ASG priklausančio holdingo „Digital Aero Technologies“ generalinis direktorius Julius Norkūnas teigia, kad jį šiuo metu labiausiai stebina oro taksi, vadinamieji „eVTOL“ (elektriniai vertikaliai kylantys ir tupiantys orlaiviai), taip pat varomi baterijomis ar kitu alternatyviu kuru.
„Jau vyksta įvairių šių transporto priemonių testavimų tiek Jungtinėje Karalystėje, tiek Tailande ar Singapūre, tai yra pirmieji žingsniai, kitąmet matysime dar daugiau proveržio. Tačiau taip pat matome ir ne tokių sėkmingų istorijų, kai kurios bendrovės skelbia bankrotus, nes tokie sprendimai reikalauja labai daug kapitalo. Be to, tai yra industrija, kur yra labai daug reguliacijos, nepaisant gerų norų ar užmojų, ateityje norime keliauti saugiai, todėl svarbiausia, kad transporto priemonės atitiktų visus standartus“, – sako J. Norkūnas.
Pasak jo, jį labiausiai žavi tai, kad ši industrija yra visiškai globali – kuriant sprendimą svarbu svarstyti, ar jis bus pritaikytas nuo Singapūro iki Artimųjų Rytų ar Brazilijos, dėl tio, kad reguliacija globaliu mastu yra daugiau mažiau vienoda.
„Kiekviena šalis šiek tiek adaptuoja kai kuriuos reikalavimus pagal save, tačiau standartas dažniausiai yra tas pats. Lengvinantis dalykas yra tas, kad visur dominuoja anglų kalba, tai galima ta tematika kalbėtis ir su aukšto lygio vadovais, ir su skirtingų šalių atstovais. Niekas nekuria lokalių sprendimų aviacijoje, dažnai kalbama bent jau regiono mastu, bet dažniausiai – pasauliniu“, – komentuoja pašnekovas.
Anot jo, aviacijoje reikia nemažai žinių ir supratimo, kaip veikia tam tikri dalykai, nes yra tikrai daug startuolių, kurie bando kurti, tačiau ne visko iš tiesų reikia.
„Kapitalą visada galima pritraukti, jeigu tavo idėjos yra stiprios ir supranti, kam kuri tą sprendimą, tačiau reikia labai gerai suprasti, kas yra tavo rinka ir kaip į ją įeiti ir pasiūlyti sprendimą“, – dėsto J. Norkūnas.
Jis teigia, kad kita nematoma, tačiau svarbi dalis yra kultūriniai skirtumai, nes sprendimų reikia visame pasaulyje, tačiau taip pat reikia mokėti bendrauti su klientu ir prie jo prieiti.
„Pavyzdžiui, mes Europoje ar JAV esame įpratę, kad elektroninis paštas yra tarsi pagrindinė komunikacijos priemonė, tačiau bendraujant su Artimųjų Rytų ar Azijos klientais pasirodo, kad ten reikia daug gyvo kontakto arba, pavyzdžiui, programėlės „Whatsapp“. El. paštas dažniausiai naudojamas tik oficialiam dokumentų atsiuntimui ar susitikimo patvirtinimui“, – komentuoja jis.
Taip pat, pasak J. Norkūno, kartais tenka susidurti su tokiais atvejais, kurie mums Europoje visiškai neatrodo kliūtis, bet kitame pasaulio gale gali būti, todėl reikia mokėti prisitaikyti.
„Mes atlikome mokymus Ganos valstybės aviacijos administracijai, kuri norėjo apmokyti 100 žmonių. Mūsų sprendimas buvo atlikti mokymus internetu, tačiau jie nustebo ir teigė, kad gali būti iššūkis 100 sujungti prie kompiuterių vienu metu ir užtikrinti gerą interneto ryšį. Todėl reikia mokėti bendrauti, suprasti ir gilintis“, – teigia jis.