Sukčiai plečia apgaulių tinklą
Saugumo tyrėjai iš „Check Point Research“ komandos nustatė net 100 skirtingų sukčiavimo atvejų el. paštu, susijusių su „Amazon“ išpardavimais. Taip pat atrado daugiau nei 1 tūkst. naujai užregistruotų domenų, kurių 88 proc. buvo kenkėjiško pobūdžio.
„Tipiški šių el. laiškų pavyzdžiai yra tokie, kuriuose sukčiai apsimeta „Amazon“ atstovais ir ragina atnaujinti kortelės duomenis, teigia kad tai būtina norint pasinaudoti išpardavimais. Kai kurie vagišiai nuėjo taip toli, jog tiesiogiai susisiekė su užsiregistravusiais pirkėjais ir prašė mokėjimo informacijos“, – sako Donatas Drakickas, „Tele2“ produkto vadovas.
Anot jo, jei gaunate pranešimą apie atliktą pirkimą, ypač jei jame raginama spustelėti nuorodą ar atsakyti į SMS žinutę, verta patikrinti jo autentiškumą. Tai padaryti galima prisijungus prie oficialios savo paskyros parduotuvės tinklapyje. Patikimos internetinės parduotuvės niekada neprašys atlikti mokėjimų el. paštu ar telefonu, visi mokėjimai atliekami tik per parduotuvių programėles arba oficialias svetaines.
Kenkėjiškos svetainės įprastai apsimeta oficialia pardavimų platforma, turi iš pirmo žvilgsnio panašų dizainą. Per apgaulingus internetinius tinklapius vagišiai siūlo atlikti įvairius mokėjimus, juose atnaujinti kortelių duomenis.
Jei skubina – kaip tik elkitės lėčiau
Sukčiai yra įpratę sukurti klaidingos skubos jausmą, kad paskatintų žmones pamiršti atsargumą, priimti neapgalvotus sprendimus ir spustelėti nuorodas. Būkite ypač atsargūs, jei gaunate pranešimus, kurie skatina duomenų atnaujinimus atlikti greitai.
„Sukčiai stengiasi manipuliuoti jūsų emocijomis, o skubėjimas – tai būdas sukelti stresą, kuris trukdo racionaliai vertinti situaciją. Prieš spausdami bet kokią nuorodą, skirkite šiek tiek laiko, kad įvertintumėte situaciją. Patikrinkite, ar pranešimas yra iš oficialaus atstovo“, – sako D. Drakickas.
Taip pat svarbu remtis tradicinėmis saugumo praktikomis: naudoti stiprius slaptažodžius ir, jei įmanoma, dviejų veiksnių autentifikavimą, prisijungiant prie paskyrų. Specialistai pataria reguliariai tikrinti savo banko sąskaitas ir el. pašto paskyras, peržvelgiant, ar nepastebite įtartinų veiklų.
„Jei jūsų akį patraukia kas nors neįprasto, nedelsdami kreipkitės į savo banką ar paslaugų teikėją, kad apsaugotumėte savo turtą bei asmeninius duomenis. Saugumas yra prioritetas numeris vienas, tad per daug atsargūs nebūsite niekad“, – tvirtina D. Drakickas.
Nepasiduokite akimirkai
Kaip teigė Darius Povilaitis, „Telia“ kibernetinio saugumo vadovas, praeityje netikras elektronines parduotuves daugeliui atpažinti pavykdavo iš tolo.
„Jas išduodavo vaikiškas puslapio grafinis dizainas, gramatinės klaidos ir iš užsienio kalbos neišversto teksto nuotrupos. Vis dėlto nusikaltėliai sparčiai tobulėja, samdydami profesionalius internetinių svetainių kūrėjus ir vietinius vertėjus“, – teigė jis.
Pasak jo, pagrindinis būdas įtarti, kad patekome į netikrą elektroninę parduotuvę – dauguma ten esančių produktų kitose prekybos vietose kainuoja 20, 30 ar net 50 proc. brangiau.
„Be to, apgavystę gali išduoti ir neįprastai didelis spaudimas pirkti. Suprasdami, kad kuo daugiau laiko praleisite jų internetiniame puslapyje, tuo daugiau jums kils įtarimų, sukčiai pasitelkia paskutines minutes iki „išpardavimo“ pabaigos skaičiuojančius laikrodukus, didelį raudoną šriftą ir pranešimus apie paskutinį sandėlyje likusį prekės vienetą“, – sakė jis.