Duoklė kontraboso meistrams
Rugsėjo 22 d. jubiliejinį festivalį atidaryti patikėta ypatingam svečiui – Izraelio scenos flagmanui Avishai Cohenui. Tai vienas novatoriškiausių kontrabosininkų pasaulyje, kuriam nevengiama prikabinti džiazo vizionieriaus etiketės. Atrodo pernelyg išdidu? Nė velnio. Kuomet kalbama apie šį muzikantą, kuklumą reikia pamiršti. Prestižinių žurnalų liaupsės, pilnos koncertų salės, o scenos partnerių sąraše tokie vardai kaip Chickas Corea, Bobby McFerrinas, Herbie Hancockas ar net JAV popmuzikos dievaitė Alicia Keys – tai įrodymas, jog A. Cohenas yra pačios aukščiausios lygos muzikantas.
2015 – aisiais Vilniuje viešėjęs Avishai į sostinę sugrįžta pristatyti kūrinius iš prieš pat pandemiją išleisto albumo „Arvoles“ bei dar niekur negirdėtas naujas kompozicijas, kurios nustebins net ir išrankiausią skonį turinčius klausytojus. Į „Vilnius Mama Jazz“ sceną A. Cohenas žengs lydimas atsinaujinusio trio. Šiam kontraboso genijui sukurti nepamirštamą koncertą padės pianistas bei kompozitorius Elchinas Shirinovas iš Azerbaidžano bei A. Coheno tėvynainė būgnininkė Roni Kaspi.
Po neabejotinai žadą atimsiančio atidarymo koncerto, „Vilnius Mama Jazz“ iš savo kortų kaladės ištrauks dar vieną kozirį – rugsėjo 23 d. scenoje spindės švedų džiazo žymūnas Larsas Danielsonas, sugrįžtantis į festivalį po dvylikos metų petraukos.
Poeziją natomis kuriantis kontraboso asas yra vienas esminių skandinaviško džiazo estetikos formuotojų, tačiau taip pat jo kūryboje ypatingą vietą užima ir klasikinės muzikos tradicija. Pats kontrabosininkas neslepia, jog mėgstamiausi jo kompozitoriai yra Johanas Sebastianas Bachas bei Gabrielis Fauré. Todėl nieko keisto, jog muzikos tyrinėtojai L. Danielssono džiaze apčiuopia Europos klasikinės mokyklos bruožų ir neretai jam prikabina kamerinio džiazo etiketę.
Į „Vilnius Mama Jazz“ L. Danielssonas atvyksta ne vienas. Jam talkins buvęs Esbjörn Svensson trio būgnininkas Magnusas Öströmas, roko ir džiazo scenose aktyviai plušantis gitaristas Kristeris Jonssonas bei vienas ryškiausių Prancūzijos viduriniosios kartos pianistų Gregory Privat. Visi kartu jie pristatys šių metų gegužę išleistą, džiazą, klasikinę muziką ir Europos tautų folklorą apjungiantį L. Danielssono albumą „Cloudland“.
Skirtingų kartų susidūrimas
Rugsėjo 24 d. bus atidaryta muzikos industrijos ekspertams subalansuota, bet puikiai visiems festivalio lankytojams tinkanti „Showcase“ scena, kurioje energijos pliūpsniais svaidysis į jokius rėmus netelpantis jaunosios kartos vilniečių kolektyvas „SynthEtika“. Tarp džiazo, elektronikos, roko bei hiphopo klaidžiojanti jaunosios kartos trijulė – tai tikrų tikriausias kaleidoskopas, generuojantis nenuspėjamus spalvų raštus.
„Vilnius Mama Jazz“ sunkiai įsivaizduojamas be džiazo pionierių. Vienas jų – nepailstantis pačių netikėčiausių garsinių idėjų sumanytojas Vladimiras Čekasinas, rugsėjo 24 d. lipsiantis į pagrindinę festivalio sceną.
Apie V. Čekasiną galima kalbėti daug. Atsigręžti į Ganelino trio laikotarpį, narstyti solinę kūrybą po kaulelį, žavėtis grojimo technika ir aikčioti iš nuostabos girdint visas šio kūrėjo galvoje užgimusias idėjas, paverstas garsais. Bet tai primintų bandymus pergrumuliuoti seniai pasakytus dalykus. Geriausiai yra patiems pajusti, kokią magiją scenoje skleidžia šis menininkas.
Jubiliejiniame festivalyje V. Čekasinas pasirodys su trio, kuriame išvysime dar du lietuviško džiazo senbuvius – multiinstrumentininką Vytautą Labutį ir būgnų bei perkusijos meistrą Arvydą Joffę. Kartu šie muzikantai pristatys specialią programą – „Sonata B“. Tai bus laisva fantazija JAV kompozitoriaus Samuelio Barberio sonatos fortepijonui motyvais.
Įsibėgėjanti „Showcase“ scena ir netikėtumai iš Jungtinės Karalystės
Pagreitį įgavęs dvidešimtasis „Vilnius Mama Jazz“ rugsėjo 25 d. įsuks „Showcase“ scenos girnas visu pajėgumu. Naujomis idėjomis kunkuliuojančioje erdvėje pasirodys saksofonininko Dovydo Stalmoko vedamas siautulingiems šokiams sutvertas pučiamųjų ansamblis „The Honkin‘ Dudes Brass Band“, tradicinio džiazo gerbėjams Augustės Raguotytės kvartetas, kosmiškai elektroninis „Juzt“, džiazą ir šokį apjungiantis projektas „Tango in Jazz“ bei jaunuosius Lietuvos ir Latvijos kūrėjus suvienijęs „21st Century Quintet“ kolektyvas.
Po širdis iš susižavėjimo sparčiau plakti priversiančių atradimų „Showcase“ scenoje, organizatoriai festivalio lankytojus pakvies į pagrindinę sceną, kurioje lauks bene netikėčiausias „Vilnius Mama Jazz“ pasirodymas − pirmą kartą į Lietuvą atvykstanti, melomanų sielas visame pasaulyje pavergusi multiinstrumentininkė, prodiuserė bei didžėjė Emma-Jean Thackray.
Šių metų vasarą išleidus debiutinį albumą „Yellow“, kuris tarsi uraganas įsiveržė į 1-ąją Jungtinės Karalystės džiazo albumų ir 3-ąją indie albumų topų vietas, Emma tapo viso pasaulio muzikos mylėtojų dėmesio objektu. „Yellow“ – tai 47 minutes trunkanti kelionė per 70-ųjų džiazą ir funk‘ą, paženklinta kosminėmis Sun Ra vizijomis, dvasinėmis Alice Coltrane patirtimis bei „Beach Boys“ „Pet Sounds“ laikus menančiomis orkestruotėmis. Būtent šį albumą Lietuvos publikai pristatys viešnia iš Britų salyno. Scenoje ji bus ne viena, o su bičiulių palyda – būgnininku Dougal‘u Tayloru, pianistu Lyle Bartonu, tūbininku Benu Kelly ir perkusininku Dwayne‘u Kilvingtonu.
Uždarymo ceremonija su legendomis
Rugsėjo 26 d. jubiliejinį festivalį uždarys neabejotina legenda − išskirtine charizma spinduliuojantis mušamųjų meistras Vladimiras Tarasovas ir jo suburtas kvartetas.
V. Tarasovui neretai klijuojama džiazmeno etiketė, tačiau tai tėra tik noras šį daugialypį kūrėją įsprausti į savo susikurtus rėmus, kaip kitados tai darė mitinis Prokrustas. Kompozitorius, perkusininkas ir vizualaus meno kūrėjas daugelį metų bendradarbiauja ne tik su džiazo, bet ir kitų muzikos krypčių atstovais. Tai menininkas, kuriantis savo paties žanrą, o ne realizuojantis kilusias idėjas konkretaus stiliaus rėmuose.
XX-ojo „Vilnius Mama Jazz“ festivalio scenoje perkusijos ir būgnų guru pasirodys su tokiais pat nepailstančiais garsų kūrėjais – anksčiau minėtu V. Labučiu, kontrabosininku Eugenijumi Kanevičiumi ir trimitininku Mindaugu Vadokliu. Šis kvartetas žada pratęsti Lithuanian Art Orchestra kryptį ir sukurti unikalų new bop krypčiai artimą muzikinį gobeleną, kuriame trimito ir saksofono duetas niekuo nenusileis legendiniam Ornette Colemann‘o ir Don Cherry tandemui.
Sniego žmogus, fotografijos ir pokalbiai
„Vilnius Mama Jazz“ – toli gražu nėra tik muzika. Kaip ir anksčiau, taip ir prabėgus dvidešimčiai metų, organizatoriai festivalio lankytojus nuo pat pirmos dienos pasitiks su žadą atimančiomis parodomis bei virš kasdienybės pakylėsiančiais pokalbiais.
Pirmąją festivalio dieną bus atidarytos net dvi parodos, veiksiančios visas penkias „Vilnius Mama Jazz“ dienas.
Bendradarbiaujant su modernaus ir šiuolaikinio meno fondu „Lewben Art Foundation“, festivalio komanda užsukti į „Vilnius Mama Jazz“ pakvies sniego žmogų. Tai jaunosios kartos menininko Tomo Daukšos skulptūra, gimusi tyrinėjant šį žmonijos fantaziją audrinantį fenomeną. Beje, T. Daukša savo tyrinėjimuose aprašo atvejus, kai norėdami prisivilioti sniego žmogų nuotykių ieškotojai pasitelkdavo klasikinę muziką ar net grupės „Tag Team“ dainą „Whoomp (There It Is)“, tačiau šįkart šį mistinį padarą į Šiuolaikinio meno centrą kvies aukščiausios prabos džiazas.
Šalia įspūdingu stotu pasižyminčio sniego žmogaus akis bus galima paganyti po puikiai fotografijos pasaulyje žinomo Dainiaus Labučio darbus. Vis gilyn į meninę fotografiją neriantis menininkas, trinantis ribas tarp fotografijos ir tapybos, pristatys festivalio fotografijų parodą „Retrospektyva 2002 – 2021“, kurioje bus galima išvysti įdomiausias D. Labučio užfiksuotas „Vilnius Mama Jazz“ akimirkas.
Prieš nuleidžiant jubiliejinio festivalio uždangą, sekmadienį, t.y. rugsėjo 26 d., organizatorių komanda pakvies pasikalbėti. Tradicija tapusioje „Vilnius Mama Jazz Paraštės“ programoje bus bandoma atsakyti į fundamentalų egzistencinį klausimą – kam šiandien dar įdomus džiazas? Atsakymo padės ieškoti LRT Klasikos vadovas bei Lietuvos džiazo federacijos prezidentas Julijus Grickevičius, MIC (Muzikos informacijos centras) direktorė Radvilė Buivydienė, filosofas Viktoras Bachmetjevas ir asociacijos „Metų muzikos apdovanojimai” (MAMA) pirmininkas Martynas Tyla.
„Štai toks bus mūsų jubiliejinis dvidešimtasis, kurį kūrėme ypatingai sudėtingomis sąlygomis: nežinioje ir įtampoje, bet su didžiule atsakomybe ir atsidavimu, galvodami apie jus, mieli klausytojai, apie festivalio reputaciją, keldami sau tikslą supažindinti Lietuvos publiką su tais, kurie nebijo laužyti rėmų ir kuria džiazo istoriją čia ir dabar, gerbdami tradicijas, bet vesdami šią muziką XXI amžiaus keliais. Idėjų šviežumas, nestandartinis mąstymas ir virtuoziškas atlikimas – be išlygų garantuoti malonumai, kuriuos patirsite apsilankę festivalio koncertuose“, – taip kalbėjo festivalio organizatorė Judita Bartoševičienė.
Rugsėjo 22-26 d. gausios meno vaišės lauks kiekvieno jūsų. Šiukštu, nepamirškite užsukti pasveikinti dvidešimtąjį gimtadienį mininčio „Vilnius Mama Jazz“ ir įteikti festivalio komandai didžiausią dovaną – savo buvimu parodyti, jog džiazas vis dar įdomus!
Visi šie renginiai: parodos, diskusijos ir „Showcase“ scenos koncertai – nemokami.
Projektą finansuoja Lietuvos kultūros taryba ir Vilniaus miesto savivaldybė.
Pastaba: įėjimas į festivalio renginius tik su galimybių pasu.
Į vakarinius koncertus prašoma nesivesti ikimokyklinio amžiaus vaikų.
Išsamesnė informacija apie festivalį www.vilniusmamajazz.lt
Festivalio organizatoriai pasilieka teisę keisti programą.