Google“ startuolių industrijos vadovas Baltijos šalims Audrius Janulis papasakojo, kodėl šiuo metu išgyvename startuolių bumą ir kokia ateitis laukia šios industrijos atstovų.

Daugelis pasaulinių korporacijų įkūrėjų pasakoja, kad verslą pradėjo tėvų garaže, o „užaugti“ prireikė daug laiko. Kodėl prieš kelis dešimtmečius startuoliams sulaukti sėkmės užtrukdavo ilgiau, nei dabar?

Verslumo aplinka per pastaruosius dešimtmečius smarkiai pasikeitė. Anksčiau startuoliai susidurdavo su infrastruktūros ir distribucijos kėblumais, kas trukdė jų augimo potencialui. „Google“ ir daugelis kitų iš esmės turėjo viską kurti nuo nulio. Vis dar yra šaunių istorijų apie tai, kaip pirmieji „Google“ serveriai buvo talpinami į lentynas, pagamintas iš LEGO kaladėlių.

Šiandien skaitmeninės reklamos platformos, tokios kaip „Google Ads“, ir debesų kompiuterijos pagrindu veikiančios sprendimų sistemos, tokios kaip „Google Cloud“, suteikia startuoliams precedento neturinčią prieigą prie pasaulinių rinkų ir lengvai plečiamos infrastruktūros, spartindamos jų augimo tempą. „Google Cloud“ sprendimas, skirtas dirbtinio intelekto infrastruktūrai – „Vertex AI“, tai dar vienas pavyzdys, kuris dabar įgalina dirbtinio intelekto (DI) sprendimus kurti greičiau nei tai pavyktų padaryti nuo nulio.

Kaip manote, kokios aplinkybės lemia spartų dabartinių startuolių augimą?

Yra daugybė veiksnių, kurie turi įtakos – anksčiau minėta reklamos ir infrastruktūros platformų pažanga, šalyje esantis talentų fondas, mokymo programos, valstybės paramos ir daug kitų. Žinoma, labai svarbus faktorius yra prieinamas rizikos kapitalo finansavimas. Tačiau labiausiai išskirčiau sėkmės istorijas, kurios ne tik įkvepia pradedančius startuolių įkūrėjus, bet ir sukuria vadinamuosius investavimo angelus, investuojančius į ankstyvos stadijos startuolius ne tik savo uždirbtą kapitalą, bet ir savo žinias. Šie veiksniai sukuria inovacijų ir augimo ciklą, įsuka smagratį, leidžiantį startuoliams kurtis ir augti greičiau nei bet kada anksčiau.

Startuolių randasi daug, tačiau išlieka tik nedidelė jų dalis, kuo išsiskiria sėkmingi inovatoriai bei verslininkai? Galbūt vienose srityse dirbantiems startuoliams plėstis paprasčiau, nei kitose?

Tikrai puikius startuolių įkūrėjus išskiria, sakyčiau, ambicija, unikalūs gebėjimai ir užsispyrimas. Nors kai kurios sritys ir rinkos gali pasiūlyti palankesnes sąlygas augimui, galiausiai tai priklauso nuo įkūrėjų, kokių veiksmų jie imasi. Daug startuolių žlunga, nes įkūrėjai pasiduoda per anksti. Tie, kurie turi pakankamai ryžto, užsispyrimo, ilgainiui pasiekia mažesnę ar didesnę sėkmę, bet pasiekia.

Kokios tendencijos vyrauja dabartinėje startuolių rinkoje, kalbant apie veiklos sritį?

Dirbtinis intelektas vienareikšmiškai išlieka karščiausia globalia tendencija startuolių pasaulyje. Energija ir tvarumas taip pat sulaukia reikšmingo dėmesio, tiek dėl aplinkosaugos klausimų, tiek dėl geopolitinės situacijos. Lietuvoje dėmesys krypsta į finansų technologijas, internetines turgavietes ir „B2B SaaS“ sprendimus. Tai, tikėtina, yra įtaka, padiktuota vietinių sėkmingų įmonių, veikiančių šiose srityse.

Lietuvoje žodis startuolis, kaip ir tuo užsiimantys verslai, atsirado gana neseniai, tačiau žaibiškai išpopuliarėjo. Ar galėtumėte palyginti Lietuvos ir užsienio šalių startuolių rinką šiuo metu?

Įdomus faktas – aš tiksliai žinau, kada ir kur žodis startuolis atsirado. 2011 m. Mindaugas Danys pasiūlė šį terminą per „HUBVilnius“ renginį. Aš tai radau, ieškodamas gero lietuviško vertimo žodžiui „scale-up“, kurio vertimo mes neturėjome. Laimei, kartu su komanda pavyko sugalvoti vieną, kuris, mano manymu, labai tinka – „plėtruolis“. Tikiuosi, kad jis prigis!

Kalbant rimčiau, Lietuvos startuolių rinka klesti, tačiau turime pripažinti didžiulį pranašumą, kurį turi tokie regionai kaip Silicio slėnis. Jų ekosistema didžiuojasi dešimtmečiais inovacijų, kurios prasidėjo dar 1950-aisiais su tokiomis kompanijomis kaip „Fairchild Semiconductors“, „Intel“ ir „Apple“, pramindamos kelią vėlesnėms sėkmės istorijoms, tokioms kaip „Google“, „PayPal“, „Tesla“ ir kitoms.

Lietuva dar tik laukia savo pirmojo įspūdingo pasirodymo. Tvirtai tikiu, kad „Vinted“ turi potencialą pasiekti šį etapą. Su tokia augimo trajektorija per ateinantį dešimtmetį ji taps viena didžiausių Europos kompanijų, verte prilygstančių tokioms įmonėms kaip „Spotify“. Ir jie nėra vieninteliai! „Tesonet grupė“ su „NordVPN“, „Surfshark“, „Hostinger“, „Oxylabs“ ir daug kitų irgi juda ta linkme.

Kokios sąlygos bei įstatymai Lietuvoje padeda kurtis naujiems mažiems verslams, o kokios – trukdo ar smukdo jau įkurtus?

Nors visada yra vietos tobulėjimui, aš nuoširdžiai tikiu, kad sąlygos Lietuvoje yra gana geros. Internete pilna juokelių apie ilgas procedūras ir perteklinę biurokratiją, susijusią su finansavimo etapais kitose Vakarų Europos šalyse. Lietuvoje, dėka neseniai priimtų įstatymų pakeitimų, daugelį šių dalykų galima lengvai sutvarkyti internetu.

Dar daugiau vilčių teikia glaudus bendradarbiavimas tarp Lietuvos startuolių asociacijos „Unicorns Lithuania“, kurios narė yra ir „Google“, ir tokių institucijų kaip Ekonomikos ir inovacijų ministerija, Finansų ministerija, Švietimo, mokslo ir sporto ministerija. Kartu jie aktyviai formuoja mūsų teisės aktų pagrindus, kad šie atitiktų ar net pranoktų kitų sėkmingų startuolių centrus pasaulyje. Anot „Index Ventures“ tyrimo, Lietuva gali pasigirti vienu iš palankiausių pasaulyje darbuotojų akcijų opcionų reglamentų. Paraleliai vyksta ir kitos iniciatyvos, pavyzdžiui, dėl skirtingų klasių akcijų, kas yra labai svarbu tiek patiems startuoliams, tiek užsienio investuotojams.

Kokią ateitį prognozuojate lietuviškiems startuoliams?

Tvirtai tikiu, kad startuoliai ir technologijų įmonės netrukus taps Lietuvos ekonomikos stuburu. Jei ši vizija taps realybe, mūsų ekosistemai reikės vis daugiau talentų. Štai kodėl šiais metais kartu su Turing College ir startuolių bendruomene pradėjome skaitmeninės rinkodaros ir analizės programą, suteikiančia globalias rinkodaros žinias ir tendencijas bei galimybę naudotis naujausiais skaitmeniniais ir dirbtinio intelekto įrankiais rinkodaroje, kad jie galėtų pradėti savo karjerą startuolių pasaulyje. Taip pat nuolat remiame organizaciją „Women Go Tech“, siekdami padidinti įvairovę technologijų pasaulyje – tik prieš mėnesį paskelbėme apie 500 tūkst. JAV dolerių dotaciją moterų įgūdžių tobulinimui dirbtinio intelekto srityje.