LOGIN.LT laidoje viešėjęs „Deals on Wheels“ įkūrėjas Laurynas Boguševičius patikina, kad pabrangusi elektra nėra didžiausias Lietuvos elektromobilių savininkų galvos skausmas. Dažnas turi ir saulės elektrinę – todėl jiems pokytis nėra toks reikšmingas.

„Didžioji dalis mūsų klientų vis tiek gyvena nuosavuose namuose arba kotedžuose. Didžioji dalis klientų vis tiek perka tie, kurie gali namie krautis. Tai tie žmonės jau turi saulės baterijas – elektros kainų pokyčiai jų taip smarkiai nepaveikė kaip didžiosios dalies Lietuvos gyventojų. Tai jie kol kas su šypsena žiūri į problemą, puikiai suprasdami, kad na, gal kitiems ne taip gerai“, – pasakoja L. Boguševičius.

Anot jo, turint saulės elektrinę važiuoti elektromobiliu tebėra labai pigu. Tačiau net ir įvertinant aukštas elektros kainas iš tinklo, elektromobilis tebėra pigesnė alternatyva už įprastą analogišką automobilį.
Laurynas Boguševičius

Kainuoja pigiau, įvertinant visas sąnaudas per 5 metus

L. Boguševičius patikina, kad elektromobilį ir įsigyti, ir išlaikyti jau yra pigiau nei benzininį ar dyzelinį, ir prie to daugiausia prisidėjo iškastiniu kuru varomų automobilių brangimas pastaraisiais metais.

„Kadangi vidaus degimo variklių paklausa vis dar labai didelė, o tiekimo grandinės yra sutrikusios, tai jų kainos šoko, niekam ne paslaptis, 20- 30 proc. Žinau automobilių, kurių kaina į viršų šoko 40 proc. O elektromobilių paklausa pasauliniu mastu vis dar neviršija gamybos pajėgumų, taigi jie neturėjo aiškios priežasties brangti. Iš esmės, kas atsitiko – kainų skirtumas ištirpo ne dėl elektromobilių pigimo, bet dėl vidaus degimo variklių pabrangimo. Jie kainuoja beveik vienodai“, – sako L. Boguševičius.

Nepatiklius jis ragino pagūglinti nepriklausomų vertinimų – anot jo, net ir pabrangusi elektra skaičiavimų nepakeitė.

„Jeigu mes lyginsime adekvatų elektromobilį su VDV, pvz., „Tesla Model 3“ visame pasaulyje daugiausia lyginamas su 3 serijos „BMW“, tai „Tesla“ vis dar bus pigiau nei BMW pagal vadinamą kaštų visumą per 5 metus. Čia lyginant įmokas, kurą, priežiūrą. Sudėjus visas dedamąsias, tai kaip prieš 2 metus, taip ir šiandien elektromobilis vis dar yra pigesnis“, – patikino verslininkas.
Elektromobilis

Tačiau jis nesiryžo prognozuoti, kas rinkoje galėtų vykti ateityje – ar reikėtų laukti kainų augimo, ar nuolaidų.

„Rinka diktuos sąlygas – dabar tas vaikas yra labai nenuspėjamas ir labai sunku prognozuoti. Bet tos pačios taisyklės galioja: jei poreikis yra didesnis nei gamybos pajėgumai, daiktas brangsta. Jeigu gamybos pajėgumai yra didesni negu poreikis, tai vyksta sveika konkurencija, ir tada prasideda akcijos atrakcijos, o galutinis vartotojas gali išlošti“, – pažymėjo L. Boguševičius.

Jis palygino, kad prieš dvejus metus visi VDV turinčių automobilių pardavėjai siūlydavo įvairiausias nuolaidas, o dabar net ir pabrangusių modelių neužsako be pradinio įnašo – automobilių trūksta. Tuo metu elektromobilių rinkoje pasiūla didesnė nei paklausa ir galima naudotis tokia situacija.

Verslininkas pastebi, kad anksčiau visi saulės elektrines pirkdavo skaičiuodami 7-8 metų atsipirkimo terminą, o dabartinėmis elektros kainomis saulės elektrinės gali atsipirkti ir per 2-3 metus. Dėl to ir eilės milžiniškos – rangovai jau dabar darbus užsirašinėja kitų metų gegužės-birželio mėnesiams.

Ką vairuoja pats L. Boguševičius?

„Vairuoju elektromobilį šiandien dienai „Tesla“. Mano galva, tai yra geriausias elektromobilis, jeigu lyginsim automobilio visumą: ne tik jo medžiagų kokybę ir rengimą, bet ir, labai svarbu, programinę įrangą. Nes programinė įranga yra pagrindinė elektromobilio dalis, kuri sukelia daugiausiai gerų arba blogų emocijų“, – pažymėjo L. Boguševičius.

Jis patikino, kad niekada negrįžtų prie vidaus degimo variklio.

Koks elektromobilis Boguševičių labiausiai jaudina?

Tačiau ne „Tesla“, panašu, šiuo metu yra verslininko geidžiamiausias elektromobilis.

„Labai daug žmonių yra susižavėję legendomis apipintu tiesioginiu „Tesla“ konkurentu „Lucid Air“. Galiu jums pirmiems pasakyt, kad galbūt mums pavyks vieną iš jų parvežti, nes kol kas Lietuvoje nė vienas toks nevažinėja. Tai jis kol kas labiausiai intriguojantis, kadangi jis toks labai legendomis apipintas, didžiausi pasaulio automobilių apžvalgininkai, jutūberiai juos yra maigę, viskas tikrai yra labai įspūdinga, bet labai knieti patiems pabandyt“, – kalbėjo L. Boguvičius.

Pasaulyje nemažą ažiotažą sukėlė pikapas „Tesla Cybertruck“, kurį dar tik galima rezervuotis, tačiau L. Boguševičius patikina, kad eilėje prie šių elektromobilių nelaukia.

„Kai klientai paskambina ir klausia, ar aš galiu užsisakyti, aš atsakau – žiūrėk, tu gali mums pervesti avansą, mes tau atsiųsim pasiūlymą, ar tai vadinsim užsakymu, bet labai nuoširdžiai, mes tau į sutartį įrašysime pristatymo terminą „kada nors“. Nes tai yra beprotiškai sudėtingas klausimas dėl to, kad „Cybertruck“ toks, koks jis yra Amerikoje, jis neatitinka ES saugumo standartų. Tai reiškia, kad jeigu jį „Tesla“ sugalvotų pardavinėti Europoje, turėtų perdaryti kėbulą, kas iš principo tampa žiauriai sudėtingu procesu, ne tai nėra „štampofkė“, turi viską perkurti, fabrikui iš naujo duoti kitus brėžius ir t.t.“, – paaiškino L. Boguševičius.

Dėl to ši naujovė, anot jo, Europoje pasirodys ne anksčiau nei po kelerių metų, jei apskritai pasirodys.

L. Boguševičius pastebi, kad apskritai kol kas nėra „biudžetinių“ elektromobilių kategorijos.
Laurynas Boguševičius

„Būkim sąžiningi, iš biudžetinių automobilių „Kia“, „Volkswagen“ tai liko tik pavadinimas biudžetinis. Realiai tai jų kaina nelabai skiriasi nuo „Tesla“. Jeigu imsim „Tesla Model Y“, „Kia EV6“, ir „VW ID.5 GTX“ – tai jų kaina vienoda. „Tesla“ niekuo nėra brangesnė nei „Volkswagen“, – pastebi verslininkas.

Tačiau gyventojai, anot jo, drąsėja ir renkasi pirkinį, kuris teikia daugiausiai malonumo.

„Mane kas džiugina, kad elektromobiliai jau nugyveno pakankamai ilgą laiko tarpą – tai yra apie 5-7 metus, ir jau pradeda rastis jų antrinė rinka, kur tu gali rasti pakankamai padorių, gerai išlaikytų transporto priemonių, kurios nekainuoja 50-70 tūkst. eurų, ir netgi vidutines pajamas gaunantis lietuvis gali įsigyti elektromobilį, kuris tikrai nedegins piniginės ir patenkins jo poreikius. Taip, ne visiems tinkama, todėl kiekvienam žmogui reikia pasižiūrėti pagal poreikius. Bet jau atsiranda galimybė nusipirkti padorų elektromobilį, ko anksčiau apskritai nebuvo“, – dėsto L. Boguševičius.

Jis tarp 3-4 m. naudotų elektromobilių iki 20 tūkst. eurų rinktųsi tarp „Hyundai Kona“, „Nissan Leaf“, „VW Golf“ modelių.

Stebisi nenuosekliu valstybės skatinimu

„Delfi“ jau rašė, kad verslininkas kovojo dėl paramos klientams su valstybe dėl kompensacijų elektromobilių pirkėjams – ši istorija baigėsi tuo, kad galiausiai L. Boguševičius kompensacijas klientams mokėjo iš savo kišenės, mat pagal paramos tvarką netiko dalies automobilių registravimo data/būdas, ir teisės į paramą jie neteko.

L. Boguševičius tikina, kad Norvegija ne veltui pasaulyje yra labiausiai pažengusi rinka, vertinant elektromobilių rinkos dalį – ji agresyviai ėmė juos skatinti iki tol, kol nebeapsimokėjo pirkti varomo iškastiniu kuru.

„Jie sukūrė tokias sąlygas įsigyti elektromobilį, kad tu gali skaičiuoti ir vartyti skaičius kaip tik nori: iš kairės į dešinę, iš dešinės į kairę, iš viršaus į apačią ir iš apačios į viršų – vis tiek elektromobilis buvo beprotiškai pigus pasirinkimas, net jeigu jis yra „Tesla“, – paaiškina L. Boguševičius.

Jis palygino, kad Norvegijoje galioja didžiulis prabangaus automobilio mokestis, tačiau jis netaikomas elektromobiliams

„Kiekviena šeima logiškai mąsto: ar perkame BMW ir turime vienas atostogas, ar, kadangi čia vyriausybė mums sudarė sąlygas, perkame „Teslą“ ir turime 3 atostogas ir dar virtuvę naują. Tai jie labai racionaliai rinkosi, kas yra pigiausia, ką daro kiekviena šeima – išsirenka geriausią kainos kokybės santykį. Ir tuo pačiu Vyriausybė sugebėjo vienodu metu investuoti infrastruktūrą, bet ne bet kur ir ne bet kaip, o labai koncentruotai ten, kur reikia. Ir jie, nors šalis daug didesnė už Lietuvą, tokius atstumus elektromobiliu įveikti žymiai sunkiau, tačiau jie visiškai neturi jokių problemų“, – Norvegijos sėkmę paaiškina L. Boguševičius.

Lietuvos su Norvegija jis nė nenorėjo lyginti.

„Mūsų vyriausybė turi talentą sugalvoti gerą idėją, pradėti ją ir labai „š....ai“ ją įgyvendinti. Ta prasme, šiuo klausimu tai yra nerealiai talentinga Vyriausybė – nes idėja puiki, formatas geras, įgyvendinimas daugiau mažiau kai kuriais atvejais tragiškas“, – žodžiu nesirinko L. Boguševičius.
Laurynas Boguševičius

Jis tragedija pavadino pirmąjį kvietimą elektromobilių paramai dėl sudėtingumo. Vėliau atsirado painiavos keičiantis ministerijoms, ir dalis Lietuvos gyventojų liko be paramos, kadangi taisyklėse atsirado sąlyga, kad jei automobilis Lietuvoje registruotas anksčiau negu 2020 m. kovo 23 d.

Tačiau L. Boguševičius tikisi, kad ateityje parama veiks sklandžiai, tačiau mato ir ką taisyti.

„Pats procesas nėra sudėtingas, APVA (Aplinkos projektų valdymo agentūra) yra ganėtinai supaprastinusi procedūrą ir klientui iš esmės gauti paramą yra pakankamai lengva. <...> Žiūrint į ateitį, tai yra žiauriai daug taisytinų dalykų. Galime pradėti nuo to, kad, pavyzdžiui, verslas negali pirkti naudoto elektromobilio. Na, tiksliau, gali, tiktai jam parama tuomet negalioja, bet fiziniam asmeniui tai galioja. Na tai toks logikos trūkumas, turint omenyje dabartinę situaciją, kai bet kokio automobilio tau reikia laukti metus“, – vertina L. Boguševičius.

Dabar perkant elektromobilį tenka spręsti galybę problemų – kaip įsirengti elektromobilio įkrovimo stotelę, jei savivaldybė neišduoda leidimo, kaip pasirengti projektą, tartis su statytojais ir t.t. Tad elektromobilio pirkimas nėra tik nuėjimas į saloną – tenka komplektuotis visą paslaugų ir prekių paketą, į kurį paprastai įeina ir saulės elektrinė, ir įkrovimo stotelė, tam reikia daugiau laiko ir išlaidų, derinimų.

Laurynas Boguševičius

Anot L. Boguševičiaus, svarbu privesti prie to, kad vidaus degimo variklio alternatyva nebūtų pigesnė nei elektromobilis – tuomet verslas ir rinksis pastaruosius.

Daugiau apie tai, kaip atsirado startuolis „Deals on Wheels“, kaip į šį verslą pasinėrė L. Boguševičius, kokią brangią pamoką patyrė, kaip atrasti išskirtinį automobilį, žiūrėkite LOGIN.LT laidoje.