Kasdien – po orkestrą
Lyg atsigriebdamas po pernykščių ribojimų ir transliacijų internete šiemetis renginys bus rekordinis atlikėjų gausa. „Kasdien pristatysime vis kitą didelį orkestrą“, – pranešime žiniasklaidai pažadėjo „Vilnius Jazz“ prodiuseris Antanas Gustys.
Jis apgailestavo, kad pandemija sužlugdė sumanymą pristatyti publikai unikalų Japonijos „free“ džiazo ir improvizacinės muzikos judėjimą bei legendinį japonų avangardinio džiazo kolektyvą „Shibusashirazu Orchestra“. Tačiau japonų pažiboms pavyko rasti puikią pamainą Europoje.
Tai – vienas efektingiausių tarp savo žanro kolektyvų portugalų „Lisbon Underground Music Ensemble“ (L.U.M.E), koncertuosiantis spalio 14 d., ir festivalio publikai jau pažįstamo iškilaus norvegų būgnininko, trio „The Thing“ nario Paalo Nilsseno-Love „Large Unit“, suburtas iš Skandinavijos šalių muzikantų, žengsiantis į sceną spalio 16 d.
„Dėjome daug pastangų saugiam jų atvykimui užtikrinti, nes pandemija palietė kiekvieną kolektyvą“, – pabrėžė A.Gustys.
Pasak jo, „Vilnius Jazz” scena įsileis tik pasiskiepijusius artistus.
Grįžta scenos chameleonė
Festivalį pradės pasauliniam improvizacinės muzikos elitui priskiriams duetas – tuvių vokalistė Sainkho Namtchylak ir japonų gitaristas Kazuhisa Uchihashi, jau pažįstami „Vilnius Jazz“ publikai. Tai muzikantai, jau daugiau kaip tris dešimtmečius verdantys improvizacinės muzikos katile.
Dėl septynias oktavas apimančio balso ir juo išgaunamų vokalinių efektų kritikai S.Namtchylak vadina „scenos chameleone“ ir „tūkstančio balsų dainininke“.
Įvairiais talentais yra apdovanotas ir K. Uchihashi. Jis išbandė daugybę įvairiausių garso prietaisų ir naujovių, plėsdamas elektrinės gitaros galimybes. Japonas taip pat groja egzotišku instrumentu daksofonu, kuriuo garsai išgaunami daužant, gremžiant ir kitaip liečiant stryku siauras medžio juosteles.
D. Naujokaičio fejerverkai
Pastarąjį dešimtmetį kone kasmet sugrįžtantis iš Niujorko į gimtinę ir užkuriantis čia muzikinę audrą su Lietuvos jaunimu bei Niujorko scenos meistrais būgnininkas Dalius Naujokaitis parengė festivaliui išskirtinę programą – jai bus skirtas visas penktadienio vakaras.
Dalius žada net nacionalinės rekordų knygos vertą įvykį – pristatyti gigantišką kolektyvą, kokio dar nėra buvę Lietuvos džiazo istorijoje. Jo idėja muzikantui kilo pandemijos laikotarpiu įrašinėjant savo solinį albumą. Vienai kompozicijų menininkas virtualiai subūrė per 40 muzikantų ir poetų iš viso pasaulio. Tą grupę ir albumą jis pavadino „Nojo Airlines“.
Vilniaus pasirodymui kolektyvas dar pagausės. Prie jo prisijungs ir legendinė Niujorko asmenybė, „Fluxus“ menininkas bei kino kūrėjas, Jurgio Mačiūno, Jono Meko, Yoko Ono, Johno Lennono bičiulis Jeffrey Perkinsas.
Dar viena išskirtinė asmenybė ir šviesaus atminimo J.Meko bičiulis – italų menininkas, filosofas ir poetas Giuseppe Zevola – skaitys Giordano Bruno veikalų ištraukas JAV grupės „Now We Are Here“ koncerte. Šią grupę 2006-aisiais subūrė pats filmininkas J.Mekas (1922-2019) su bendraminčiais, tarp jų – D. Naujokaičiu. ir apkeliavo su ja kaip skaitovas daugybę pasaulio scenų.
„Now We Are Here“ koncertas tarsi tęs pernai festivalyje pradėtą J. Mekui skirtą renginių ciklą.
Jo iniciatorius ir dalyvis, J. Meko bendražygis D. Naujokaitis penktadienį dar supažindins publiką su savo nauju amerikietišku kvartetu „Suo Suo“, į kurį subūrė tarptautinio kalibro avangardo figūras iš Niujorko.
„Improdimensijos“ projektai
„Vilnius Jazz“ tęs ir bendradarbiavimą su improvizacijos meistrų Liudo Mockūno bei Arno Mikalkėno įkvėptu „Improdimensijos“ judėjimu. Šio galingo sąjūdžio dalyvių kūrybai bus skirtas visas sekmadienio vakarinis koncertas.
Pernai festivalio scenoje kolektyvine kūryba efektingai debiutavęs „Improdimensijos orkestras“ šįkart pristatys A.Mikalkėno autorinių kūrinių programą. Arnas taip pat žengs į sceną (spalio 16 d.) su trio „FreeF“, kuriame groja su bendraminčiais iš Kauno ir Klaipėdos.
Būtent Kaune kilo „Improdimensijos“ judėjimas iš A.Mikalkėno su bičiuliais pradėtų rengti laisvojo džiazo ir improvizacinės muzikos koncertų. Prie A.Mikalkėno prisijungus saksofonininkui ir kompozitoriui L.Mockūnui bei įrašų studijos „MAMA Studios“ savininkui Arūnui Zujui, „Improdimensijos“ projektai suskambo šioje studijoje Vilniuje.
„Improdimensijos“ ciklo dėka sekmadienį „Vilnius Jazz“ scenoje debiutuos šio ciklo dalyvių, iškilių menininkų – L.Mockūno, katalonų pianisto Agusti Fernandezo bei danų mušamųjų virtuozo Christiano Windfeldo trio.
Jaunimo pandemija neįveikė
Pandemija nesužlugdė ir šiemet jau 16-ąjį kartą rengiamo „Vilnius Jazz Young Power“ jaunųjų talentų konkurso. Nors studentai ilgą laiką mokėsi nuotoliniu būdu, neturėjo galimybių repetuoti, konkursui jie subūrė spalvingas grupes iš įvairių Lietuvos miestų jaunimo ir parengė įdomių kompozicijų. Jas išgirsime konkurso finale sekmadienį.
Teisę varžytis dėl konkurso „Grand Prix“ festivalio metu pelnė Mantvydo Leono Pranulio naujas trio „Luvhurts“, džiazo scenoje debiutuojantis LMTA studentų iš Vilniaus ir Klaipėdos sekstetas „Kontrazztas“ bei pusantrų metų gyvuojantis LMTA kvintetas su dviem latvių muzikantais „21st Century Quintet“.
Spalio 17-osios dieniniame koncerte finalo nugalėtoją kartu su „Vilnius Jazz“ prodiuserio Antano Gusčio vadovaujama žiuri rinks publika.
Tad festivalio scenoje, kaip ir pernai, plačiai reikšis jauniausioji šalies džiazo karta. Lietuvos muzikos ir teatro akademijos šiuolaikinės muzikos ir improvizacijos magistro studijų programos ugdytiniai sudarys ir „Nojo Airlines“ bei „Improdimensijos orkestro“ branduolį.
Be to, šeštadienį, 16 val. Rusų dramos teatro kavinėje džiazo mėgėjų laukia susitikimas su jaunosios kartos nepriklausomu muzikos apžvalgininku Vitalijumi Gailiumi. Jis pasidalys įžvalgomis apie mūsų jaunąją džiazo kartą ir bandys įvertinti, kaip ji atrodo pasaulio kontekste. Pokalbyje kviečiami dalyvauti ir klausytojai.
Po pagrindinės festivalio programos džiazo publika laukiama klube „Paviljonas“ (Pylimo g. 21 B).
Festivalį remia Lietuvos kultūros taryba ir Vilniaus miesto savivaldybė.
34-asis festivalis „Vilnius Jazz“ Lietuvos rusų dramos teatre vyks spalio 14-17 d. platina Bilietai.lt