Temu“ yra vakarietiškų prekių ženklų, Kinijos internetinės mažmeninės prekybos „Pingduoduo“ padalinys, suteikiantis pirkėjams galimybę tiesiogiai pirkti iš žinomų pigių Kinijos gamintojų. Šioje internetinėje parduotuvėje siūloma žaisti rato sukimo žaidimus ar pakviesti kitus žmones čia apsipirkti ir už tai gauti kreditų, kuriuos galima panaudoti atsiskaitant už pirkinius. Be to, siūlomos tokios mažos kainos, kad pirkėjui žadamas apsipirkimas, tarsi jis būtų milijonierius (angl. Shop like a millionaire).

Visgi šios internetinės parduotuvės daugumos klientų atsiliepimai nėra patys geriausi. Šiuo metu „Better Business Bureau (BBB)“ svetainėje „Temu“ lankytojų vertinimas yra tik 2,5 balo iš 5, o „Trustpilot“ iš visų esančių apžvalgų net trečdalis yra tik viena žvaigždutė. Naudotojai dažnai kritikuoja „Temu“ dėl į elektroninio pašto dėžutę atkeliaujančio šlamšto, skundžiasi, kad sunku atgauti pinigus už netikusias prekes, o jos yra žemos kokybės arba apskritai nepasiekia užsakovo.

„Temu“

Be to, JAV vyriausybės agentūra „Temu“ ir kitai Kinijos mažmeninei įmonei „Shein“ pareiškė kaltinimus dėl netinkamos duomenų tvarkymo politikos. Ši internetinė parduotuvė nėra sukčių svetainė, tačiau tokios vietos, kur yra dideli lankytojų srautai, visada traukia piktavalius, siekiančius apgauti nieko neįtariančius vartotojus.

Kaip išlikti saugiems?


„NOD Baltic“ vyresnysis kibernetinio saugumo inžinierius ir ESET ekspertas Ramūnas Liubertas teigia, kad matydami įvairiose internetinėse svetainėse pateikiamas reklamas ir elektroniniuose laiškuose siūlomas didžiules nuolaidas, turėtumėme būti atsargūs.

„Sukčiai gali panaudoti tradicinius socialinės inžinerijos metodus, pavyzdžiui, pastebėjus neįtikėtinai gerą pasiūlymą norėsis kuo greičiau įsigyti prekę, tačiau paspaudus ant reklamos skydelio ar aktyvios nuorodos galite būti nukreipti į netikrą svetainę, kurioje sukčiai gali pasisavinti jūsų pateiktus duomenis – nuo asmeninės iki finansinės informacijos, o prekių negausite“, – vieną iš sukčiavimo pavyzdžių pateikia kibernetinio saugumo ekspertas R. Liubertas.

Ramūnas Liubertas

Siekiant apsipirkti minimoje internetinėje parduotuvėje, derėtų išlikti budriems ir vadovautis šiais saugos patarimais:

  1. Niekada nespauskite nuorodų nepageidaujamuose (SPAM / šlamšto tipo) elektroniniuose laiškuose ar reklamose.
  2. Jei norite peržiūrėti pasiūlymą, internetinėje parduotuvėje apsilankykite tiesiogiai naršyklėje suvedę svetainės adresą, o ne spausdami nuorodas.
  3. Paskyroje neįrašykite savo mokėjimo duomenų. Taip pat nustatykite dviejų veiksnių autentifikavimą, kad jūsų paskyra būtų apsaugota ne tik slaptažodžiu.
  4. Geriau nesusigundykite pasiūlymais, prašančiais įvesti rekomendacijos kodą, ypač socialiniuose tinkluose neva siūlomus žymių žmonių.
  5. Visada atidžiai patikrinkite, ką perkate, kad netektų nusivilti – ieškokite kitų vartotojų atsiliepimų tiek apie internetinę svetainę, tiek apie konkrečią prekę.
  6. Didžiulės nuolaidos gali būti sukčių pinklės. Patikrinkite internete, ar kas nors yra apie tai paskelbęs.
  7. Apsipirkinėkite platformos svetainėje, o ne programėlėje.
  8. Venkite prie internetinės parduotuvės jungtis naudojant socialinių tinklų paskyras ar prijungdami parduotuvę prie kitų internetinių paskyrų.
  9. Atsiskaitydami naudokite virtualias vienkartines kredito korteles arba „Paypal“, siekiant išvengti žalos, jei jūsų duomenys bus nutekinti.
  10. Rinkitės pristatymą į pašto skyrių, o ne į savo namus.
„Temu“

Pasak IT įmonės „Devbridge“ duomenų saugumo analitiko Justino Radzevičiaus, pirkimai internetu yra vis dar sparčiai populiarėjantis būdas apsipirkti Lietuvoje, tačiau ne visiems ši patirtis būna sėkminga.

„Svarbiausia perkant prekę internetu išlaikyti budrumą ir patikrinti informaciją apie pardavėją – perskaitykite atsiliepimus, informaciją apie prekės grąžinimo sąlygas – įsitikinti ir dėl prekės garantinio laikotarpio sąlygų“, – pataria J. Radzevičius.

Anot jo, kartais net ir žinomose prekybos platformose, pavyzdžiui, „Ebay“ ar „AliExpress“, galite pamatyti neįtikėtinai mažą prekės kainą pas vieną konkretų pardavėją.

Justinas Radzevičius

„Patikrinkite, kiek prekės užsakymų yra suformuota, ar atsiliepimai yra apie tą konkrečią prekę ir ar apskritai jų yra. Jei kažkas kelia įtarimų – pakanka luktelėti valandėlę kitą, ir tokį pardavėją jau bus identifikavę prekybos platformų apsauga, prekė išimta iš sąrašo, pardavėjas užblokuotas“, – teigia jis.

Duomenų saugumo analitikas pataria esant galimybei pirkimą atlikti be registracijos ir prisijungimo.

„O jeigu registracija yra privaloma, pateikite minimaliai reikalingą informaciją apie save. Jeigu registracijos forma reikalauja privalomai suvesti perteklinę informaciją, pavyzdžiui, gimimo datą, asmens kodą, lytį it pan., tai neturi būti reikalinga informacija pardavėjui. Galimai duomenys gali būti pardavinėjami trečiosioms šalims“, – perspėja. J. Radzevičius.