Vien valdybos rekomendacijos nepakanka, kad automobilių gamintojai būtų įpareigoti – reikia kad tam pritartų JAV Nacionalinė greitkelių eismo saugumo administracija (NHTSA). Tačiau transporto saugos valdyba ragina nedelsti.

„Valdyba rekomenduoja taikyti priemones, kurios išnaudotų naująsias technologijas automobiliuose, kurios galėtų apriboti ar visiškai atimti galimybę vairuoti apsvaigusiems vartotojams, taip pat įdiegti ir technologijas, kurios automatiškai užkristų kelią greičio viršijimui“, – pranešė Nacionalinė transporto saugos valdyba.

Jei rekomendacija bus įgyvendinta, automobilių gamintojai turės diegti „pasyvias transporto priemonėse integruotas alkoholio poveikio aptikimo sistemas“, taip pat „pažangias vairuotojo stebėjimo sistemas“, arba abiejų sistemų kombinacijas. Siekiama, kad jos apribotų automobilio veikimą, jei būtų nustatyta, kad vairuotojas apsvaigęs.

Nenumatoma jokių išimčių – raginama, kad NHTSA „reikalautų, jog visos naujos transporto priemonės būtų su tokiomis įrengtomis sistemomis“.

JAV jau pernai buvo priimtas įstatymas, įpareigojęs NHTSA išnagrinėti, ar tokį reikalavimą galima taikyti.

Vairavimas išgėrus yra ilgalaikė problema, nusinešusi daug gyvybių. JAV sukrėtė pernai sausį Kalifornijoje įvykusi avarija, pareikalavusi 9 aukų, iš jų 7 – vaikai. Tuomet nustatyta, kad dviejų eismo juostų greitkelyje išgėręs vairuotojas gerokai viršijo greitį ir prarado automobilio kontrolę.

Panašu, kad ir NHTSA nusiteikusi ryžtingai. Žiniasklaidai paklausus, ar planuojama taikyti naujus reikalavimus, atstovas žiniasklaidai paaiškino: „Vienintelis priimtinas apsvaigusių vairuotojų sukeltų avarijų skaičius – tai yra nulis. Agentūra pradėjo darbą, siekdama įvykdyti abiejų partijų palaikytą Infrastruktūros įstatymo reikalavimą dėl nuostatų, susijusių su pažangiomis vairavimo technologijomis transporto priemonėse“.

Įstatyme numatyta, kad NHTSA turės priimti naujas taisykles, reikalaujančias keleivinėse transporto priemonėse vertinti vairuotojo blaivumą, ir tą padaryti iki 2024 m. lapkričio, kad automobilių gamintojai turėtų bent dvejus metus pasiruošti. Tačiau yra teisinių niuansų, kadangi įstatyme taip pat numatyta ir išimčių, kurios gali nukelti įsigaliojimą.

JAV Kongresas, ruošdamas įstatymą, turėjo duomenis, kad vien 2019 metais kilo 10142 nelaimingų atsitikimų, kuriuos sukėlė neblaivūs vairuotojai. Skaičiuota, kad sistemos galėjo išvengti bent 9.400 šių atsitikimų, rašo arstechnica.com.

„Reikia, kad NHTSA veiktų greitai. Matome skaičius. Mes turime įsitikinti, kad padarome viską, kad išsaugotume gyvybes“, – teigė JAV Nacionalinės transporto saugos valdybos pirmininkė Jennifer Homendy.

Neblaivūs vairuotojai JAV sukelia trečdalį visų eismo įvykių, ir naujausi duomenys rodo, kad jų dalis didėja. Valdyba tikisi, kad rekomendacija paskatins automobilių gamintojus paskubinti technologijų plėtrą, teikti prioritetą neblaivių vairuotojų apribojimo technologijoms.

Kitas valdybos užmojis – išmanusis greičio reguliavimas, tokia sistema sumažintų greičio viršijimo atvejų skaičių. Tiesa, tokia rekomendacija jau buvo teikta anksčiau – ją valdyba pateikė NHTSA pakartotinai.