Gibney Dance Center“.
Gaga dancers/people judesio pamoka.
Daugiau informacijos čia.

Festivalis ir bienalė „PERFORMA biennial“ ir organizacija „Performance Space New York“.
Spektaklis „Untitled, The Black Act“ idėja ir chor. vogue performansas „Kia LaBeija“.
Daugiau informacijos čia.

Projektų, performansų, rezidencijų, mokymosi programų organizacija „Movement Research“. Seminaras „The Sounding Body: Voice as Movement“ su Peter Sciscioli.
Daugiau informacijos čia.

Filmų festivalis „New York Baltic Film Festival“.
Daugiau informacijos čia. Festivalis vyko „Scandinavia House”, daugiau informacijos čia.
Organizacija ir edukacinė programa „New York Live Arts“.
Vogue spektaklis „Black Magic: FIVE“, rež. ir chor. Rashaad Newsome.
Daugiau informacijos čia.

„22nd American Lindy Hop Championships“
Seminaras „Uptown Shuffle Solo Jazz Routine“ su Jamin Jackson Brasongre.
Daugiau informacijos čia.

Organizacija ir edukacinė programa „New York Live Arts“
Vogue seminaras, paskaita ir vogue renginys „OPEN SPECTRUM: Ballroom has some to say“.
Vogue seminaras „The art of Performance“ su Jason „Slim Xtravaganza'„Rodriguez (Vogue New Way) ir Ballroom Icon Pony Zion (Vogue Fem).
Performansas ir paskaita „Ballroom: Trans Sounds of Black Freedom“.
Daugiau informacijos čia.

Projektų, performansų, rezidencijų, mokymosi programų organizacija „Movement Research“
Šiuolaikinio judesio tyrimų pamoka su John Jasperse. Daugiau informacijos čia.
Organizacija „The Kitchen“.
Susitikimas su programos kuratoriumi Matthew Lyons.Pažintis su organizacija ir teatru. „Low Air“ pristatymas ir ateities pasirodymo galimybių aptarimas.Daugiau informacijos čia.
Organizacija, plataus profilio šokio mokykla „Gibney dance center“.
Gaga dancers/people judesio pamoka. Daugiau informacijos čia.
Urbanistinio šokio mokykla „EXPG dance studio New York“.
House stiliaus šokio pamoka su Ejoe Wilson.Daugiau informacijos čia.
Organizacija, plataus profilio šokio mokykla „Gibney dance center“.
Seminaras „Body Politic, Somatic Selves: Healing“ su Jill Sigman.
Daugiau informacijos čia.

Organizacija, plataus profilio šokio mokykla „Gibney Dance Center“.
Seminaras „Mapping Your Dream: A Fundraising and Marketing workshop“ su Iquo B. Essien. Daugiau informacijos čia.

Organizacija ir edukacinė programa „New York Live Arts“.
Susitikimas su organizacijos meno vadovais Janet Wong ir Bill T. Jones. Pažintis su organizacija ir teatru. „Low Air“ pristatymas ir ateities pasirodymo galimybių aptarimas. Daugiau informacijos čia.



Urbanistinio šokio mokykla „EXPG Dance Studio New York“.
House stiliaus šokio pamoka su šokėju ir pedagogu Sekou Heru. Jis lankėsi mūsų organizuojamame Urbanistinės kultūros renginyje „Happy Birthday Hip-Hop – Tribute to Urban Dance“ 2014 metais.
Daugiau informacijos čia.

Urbanistinio šokio mokykla „EXPG Dance Studio New York“.
Hip-Hop stiliaus šokio pamoka su Yaminah.Daugiau informacijos čia.
Organizacija, plataus profilio šokio mokykla „Gibney Dance Center“.
Šiuolaikinio šokio pamoka „Contemporary Forms“ su Douglas Gillespie.

„Broadway Show – Imperial theater“.
Miuziklas „Ain't to Proud – The Life and Times of The Temptations“.
Daugiau informacijos čia.

Tyrinėjantiems atviras meno erdves „The High Line“, parodos ir muziejai „MOMA“, The Joyce Theatre . Galerijos The Shed, „David Zwirner“, „Chase Ctemporary“, „Home of The Madness of Art“ ir kt.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį. Daugiau informacijos Taisyklėse ir info@delfi.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją