Po 18 metų augimo „Facebook“ socialinis tinklas pirmą kartą savo istorijoje ima netekti vartotojų. Kas vyksta ir ką tai reiškia didžiausiam socialiniam tinklui bei jo naudotojams?

Dingo pusė milijono vartotojų

„Facebook’o“ motininei kompanijai „Meta“ paskelbus paskutinio ketvirčio rezultatus, paaiškėjo jog socialinis tinklas „Facebook“ pirmą kartą savo istorijoje prarado pusę milijono vartotojų. Ši naujiena per dieną nubraukė daugiau nei 26 proc. visos „Meta“ kompanijos akcijų vertės – 220 mlrd. JAV dolerių (didžiausias vienos dienos nuostolis akcijų biržos istorijoje).

Visgi prieš skelbiant „Facebook’o“ pabaigą, verta paminėti, kad net ir praradęs pusę milijono vartotojų, socialinis tinklas vis dar turi 1,93 mlrd. kasdienių vartotojų ir 2,91 mlrd. mėnesinių (iš kurių 2,15 mln. yra Lietuvoje). Pusė milijono šiame kontekste atrodo kaip lašas jūroje, tačiau po įspūdingų ketvirčių su bent 20 mln. vartotojų prieaugiais, paskutiniai trys mėnesiai atrodo kaip signalas apie 18 metų trukusio augimo pabaigą.

Kaip „Facebook’as“ augo iki šiol?

Prieš porą metų užsienyje pamačiau „Facebook’o“ lauko reklamą, kuri pametėjo naują mintį. Supratau, kad Lietuvoje nesu matęs jokios pačio socialinio tinklo reklamos, o taip yra dėl to, kad Lietuvoje mes matėme tą pirmąją, organišką „Facebook“ augimo bangą. Modernios socialinės medijos Lietuvoje būtent ir prasidėjo kartu su „Youtube“ ir „Facebook“, o pastarieji kovodami tik su vietiniais konkurentais greit juos nurungė savo siūlomomis galimybėmis ir kokybe.

Tačiau praėjus daugiau nei dešimtmečiui, socialinių tinklų gigantai turi rimtų konkurentų ir su jais aktyviai varžosi dėl naujų vartotojų. Besivystančiose šalyse Azijoje, Afrikoje ir Pietų Amerikoje, „Facebook’as“ dažnai yra virtęs sinonimu visam internetui. Kompanija ten ėmėsi agresyvios plėtros politikos suteikiant itin palankias sąlygas naudotis „Meta“ paslaugomis: „Facebook“, „Instagram“, „Whats App“ ir kt. Dažniausias pavyzdys yra mobiliojo interneto planai, kurie leidžia pigiau naršyti „Meta“ paslaugas ir brangiau įkainoja visą likusį internetą.

Tokių taktikų kompanija ėmėsi pamačiusi, kad išsivysčiusiose šalyse augimas sparčiai lėtėja. Remiantis JAV statistika, tarp 2019 ir 2021-ųjų socialiniai tinklai „Facebook“, „Instagram“, „Twitter“, „Linkedin“ ir „Snapchat“ nepajuto reikšmingo augimo. Vieninteliai sparčiai augo „Youtube“ bei „Reddit“, o dabar dar galima pridėti ir naujausią socialinių tinklų sėkmės istoriją – „TikTok“.

Kompanija, kurios populiaru nemėgti

Viena iš priežasčių, kodėl „Meta“ produktai susiduria su vis didesniu vartotojų pasipriešinimu yra kompanijos įvaizdis, kuris paskutiniais metais patiria vieną smūgį po kito.