Pirmoji Lietuvos technologijų verslų reakcija buvo didelis susirūpinimas Ukrainoje dirbančiais savo kolegomis. Lietuviai pradėjo aktyviai domėtis, kaip gali pagelbėti ten dirbantiems, daugelis Lietuvos startuolių ėmė rūpintis galima kolegų relokacija ir apgyvendinimu Lietuvoje, atidarė finansinės paramos linijas, vykdo nuolatinę komunikaciją su kolegomis.

Prabėgus pirmoms porai karo dienų paaiškėjo, kad iš šalies išvykti gali tik moterys, vaikai ir vyresni vyrai, o visi darbingo amžiaus vyrai privalo likti šalies viduje. Daugelis kalbintų Ukrainoje dirbančių IT specialistų nuo pat pradžių nelabai planavo palikti savo gimtąją šalį. Jie jau prisideda prie pasipriešinimo agresoriui – nebūtinai ginklu, o dažnai – ir savo technologiniais gebėjimais.

Kaip paaiškėjo prabėgus savaitei nuo karo pradžios, šiandien Ukrainai ypatingai reikalingi ryšius, kibernetinį saugumą išmanantys specialistai. Ukrainoje ir aplink ją užvirė ne tik tradicinis, bet ir kibernetinis karas, nuolat vykdomos kibernetinės atakos prieš Ukrainos valdžios institucijas, rusų armija šalyje griauna ryšių infrastruktūrą, tad darbo šios sritiems specialistams čia bus per akis.
Užblokavus prieigą prie kasdienių verslo įrankių, („Stripe“, „Slack“, „Salesforce“, „Mailchimp“, „Intercom“ ir kt.) ir laisvalaikio paslaugų („Tinder“, „Netflix“, „Spotify“, „Airbnb“ ir kt.), rusai nebeturės kito pasirinkimo, kaip tik stoti prieš Putiną

„Ukrainos technologijų bendruomenė jau ne pirmus metus yra labai aktyvi ir plati – čia veikia mažiausiai 5 vienaragiai, ukrainiečiai yra gabūs programuotojai, duomenų analitikai, čia taip pat nemažai dirba aptarnaujančias funkcijas atliekančių IT konsultantų, klientų aptarnavimo specialistų“, – pasakoja Lietuvos sukčiavimo prevencijos technologijų startuolio „iDenfy“ atstovas Arūnas Vismantas.

Suprasdami, kad lietuviai šiandien ribotai gali prisidėti relokuodami savo specialistus, mūsų šalies startuoliai sutelkė dėmesį į finansinę, technologinę ir konsultacinę pagalbą broliams ukrainiečiams.

„Mes galvojame apie sankcijas (Rusijos) bankams, verslams, SWIFT atjungimą, bet kodėl to nedarome internete? Nuo to (Rusijai) skaudėtų žymiai smarkiau. Įsivaizduokite, jei tokios (sertifikavimo) kompanijos, kaip „DigiCert“, „GeoTrust“, „Let's Encrypt“, „Cloudflare“ panaikintų visų Rusijos bankų ir propagandinės žiniasklaidos priemonių sertifikatus? Tą patį padarytų Rusijos vyriausybės svetainėms ir SQL serveriams?

Viso pasaulio vartotojų naršyklės nustotų jomis pasitikėti, programos nustotų veikusios, šalyje prasidėtų chaosas ir tai nėra taip lengvai išsprendžiama, juk (Rusija) neturi savo centralizuotų sertifikavimo sistemų! Susisieksime su šiomis sertifikavimo kompanijomis ir kviesime jas paremti taikomas sankcijas. Aš raginu jus daryti tą patį“, – rašo „Tesonet“ vienas įkūrėjų Tomas Okmanas. Ši jo „LinkedIn“ žinutė sulaukė milžiniško tarptautinės bendruomenės palaikymo ir diskusijų.

Lietuvos rizikos kapitalo asociacijos vadovė Gerda Sakalauskaitė pasidalino analogiškos Ukrainos organizacijos vadovo Andrey Kolodyuk kvietimu globaliai technologijų bendruomenei vieningai imtis nutraukti visų paslaugų tiekimą Rusijai ir Baltarusijai. Jis dalinasi maisto pristatymo startuolio „Allset“ CEO Stas Matviyenko išsamia peticija, kurioje štai ką globaliems interneto verslams siūloma padaryti nedelsiant:

„Technologijų bendrovės, aptarnaujančios Rusijos vyriausybės svetaines, žiniasklaidą ir bankus, turi blokuoti prieigą prie savo paslaugų, išskyrus kelias nepriklausomas žiniasklaidos priemones, kurių vyriausybė nekontroliuoja. Tokios TV transliacijų paslaugos, kaip „Roku“, „Youtube“, „Netflix“ ir „Apple TV“ privalo uždrausti Rusijos propagandos kanalus ir jų programėles.

CDN ir infrastruktūros įmonės turi nustoti teikti paslaugas Rusijos įmonėms, kurioms taikomos sankcijos. Tai leis Ukrainos interneto armijai efektyviau kovoti su Putino propaganda.

Vakarų įmonės, remiančios patogų ir prabangų rusų gyvenimo būdą (maisto pristatymas, dalijimasis automobiliais, pažintys, pramogos, mokėjimo paslaugos ir kt.), turėtų apriboti prieigą prie savo įrankių Rusijos žmonėms. Dauguma žmonių Rusijoje turi suprasti, kad Putino karas prieš Ukrainą veikia ir juos – nors ir ne taip blogai ir pavojingai, kaip Ukrainos žmones.

Įmonės, kurios yra informacijos šaltiniai (pvz.: „Instagram“, „Facebook“, „Twitter“, „Telegram“ ir kt.), turėtų ir toliau veikti Rusijoje, tačiau turi atidžiai stebėti jų platformose generuojamą turinį – dėl dezinformacijos ir karo prieš Ukrainą propagandos. Ukrainos IT armija atlieka neįtikėtiną darbą aptikdama ir pranešdama apie tokį turinį, tačiau mums reikia, kad Vakarų įmonės atkreiptų ypatingą dėmesį į šias ataskaitas ir kuo greičiau į jas reaguotų.

Šios priemonės privers rusus suprasti tikrąją situaciją (Ukrainoje) ir paskatins reikalauti permainų (iš savo valdžios), kad susigrąžintų prarastą patogų gyvenimą.

„Užblokavus prieigą prie kasdienių verslo įrankių, („Stripe“, „Slack“, „Salesforce“, „Mailchimp“, „Intercom“ ir kt.) ir laisvalaikio paslaugų („Tinder“, „Netflix“, „Spotify“, „Airbnb“ ir kt.), rusai nebeturės kito pasirinkimo, kaip tik stoti prieš Putiną“, – teigiama Ukrainiečių startuolių bendruomenės „LinkedIn“ raginime globaliai technologijų bendruomenei.

Beje, daugelis pasaulio technologijų bendrovių jau pradėjo riboti prieigą prie savo paslaugų („Facebook“, „Twitter“), visiškai užblokavo prieigą arba suteikė Ukrainai savo technologijas („SpaceX“ ir „Starlink“). „Airbnb“ nemokamai apgyvendins Ukrainos pabėgėlius, „Reface“ prideda antikarinius tiesioginius pranešimus vartotojams Rusijoje.

„Intel“, AMD ir Taivanas sustabdė procesorių pardavimą Rusijai. „Netflix“ nuo šiol nebepridės naujų Rusijos transliuotojų, o „Apple“ ką tik paskelbė stabdanti visus savo įrangos pardavimus ir „Apple Store“ bei „Apple Pay“ paslaugas, susijusias su Rusijos propaganda.

Prie globalių technologijų žaidėjų jungiasi ir Baltijos šalių startuoliai. Didžioji dalis kalbintų Lietuvos technologijų kompanijų – taip pat stabdo visas savo operacijas ir paslaugas Rusijoje ir Baltarusijoje. Apie tai daugiau – kitame straipsnyje.

Слава Україні!

Martynas Rusteika yra „Brainhack PR“ komunikacijos vadovas

Dalintis
Nuomonės