Technologijų plėtra – nuolatinė mažmeninės prekybos veiklos dalis. Vis dėlto bet kurios naujovės diegimas pirmiausia yra nulemiamas siekio palengvinti vartotojo apsipirkimą. Tad kiekviena inovacija remiasi pirkėjų poreikiais ir pirmosios autonominės parduotuvės su „Iki“ prekės ženklu atidarymas buvo ne tiek siekis išbandyti dirbtiniu intelektu paremtą technologiją, kiek suteikti galimybę apsipirkti itin lengvai ir greitai.
Kadangi pirmoji autonominė parduotuvė „IKI Express 24/7“, bendradarbiaujant su startuoliu „Pixevia“, Vilniuje atidaryta vasarį, šiuo metu jau galima vertinti, kad pirkėjai noriai į ją užsuka, o tai leidžia manyti, kad pasirinkome tinkamą vystymosi kryptį.
Analizuodami duomenis matome, kad šios parduotuvės pirkėjus galima būtų suskirstyti į kelias grupes. Vieni jų – dirbantys ar gyvenantys netoliese, jie užsuka greito apsipirkimo. Ši pirkėjų dalis jau žino, kad tai autonominė parduotuvė ir prie jos priprato. Kita grupė ateina pasmalsauti, apsižiūrėti, išbandyti autonominį apsipirkimą. Jie pirmiausia perskaito instrukcijas ir tik tada eina į vidų. Kai kurie net neužeina, tik apsidairo ir apsigręžia. Dar viena lankytojų kategorija – naktiniai pirkėjai, užsukantys po 22 val. Autonominė parduotuvė dirba visą parą bei švenčių dienomis, tad čia matome dar vieną patogumą pirkėjui – apsipirkti bet kuriuo metu.
Sutrumpėjusi apsipirkimo kelionė – patogumas pirkėjui
Ši parduotuvė pirmiausia yra patogi tuo, kad gerokai sutrumpėja apsipirkimo kelionė. Pirkėjas reikalingas prekes gali dėti tiesiai į savo kuprinę ir išeidamas sumokėti. Jam nebereikia laukti eilėje, prie kasos iškrauti viso krepšelio, o sumokėjus vėl susidėti pirkinių. Vadinasi, apsiperkama gerokai greičiau.
Tikėtina, kad ateityje autonominė parduotuvė gali dar labiau pagerinti apsipirkimo patirtį papildydama pirkėjo krepšelį jo poreikius atitinkančiais pasiūlymais. Pavyzdžiui, jei sistema mato, kad žmogus pasiėmė kepamųjų dešrelių, per tam skirtą aplikaciją ji galėtų pasiūlyti ir prie jų tinkančio padažo, arba padėti susirinkti vakarienės receptui reikalingų produktų. Šiuo metu toks funkcionalumas veikia elektroninėse parduotuvėse, su autonomine parduotuve šis modelis galėtų būti perkeltas ir į fizinę parduotuvę.
Galimybė rinktis
Kalbant apie tokį skirtingų apsipirkimo derinimą, galima sakyti, kad prekybininko daugiakanališkumas yra patogus pirkėjui, nes jis suteikia galimybę rinktis, kaip ir kur apsipirkti – fizinėje parduotuvėje ar elektroninėje, kada ir kur pasiimti prekes. E. komercija ir fizinės parduotuvės papildo viena kitą. Tam tikros kategorijos prekes, tokias kaip bazinius maisto produktus – pieną, aliejų, miltus, labai patogu užsisakyti elektroninėje parduotuvėje. Tuo tarpu vaisius, daržoves, šviežią mėsą ar žuvį dažnu atveju linkstama pirkti parduotuvėje. Taigi, galima sakyti, kad derindamas elektroninę bei fizinę mažmeną pirkėjas sutaupo laiko. Autonominė parduotuvė šiuo atveju tik dar labiau pagreitina apsipirkimo procesą.
Kalbant apie ateitį, autonominių parduotuvių neabejotinai daugės, ypač mažesnių. Juolab kad šis formatas patogus ir prekybininkams, nes autonominėje parduotuvėje nebereikia kasininko. Taip sutaupoma laiko, o sutaupytas laikas – nauda ir pirkėjui, ir įmonei, nes parduotuvės darbuotojai gali dėmesį skirti ne techninei funkcijai – imti ir nuskenuoti prekę, bet gali rūpintis kitais pirkėjų poreikiais.
Šiuo metu testuojame mažo formato „Iki“ autonominę parduotuvę, bet užsienyje technologija jau naudojama ir didesnėse parduotuvėse. Mūsų atveju jos pritaikymas didesnėse parduotuvėse priklauso nuo kelių aspektų. Pirma – tai sistemos tikslumas bei gebėjimas mokytis. Kai parduotuvėje yra didesnis prekybinis plotas ir daugiau prekių, atsiranda ir papildomų iššūkių. Be to, negalime pamiršti su technologija susijusių kaštų. Autonominėms parduotuvėms reikalinga įranga nuolatos vystosi, su laiku taps vis prieinamesnė, tad plėtra į didesnius formatus – tik laiko klausimas. Viena, ką tikrai žinome, – ir toliau investuosime į tokią technologiją tik įsitikinę, kad tai užtikrins aukščiausio lygio pirkėjų patirtį.