„Auksiniu liūtu“ Venecijos bienalėje apdovanotos operos sugrįžimas į Lietuvą prieš didžiąsias metų šventes jau tampa tradicija. Per pastaruosius trejus metus čia pasirodė solistai ir choristai, dirbtiniame kūrinio paplūdimyje dainavę dar 2017 m., kai Vilniaus tarptautiniame teatro festivalyje „Sirenos“ įvyko „Saulės ir jūros“ premjera.
Tarp šių dainininkų – ilgametė Lietuvos estrados veteranė Svetlana Bagdonaitė, 1970 m. išgarsėjusi jaunųjų atlikėjų konkurse „Vilniaus bokštai“ sudainavus dainą „Jūreivių keliai“; Eglė Paškevičienė, 34-erius metus stambiausius pasaulio klasikos opusus dainavusi Kauno valstybiniame chore; taip pat „Ąžuoliuko“ muzikos mokyklos mokytojas, choro „Jauna muzika“ narys Vytautas Pastarnokas; nuo 1989-ųjų Vilniaus Arkikatedros Bazilikos Jaunimo chorui vadovaujanti bei Lietuvos muzikos ir teatro akademijoje dėstanti muzikė Violeta Savickaitė-Paciūnienė.
Įspūdingoje Vilniaus taksi parko erdvėje galima išgirsti profesionalios choro dirigentės, Generolo Jono Žemaičio Lietuvos karo akademijos choro „Kariūnas“ chormeisterės ir merginų chorui „Carmina bellum“ vadovaujančios Ievos Marmienės sopraną. Čia skamba kartu su kūriniu užaugusių, o šiuo metu Lietuvos muzikos ir teatro akademijoje studijuojančių dvynių Saulės ir Auksės Dovydėnaičių jautriai atliekama „3D sesučių daina“.
Taip pat „Saulėje ir jūroje“ dainuoja Evaldas Alekna, Aliona Alymova, Deividas Janušas, Artūras Miknaitis, Justina Mykolaitytė, Salomėja Petronytė, Lukas Vaičiūnas, Eglė Valčiukaitė, Šarūnas Visockis. Pasaulyje įvertintoje šiuolaikinėje operoje-performanse skamba ne tik profesionalių, muzikos mokslus baigusių ar tebestudijuojančių atlikėjų balsai, bet ir tų, kuriems muzika greta kitų darbų liko maloniu hobiu.
Šiemet gulinčių po dirbtine saule ir dainuojančių „poilsiautojų“ gretas papildė Paulius Klangauskas. Jo tenoras skamba valstybiniame chore „Vilnius“, chore „Jauna muzika“, Vokietijoje įsikūrusiame Europos chore, „Baltic Solo Choir“ ansamblyje, „Operomanijos“ organizuojamuose projektuose ir daugelyje kitų muzikinių renginių.
Vienas iš keleto Lietuvos kontratenorų Vaidas Bartušas į originalią „Saulės ir jūros“ „sceną“ žengia turėdamas turtingą ir unikalią patirtį. Dainininkas savo balsą išbandė ir pritaikė įvairiose muzikos srityse ir žanruose nuo baroko iki šiuolaikinės, eksperimentinės, kamerinės ir elektroninės muzikos. Kaip choro dainininkas koncertuoja Vilniaus miesto savivaldybės chore „Jauna muzika“, jo išskirtinį balsą galima išgirsti „Operomanijos“ organizuojamuose projektuose.
Keliaudamos po pasaulį „Saulės ir jūros“ autorės stengiasi į pasirodymus integruoti ir etninių mažumų atstovus, taip siekdamos suteikti balsą mažiau girdimoms ir reprezentuojamoms visuomenės grupėms. Menininkės pateikia pavyzdį, kad kūriniui skambant Čilėje į performansą buvo pakviesta Lorenza Aillapán (Hija Artista Don Lorenzo) – menininkė, dainininkė, aktyvistė, edukatorė, mapučių genties atstovė sociokultūrinėse organizacijose. Mapudungunų kalba tąkart Lorenza atliko „Perkaitimo šansono“ fragmentą, atliepdama Čilėje itin opią vandens krizę ir čiabuvių gyventojų teisių problematiką.
Prie šį gruodį Vilniuje rengiamos operos-performanso kūrinio autorės pakvietė prisijungti romų bendruomenės atstovę Jeleną Michaj, jau 25-erius metus dainuojančią ansamblyje „Sare Roma“. Pasak menininkių, specifine dainavimo maniera vieną iš šansonų atliekanti dainininkė jam suteikė naujų prasmių.
„Šios patirtys man kaip du skirtingi pasauliai, bet aš labai norėjau save išbandyti ir pati į save pažiūrėti iš kitos pusės. Šitas kvietimas man buvo labai malonus ir žiūriu į jį su labai didele atsakomybe, niekada to nepamiršiu“, – apie dainavimą „Saulėje ir jūroje“ pasakoja J. Michaj, sakanti, kad dainuoti atsigulus pripratusi jau po kelių dienų.
Kūrinyje dainuojantį Orhaną Görgülü viena iš menininkių atsitiktinai pamatė viename koncerte tarp žiūrovų. Priėjusi pabendrauti, sužinojo, kad jaunas vyras iš Turkijos į Lietuvą atvyko studijuoti vokalo pagal Erasmus programą.
„Tai, kad Orhanas operoje atlieka ariją su kitu vyru, mums taip pat labai svarbus gestas, pasakojantis apie toleranciją ir priėmimą. Žinant, kiek Lietuvoje gyvena įvairių tautų žmonių, visada norisi, kad tai atsispindėtų ir kūrinyje. Tik gaila, kad rodant namuose, taksi parko aikštelėje supiltas paplūdimys yra mažiausias iš tų, kuriuose yra tekę kūrinį rodyti. Pernai bendradarbiaudamos su menų agentūra „Artscape“ į paplūdimį pakvietėme du pabėgėlius iš Senegalo ir Šri Lankos. Šiemet Jelenos ir Orhano įtraukimas mums vėl pasirodė nors ir mažas, bet aktualus mūsų visuomenės atspindys“, – apie balsų ir kultūrų įvairovę „Saulėje ir jūroje“ pasakoja autorės.
Opera-performansas Vilniaus taksi parke skambės iki gruodžio 21 d. Vasario 14–18 d. kūrinys bus rodomas Kaune BLC verslo centre.