Daugelis šiemečio festivalio dalyvių yra susiję kūrybos ryšiais, nors atstovauja skirtingoms šalims. Tai natūralu – Vilniuje rinksis pasaulio šiuolaikinio džiazo elitas.
Šiuo atžvilgiu iškalbinga spalio 15-osios, sekmadienio, programa. Viena jos žvaigždžių prancūzas Louisas Sclavisas figūruoja daugelio festivalio korifėjų biografijose, nes jis – vienas ryškiausių laisvojo džiazo ir avangardo klarnetininkų, grojantis su Evanu Parkeriu, Lolu Coxhillu, Tony Oxley’u, Peteriu Brötzmannu, Triloku Gurtu, Cecilu Tayloru, Aki Takese, Enrico Rava, Nguyên Lê, Craigu Tabornu ir kitais scenos korifėjais.
Jo kūryba įvertinta daugybe apdovanojimų, tarp jų – Django Reinhardto prizu „geriausiam Prancūzijos džiazo muzikantui“ (1988 m.), Barcelonos bienalės Pirmuoju prizu (1989 m.), „British Jazz Award“ MIDEM mugėje kaip „geriausiam užsienio menininkui“ (1990, 1991 m.), „Django d’Or” už geriausią metų prancūzų džiazo įrašą (1993 m.), Muzikos autorių, kompozitorių ir leidėjų asociacijos SACEM „Grand Prix“ (2009 m.).
JAV leidinys „The Village Voice“ yra jį pavadinęs ryškiausiu bosinio klarneto meistru po Erico Dolphy. Tačiau pats muzikas daug kartų įrodė, jog tikrasis jo instrumentas yra ansamblis.
Šį rudenį L. Sclavisas savo 70-mečio proga leidžiasi į turą su klasikinės sudėties džiazo kvartetu, prie kurio grįžo po ilgos pertraukos, norėdamas įrašyti savo 13-ąjį albumą ECM įrašų kompanijai „Characters on a Wall“. Šį albumą įkvėpė L.Sclaviso bičiulio dailininko Ernesto Pignon-Ernesto gatvės meno kūriniai, puošiantys pasaulio miestus – nuo Ramalos Palestinoje iki Romos Italijoje: džiazo virtuozas kiekvienam jų skyrė po kompoziciją.
E.Pignon-Ernestas taip pat yra klasikas tarp savo kolegų: jo menas išsiskiria elegancija, subtiliu koloritu ir emocine drama. O L.Sclavisą visada traukė muzikos žanrų ir stilių paribiai bei teritorijos, kuriose susitinka ultramodernumas ir tradicijos.
Šio projekto kvarteto, artimiausio džiazui, muzikoje stipriai juntamas ir klasikos dvelksmas. „Kurdamas aš stengiuosi surasti kuo tinkamesnį būdą perteikti savo vizijas – kartais tam labiausiai tinka klasikiniai potėpiai“, – teigė klarnetininkas.
„Characters on a Wall“ kūrinius galės įvertinti ir „Vilnius Jazz“ publika.
Kito spalio 15-osios projekto lyderė danų saksofonininkė Mette Rasmussen priklauso jaunajai improvizuotojų kartai, bet taip pat jau linksniuojama garsenybių biografijose. Norvegijos mokslo ir technologijos universiteto Trondheime doktorantė yra muzikavusi su Matso Gustafssono grupėmis, Tobiasu Deliusu, Rudi Mahallu, Wilbertu de Joode’u, Axeliu Dörneriu, Johnu Edwardsu, Craigu Tabornu, Barry Guy ir kitais džiazo autoritetais. Per metus ji pasirodo apie 150 koncertų!
Laisvojo džiazo ir improvizacinės muzikos pasaulyje Mette Rasmussen garsėja savo „sprogstama energija“. Ar grotų solo, ar M. Gustafssono „Fire! Orchestra“ ir „Godspeed You! Black Emperor“, iš jos improvizacijų žyra kibirkštys. Kartais Mette altinis saksofonas primena legendinio Alberto Aylerio, kartais – aršiojo M. Gustafssono pasažus, bet danė sugebėjo atsispirti įtakoms ir suformuoti savo individualų garsą bei grojimo stilių, kuriam būdingi skvarbūs aukšti tonai ir kontroliuojami laisvojo džiazo ekspromtai.
Tyrinėdama saksofono garsines galimybes ir ekspresijos ribas, M. Rasmussen pasitelkia spalvingą technikų paletę, nuolat plečia savo instrumento muzikinį žodyną.
Nuo karjeros pradžios ji reiškiasi įvairiuose trio, o 2019-aisiais susivienijo su jos vertais patrakėliais norvegais – bosininku Ingebrigtu Håkeriu Flatenu ir būgnininku Olafu Moses Olsenu ir debiutavo žymiajame Oslo džiazo klube „Victoria“ autorine programa. Pernai M. Rasmussen trio, atliekančiam jos kompozicijas, jau plojo Berlyno, Tamperės, Sarajevo džiazo festivalių, garsiausių Europos džiazo klubų – Vienos „Porgy & Bess“, Amsterdamo „Bimhuis“, Miuncheno „Unterfahrt“, elitinės Liublianos „Cankarjev Dom“ salės, Kelno „Stadgarten“ publika.
Toks šuolis nestebina, kai šalia – aukščiausio kalibro improvizuotojai. Kontrabosininko ir kompozitoriaus I. H. Flateno meistryste „Vilnius Jazz“ auditorija įsitikino jau ne kartą: jis grojo šiame festivalyje su legendinėmis Skandinavijos grupėmis „The Thing“ ir „Atomic“, savo amerikietiška grupe „The Young Mothers“, o 2019-aisiais į šią sceną kilo su JAV džiazo korifėjumi Davidu Murray’umi.
2018 metais bosininkui įteiktas svarbiausias norvegų džiazo apdovanojimas „Buddy Prize“. Su „Atomic“ grupe jis du kartus pelnė „ Spellemannprisen“, vadinamą norvegišku „Grammy“. I. H. Flatenas daug kartų figūravo tarp geriausiųjų įtakingo džiazo žurnalo „Downbeat“ kritikų apklausose.