„Esame atsakingi už didelę anglies dvideginio emisiją, todėl turime dekarbonizuoti transporto sektorių jau dabar. Tam tinkamos visos rinkoje pasiekiamos alternatyvos: HVO degalai, biodegalai, elektra ar vandenilis“, – vieno prioriteto neišskiria bendrovės „Scania Lietuva“ regiono vadovas Darius Snieška.
Daugiau tvarių transporto priemonių
Švedijos transporto gamintoja jau dabar rinkai yra pasiūliusi būdų, kaip „įdarbinti“ visas tvarių degalų ir atsinaujinančios energijos rūšis. Efektyvūs gali būti ir jau ne vienus metus žinomi sprendimai. Pavyzdžiui, biodujos leidžia apie 70–80 proc. sumažinti CO2 emisiją, o iš atliekų sukurti HVO dyzeliniai degalai – vidutiniškai 83 proc.
Tokie pavyzdžiai ne tik įkvepia optimizmo, bet ir leidžia tobulinti technologijas toliau. Įmonė 2020 metais investavo 15,5 mln. eurų į nuosavą baterijų tyrimo laboratoriją, nes tiki elektrifikacijos perspektyva.
Baterijose kaupiama elektros energija varomi sunkvežimiai išlieka gamintojos prioritetu, nes jie leidžia klientams ilgiau dirbti ir džiaugtis patrauklesne nuvažiuoto kilometro kaina. Štai elektra varomas „Scania“ vilkikas aukso kasykloje Švedijoje veikia 19 valandų per parą ir kasdien perveža apie 2 tūkst. tonų rūdos neišmesdamas nė gramo CO2.
Svarbesnis kitoms sritims
Vandenilis gali pasitarnauti ne tik kaip degalai elektrai gaminti. Vandenilis taip pat yra gera terpė energijai saugoti ar transportuoti, todėl neabejotinai suvaidins svarbų vaidmenį dekarbonizuojant daugybę sričių, ne tik transportą.
Iš atsinaujinančių šaltinių pagaminta elektros energija gali būti paversta vandeniliu ir nugabenta ten, kur arba kada jos labiausiai reikia. Tai nėra pats efektyviausias būdas, tačiau jis tinkamas turint žaliosios energijos perviršį, rašoma pranešime.
„Šiuo metu mūsų šalyje pagaminama tik 20 proc. elektros energijos iš atsinaujinančių šaltinių. Jos vandenilio gamybai nepakaktų. Tačiau situacija turėtų gerokai pasikeisti per artimiausius trejus penkerius metus, kai smarkiai išaugs vėjo ir saulės energijos gamyba“, – pastebi Lietuvos atsinaujinančių išteklių energetikos konfederacijos prezidentas Martynas Nagevičius.
Jo tvirtinimu, energetikos sektoriuje vandenilis bus tiesiog neišvengiamas, nes reiks kažkur laikyti perteklinę energiją, pagamintą iš tų pačių atsinaujinančių šaltinių labai vėjuotomis ar ypač saulėtomis dienomis.
„Tuomet mes turime arba eksportuoti, arba kažkur saugoti tą energiją. Eksportuoti bus sunkoka, nes kaimyninės šalys taip pat plečia savo parkus. Taigi mums reikės vandenilio kaip energijos talpyklos, kad galėtume subalansuoti savo energetiką“, – pažymi specialistas.
Jis taip pat abejoja, ar vandenilis bus labiausiai naudojamas transporte. M. Nagevičiaus manymu, jis bus taikomas daug plačiau ten, kur nėra kuo pakeisti iškastinio kuro – chemijos ir metalurgijos pramonėje. Tačiau tam tikrose transporto nišose vandenilis, jo teigimu, bus naudojamas.
Numato plėtrą Lietuvoje
Šiuo metu Europoje yra apie 200 vandenilio degalinių, iki 2025 metų numatoma įrengti dar 500, bet mūsų valstybėje nėra nė vienos. Taip pat Lietuvoje registruotas vos vienas vandeniliu varomas automobilis, o Europoje tokių skaičiuojami 2 tūkst.
Planuojama, kad iki dešimtmečio pabaigos jų bus 4 mln. Nepaisant to, Susisiekimo ministerija turi ambicingų planų vystant vandenilio pramonę Lietuvoje.
Vokiečiai ieško dyzelino alternatyvų
Viena aktyviausių vandenilio naudotojų Europos Sąjungoje yra Vokietija. Šios šalies atstovas F. Lehneris atskleidė, kad vokiečiai siekia per artimiausius metus perpus sumažinti transporto išmetamą CO2 kiekį, tad ypatingą dėmesį skiria sunkiajam transportui. Todėl skatinamos iš esmės visos „ne dyzelinės“ kryptys, įskaitant ir vandenilio naudojimą.
Valstybė subsidijavo 200 vandenilio kuro elementais varomų sunkvežimių. Ji padengė 80 proc. kainų skirtumo, susidarančio tarp vandenilinių sunkiasvorių ir dyzelinu varomų jų analogų. Taip pat palaikomas vandenilio degalinių įrengimas. Vokietijoje jų priskaičiuojama jau 97.
Pasak D. Snieškos, be subsidijų neišsivers nė viena šalis. Specialisto manymu, visų pirma jos gerokai paspartintų perėjimą prie tvaraus transporto. Antras aspektas – taršių ir ekologiškų transporto priemonių nuosavybės kaštai vis dar gerokai skiriasi.
„Mes kasdien kalbamės su savo klientais ir su savo klientų klientais. Jie visi rengiasi dekarbonizacijai. Lietuvoje transporto sektorius yra labai konkurencingas, todėl, neskyrus deramo dėmesio šiam klausimui, galima konkurencinę kovą ir pralaimėti.
Kalbant apie praktinę pusę, verslas visada skaičiuoja kilometro kainą. Tad spartinant ekologiško transporto plėtrą subsidijos būtinos. Jau dabar yra rinkų, kur ekologiškų transporto priemonių nuosavybės kaštai susilygina su dyzelinių. Tačiau tai pasiekiama finansiškai skatinant tvarių transporto priemonių pardavimą“, – apibendrina „Scania Lietuva“ regiono vadovas.