Pradėkime nuo to, kad skaitmeninis bankas, lyginant su tradiciniu, nėra tas, kuris išradinėja visiškai naujas finansines paslaugas savo klientams. Nemaža dalis skaitmeninių bankų turi specializuoto banko licenciją.

Pavyzdžiui, 2022 m. pradžioje Lietuvoje banko arba specializuoto banko licencijas turėjo 12 bankų, o kaip užsienio bankų filialai veikė 6 bankai.

2018 m. trečiojo ketvirčio pabaigoje bankų sektoriuje veikė 6 bankai ir 8 užsienio bankų filialai. Tais metais Lietuvoje buvo išduota pirmoji specializuoto banko licencija. Dėl to skaitmeniniai bankai, kaip ir tradiciniai, turi visišką teisę priimti indėlius, skolinti lėšas, teikti lėšų pervedimo ir kitas įprastas bankines paslaugas. Tačiau vienas iš esminių skirtumų yra tas, kaip tokios paslaugos teikiamos ir prieinamos.

Kadangi apie skaitmenizaciją girdime vis dažniau, svarbu iškelti klausimą – ar kiekvienais metais spartėjantis skaitmeninių bankų augimas apskritai yra naudingas? Atsakymas neabejotinai teigiamas, žvelgiant ne tik europiniu ar pasauliniu, bet ir Lietuvos mastu.

Pirma, spartus skaitmeninių bankų augimas kuria sveiką konkurenciją per daug ramiai anksčiau gyvavusiems tradiciniams bankams, kurie dėl per mažos konkurencijos galėjo drąsiai priiminėti klientams mažiau naudingus sprendimus.

Pavyzdžiui, iš vienos pusės Lietuvoje itin sparčiai auga smulkaus ir vidutinio verslo (SVV) įmonių sektorius, kuris ženkliai prisideda prie BVP augimo. Sėkmingam verslo augimui reikia greitesnių, pigesnių paslaugų su mažiau biurokratijos. Kita vertus, požiūris į smulkaus ir vidutinio verslo finansavimą nėra lankstus, vyrauja didelis verslo paskolų paraiškų nepatvirtinimo procentas. Dėl šios situacijos Lietuva pagal bankų paskolų portfelio verslui dinamiką nėra tarp aukščiausiai vertinamų euro zonoje. Tikėtina, kad į priekį žengiantys skaitmeniniai bankai, kurie dažniausiai pasirenkami dėl operatyvių sprendimų ir lankstesnio požiūrio, skatina ir skatins tradicinius bankus į viską pažvelgti šiek tiek kitu kampu.

Antra, esant skaitmeniniam bankui, lengva ir paprasta naudotis finansinėmis paslaugomis. Taip yra dėl polinkio daug investuoti į naujausias technologijas. 2020-aisiais pasaulį netikėtai užklupusi pandemija parodė, kiek svarbu turėti galimybę svarbias operacijas atlikti neiškėlus kojos iš namų ar būnant bet kurioje pasaulio vietoje. O štai, pavyzdžiui, neseniai profesinių paslaugų bendrovės „EY“ atlikta apklausa parodė, kad šiuo metu jau 8 iš 10 Lietuvos gyventojų internetu tvarko savo finansus ir apsiperka, 7 iš 10 naudojasi nuotolinėmis viešosiomis paslaugomis, kas antras nuotoliu registruojasi pas gydytojus, o maždaug kas trečias – tokiu būdu dalyvauja įvairiuose kursuose ar mokymuose.

Be to, „Builtformars“ atliktas tyrimas parodė, kad net sąskaitos atidarymas skaitmeniniame banke yra paprastesnis ir greitesnis. Jungtinėje Karalystėje (JK) išanalizavus, kur galima greičiausiai, darant mažiausiai paspaudimų, atidaryti sąskaitą, paaiškėjo, jog TOP 3 vietos atitenka skaitmeniniams bankams ir fintech įmonėms.

Trečia, skaitmeniniai bankai augdami kuria daug naujų, gerai apmokamų darbo vietų, ugdo talentus bei skatina tarptautiškumą. Į naująsias technologijas orientuotiems skaitmeniniams bankams nebėra svarbu, kad visi darbuotojai burtųsi vienoje vietoje, viename biure ar vienoje šalyje. Juk jokia čia naujiena – per porą pandemijos metų visi puikiai išmokome bendrauti virtualiai, o ir talentų lengviau rasti ne tik vienoje vietoje, bet ir visame pasaulyje. Modernus skaitmeninis bankas – tai globalus bankas, kuriame gali dirbti darbuotojai ne tik iš tos šalies, kurioje jis įsikūręs. Čia galioja sena gera taisyklė – svarbiausia yra motyvacija ir atliktų darbų rezultatas.

Skaitmenizacija – ne būtinybe, o neišvengiamybė. Tad skaitmeniniai bankai, žengdami į priekį ir orientuodamiesi į naująsias technologijas, motyvuoja ir pačius žmones jomis domėtis intensyviau. O siūlydami gerai apmokamas darbo vietas, kurios reikalauja supratimo apie naująsias technologijas, ugdo nuolatinį norą tobulėti. Nes tik tobulėjantys ir prie technologijų prisitaikantys asmenys ateityje galės uždirbti daugiau ir gyventi geriau.

Trumpai tariant, skaitmeniniai bankai ne tik teikia finansines paslaugas. Jie dėl savo paslaugų paprastumo ir prieinamumo palengvina kasdienybę ir skatina galvoti apie modernesnę ateitį.

Sarp Demiray yra „European Merchant Bank“ generalinis direktorius.