„Gran Turismo 7“ turi dar daugiau arklio galių: ar virtualiu tepalų keitimu galima sužavėti dabartinį žaidėją?
Artūras Rumiancevas, žaidimų kritikas, žaidimų industrijos apžvalgininkas
www.login.lt
Gran Turismo 7
FOTO: Autoriaus archyvas
2022 metų, kovo 4 dieną parduotuvių lentynas pasieks „Gran Turismo 7“. Tai ilgai lauktas kultinės serijos žaidimas, kuriai kaip tik sukanka 25 metai.
Kai ruošėmės spaudos renginiui, kuriame Gran Turismo tėvas Kazunori Yamauchi ketino pristatyti naują žaidimo filosofiją, apie jį žinoję kolegos linkėjo — būkite nustebinti. Palinkėjimas gražus, bet jei esate pažįstami su „Gran Turismo“ serija, žinote, kad jei kuris šios serijos žaidimas ir nustebina, tai nebūtinai geras ženklas.
Turime galvoje tai, kad „Gran Turismo“ yra automobilių sporto simuliatorius, jam 25 metai ir visus tuos 25 metus jis tarsi buvo toks pat. Daug ypatingai kokybiškų automobilių, dar daugiau jų variacijų, iš realybės kaip įmanoma tiksliau perkeltos trasos, šimtai varžybų ir gausybė nustatymų jei mėgstate kuistis po kapotu.
Metams bėgant tai vieni, tai kiti žaidimo elementai atrodo imdavo viršų, bet ir tie dalykai buvo nuspėjami. Keičiasi konsolių karta, eilinį syk pakeliama grafikos kartelė, atsiranda daugiau orų, bei su jais atkeliaujančios fizikos, tačiau žaidimas iš esmės visada toks pat. Visapusiškai kokybiškas ir užsispyrusiai konservatyvus ta prasme, kad lieka ištikimas tikrojo vairavimo simuliatoriaus devizui ir snobiškai laikysenai.
Noriu pasakyti, kad „Gran Turismo“, net ir kentėdamas konkurencinėje kovoje niekada nenorėjo supanašėti su „Need for Speed“ ar „Forza“, ar bet kuo kitu, kas tuo metu būtų ant bangos. Tad kas kartą eidamas išgirsti kažką naujo apie GT labiau viliesi būti sujaudintas kažkokių subtilybių, nei nustebintas dramatiškų pokyčių.
Nebuvome nustebinti ir šį kartą. Renginio metu matėme daugiau nei pusvalandį žaismo ir vizualiai žaidimas atrodo puikiai, bet tuo pat metu kažkokio šuolio tarp konsolių kartų įžvelgti nepavyko. Be abejo, tai gali keistis, kai žaidimą jau žaisime namų sąlygomis ir galėsim liudyti visa „Ray Tracing“ režimo didybę.
Lyg tai suprasdamas, ponas Kazunori irgi nesileido į ilgas kalbas apie vizualinę žaidimo pusę, vietoj to pristatydamas naują žaidimo filosofiją. Pasak „Poliphony“ vadovo, šių laikų žmonės turi visiškai kitokį vairavimo ir automobilių supratimą, nei tas, kuris egzistavo kuriant pirmąjį serijos žaidimą. Tą patį, ko gero, pastebite ir jūs savo kasdienėje aplinkoje. Pokyčiai vyksta net keliuose sluoksniuose ir jie gali būti varomi įvairiausių socialinių, ekologinių ar technologinių veiksnių.
Vis daugiau žmonių įperka automobilį, vis daugiau žmonių nemato jame jokios romantikos – tik transporto priemonę. Planetai dūstant, vis daugiau žmonių nori ekologiškesnių automobilių, dėl to pasiryžę paaukoti ir dizainą, ir „trauką“, ir penkialitrio V8 urzgimą. Jaunoji karta, ypač įsigalėjus pavėžėjimo kultūrai, mato mažiau prasmės vairuoti, o dėl kamščių ar aikštingų orų, terminas vairavimo romantika kai kurių galvose išvis virto oksimoronu. Atsižvelgiant į visa tai, naujasis „Gran Turismo“ stengsis tapti ta grandimi, kuri padėtų sujungti kartas ir pomėgius, per edukaciją ir aukštą bendravimo, bei vairavimo kultūrą. Ir kaip tai pavyks padaryti žaidimui? Nežinia, ar išvis pavyks, bet šiam bandymui mes tikrai skiriame teigiamą vertinimą.
Kaip tai veiks?
Šią seriją jau pavadinome konservatyvia, o vos pamatę šiame žaidime diegiamas naujoves, su teiginiu ko gero sutiksite. Net ir naujos į žaidimą atkeliaujančios savybės dvelkia nostalgija, mat dalis atkeliaujančių naujienų net nėra naujienos, o labiau grįžimas prie ištakų. Žaidimo vartotojo sąsaja perdaryta į „Gran Turismo“ pasaulį iš esmės yra kažkas ką praeityje jau esame mate.
Pasaulio žemėlapyje rasime visus auto salonus, dirbtuves, lenktynių ar turinio dalybų erdves, bei kavinę. Toji kavinė turėtų tapti kiekvieno žaidėjo pasaulio centru, na bent jau žaidimo pradžiai.
Kūrėjai šia naujove siekia spręsti visa pluoštą problemų. Pradėkime nuo to, kad „Gran Turismo“, nepaisant visko, yra žaidimas, kurį sunku pamilti. Jei esate jį žaidę, viskas sekasi lengvai, bet jei susiduriate su juo pirmą sykį, jis atrodo tiesiog gremėzdiškas ir painus. Šimtai varžybų, begaliniai automobilių derinimo, bei išorinio tiuningo įrankiai o ir pačių automobilių gausa švelniai tariant „pritvoja“.
Naujokui dažnai bus neaišku nei nuo ko pradėti, nei kurias varžybas rinktis, nei kaip progresuoti žaidime, ar kokius tikslus sau kelti. Senbuviams šie dalykai jau žinomi, tad mes apie tai nesusimąstome, bet naujokus šie niuansai tikrai atbaido. Taigi, naujoji žaidimo kavinė imsis spręsti šias problemas, siūlydama tokį beveik siužetinį žaismą, parinkdama geriausiai žaidėjui tinkančias lenktynes ar keldama asmeninius tikslus žaidėjui. Kūrėjų teigimu, kavinėje esančio turinio pilnai pakaks, kad apmokyti žaidėją gyventi su „Gran Turismo“ ir jau toliau, kad ir ištisus metus žaisti savarankiškai.
Aha, bet kaip tai susiję su automobilių filosofija ir vairavimo kultūra, paklausite jūs? Atsakome, ogi paprastai. Šioje kavinėje gaudami varžybų užduotis sutiksime ir kitų žmonių. Tai gali būti garsūs lenktynininkai, mechanikai ar dizaineriai, kurie papasakos įvairiausių įdomybių. Galbūt kažką apie ką tik įgyto automobilio kūrimo procesą ir tikslus? Galbūt kažką apie vairavimo romantiką aštuntajame dešimtmetyje? Kokie automobiliai buvo kuriami tuo metu ir kodėl, kaip jie atliepė socialinius, ekonominius ar emocinius to meto žmonių poreikius? Kūrėjai žada gausybę įvairių susidūrimų su autopramonės ir autosporto legendomis ir visų jų tikslas vienas, plėsti žaidėjo žinias, padėti jam įsilieti į nuostabų automobilių pasaulį, bei nustebini negirdėtomis istorijomis ir įžvalgomis, kurios padės tiek žaidime, tiek gyvenime.
Kitas aspektas, padėsiantis geriau suvokti gyvenimą su automobiliu ar jame, yra žaidimo garsas, patiriantis bene daugiausiai struktūrinių atnaujinimų. Pradėkime nuo to, kad kiekvienas automobilis, ar jo dalis, dabar generuoja tik sau charakteringus garsus, žaidimas ims domėn net mažiausias smulkmenas. Garsumas, kryptis iš kurios atkeliauja garsas, atstumas iki garso šaltinių, oro sąlygos, nuo aplinkos atsispindintys garsai — viskas turėtų skambėti ne tik autentiškai, bet ir įtikinamai, ypač jei turite geras 3D ausines, ar kietą audio sistemą namuose.
Kūrėjai viliasi, kad tai padės dar labiau įsijausti, o ir metas tokiems pokyčiams logiškas, ne jie eina ranka rankon su visomis naujovėmis, kurias atneša naujasis „PlayStation 5“ pultelis. Tandeme su pulteliu, žaidimas ne tik transliuos ypač tikslius garsus, bet ir gebės perteikti kai kurias vibracijas kurios ausimi nėra girdimos, bet jas turėtume justi automobilyje. Kūrėjai pasitelks ir mentės mygtukų pasipriešinimo funkciją, kad tiksliau perteikti stabdžio ar greičio pedalų kietumą ar minkštumą būdingą kai kuriems automobilių modeliams, taip pat aiškiai jusime kai įsijungs ABS’as. Pultelis taip pat turėtų perduoti ir vairavimui naudingų pojūčių, pavyzdžiui turėtume justi, kad prasisuka automobilio padangos, kaip keičiasi trasos dangos, joje esančius nelygumus ir panašiai.
Proveržis technologijų ir konsolės resursų prasme lėmė ir tai, kad žaidime rasis daugiau realaus laiko sistemų. Pavyzdžiui jei kalbėtume apie orą, turėčiau papasakoti, kad visas žaidimo orų, bei dangaus žemėlapis bus ultra realistiškas. Jis sukurtas naudojant realaus pasaulio duomenis, ne tik banalią orų prognozę, bet ir kitus gamtos dėsnius, kurie gali būti būdingi tik specifiniam regionui ar lokacijai kurioje varžomės. Kūrėjai žada, kad danguje matysime būtent tai vietovei charakteringus debesų masyvus ar dinamiškus orų pokyčius, nakties metu identiškai tokį patį dangų, kokį matytume jei stovėtume trasoje. Beje, dinamiškai kintantys ir tuo pat metu realistiškai veikiantys orai reiškia, kad ilgesnėse trasose orai gali pasikeist net kelis sykius per vienas varžybas.
Tiek dėl trasoje praleidžiamo laiko, tiek dėl to, kad tokiose trasose kaip pavyzdžiui Nurburgring’e viename jos gale gali lyti, kai kitame švies kaitri saulė. Jei jau nutiks taip, kad jūsų varžybas praskaidrins lietutis, atminkite, kūrėjai stengiasi, kad balos formuotųsi tik logiškose trasos vietose ir jos džius realistiškai. Varžybų metų dalis balų kaip mat nugaruos, o dalis, esanti šešėlyje ar prie kelio nelygumų gali likti telkšoti iki pat varžybų galo. Tai be abejo atsilieps tiek automobilio valdymui, tiek galbūt jūsų turėtai, trasos ar posūkio įveikimo strategijai. Kad būtų lengviau orientuotis, ypač važiuojant ištvermės kategorijos varžybas ilgose trasose, žaidime bus ir orų žemėlapis, kuris padės susigaudyti orų kaitoje ir planuoti varžybų strategiją.
Jei jums patinka krapštytis po kapotu ir žaisdami „Gran Turismo“ dieną sėdite garaže, kad kitą dieną pravažiuot vienas varžybas, tai ši dalis leis daryt viską tą patį. Kaip jau įprasta GT7 pasiūlys platų, jei neplačiausią arsenalą visiems kurie mėgsta keisti dalis, bei derinti jas tarpusavyje. Svarbiausia naujiena šiuo atžvilgiu yra sistema, kuri paskaičiuos automobilio reitingą.
Iki šiol įsigiję automobilį žaidime matydavome jo bendrą reitingą. Šis reitingas buvo savotiškas visų kertinių automobilio parametrų vidurkis. Galia, stabdžiai, turbinos, aerodinaminiai patobulinimai ir taip toliau, kažkokiu būdu virsdavo taškų suma, kuri leisdavo suvokti, pagerėjo automobilis ar suprastėjo. Šis reitingas taip pat dažnai ribodavo kokiose varžybose galėdavome dalyvauti, o kokiose ne. Tai štai, nuo šiol šis reitingas bus simuliuojamas. Kas kartą įdėjus naują dalį, ar tiesiog pažaidus su automobilio kompiuterio nustatymais, žaidimas pilnai susimuliuos automobilio našumą trasoje ir skirs jam balą. Simuliacija visuomet vyks realiu laiku, fone, tad kol užsiimsite derinimu neblaškys jūsų dėmesio, o baigę darbus galėsite paspausti trikampį ir išvysite savo naują reitingą. Kūrėjai tikisi, kad kai kuriais atvejais, ypač atliekant nežymius, subtilius patobulinimus ši sistema sutaupys daug jūsų laiko, nes turėsite mažiau priežasčių kiekvieną pakeitimą greit išbandyti trasoje. Žaidimas tą, tarsi, padarys už jus.
Kalbant apie automobilių puošybą lipdukais, dažais ir aerodinaminiais elementais, ko gero nudžiuginsime pasakydami, kad naujovių šioje sferoje nedaug, bet kūrėjai panaikino daugybę anksčiau buvusių ribojimų. Tai reiškia, kad jei norėsime, galėsime klijuoti daugiau lipdukų ir ant daugiau automobilio vietų. Į žaidimą taip pat grįžta ir kosmetiškai nostalgiškos alyvos keitimo, bei kėbulo plovimo funkcijos.
Na ir pabaigai, dar kartą apie garsą, bet šį syk apie tikrą, o ne motoro skleidžiamą muziką. Spėtume, kad būtent šioje srityje kūrėjai sudėjo daugiausiai vilčių į jaunos kartos, bei naujų žaidėjų pritraukimą. Įprasta, kad šioje serijoje visuomet turime daug automobilių ir daug dainų, bet tas santykis ko gero niekada nebuvo toks artimas. „Gran Turismo 7“ starto dieną turės kiek daugiau nei keturis šimtus automobilių, bei 300 licencijuotų muzikinių kūrinių įvairiuose žanruose. Serijos fanai, kaip visada galės mėgautis anksčiau joje dominavusia klasika, džiazu ar lengvo klausymo roku, bet visas žaidimo garso takelis prasiplės ir naujų muzikinių žanrų gausa.
Ei, bet aš žaisdamas ir taip tą muziką išjungiu, pasakys vienas kitas žaidėjas. Tuomet nudžiuginsiu, kad būtent dėl jūsų visi pokyčiai muzikos srityje ir daromi. Žaidimo kūrėjai ir patys pastebėjo, kad nepaisant plataus muzikos pasirinkimo žaidime, daugybė žaidėjų negaudavo to, ko norėjo, pojūčių prasme. Vieniems labiau patinka ir yra svarbus automobilio variklio, bei trasos garsas. Kiti priešingai, susierzina kai varžybų dalyviai susispiečia krūvon ir jų motorų garsas užteršia mėgstamos dainos skambesį. Nuo šiol žaisdami „Gran Turismo“ visuomet turėsime pasirinkimą ką norime veikti. Jei norime dalyvauti svarbiose varžybose, žaidimas prioretizuos automobilio ir varžybų garsus. Vis tik jei važiuodami labiau norite atsipalaiduoti, galėsite pasirinkti kitą režimą, kuris prioritetą teiks muzikai.
Žaidime bus įmanoma ir pasiimti norimą automobilį, norimą kraštovaizdį, norimą muzikinį kūrinį ir tiesiog ramiai pasivažinėt. Bet palaukite! Ir tai dar ne viskas. Muzika gavo ir daugiau naujų vaidmenų. Visiškai naujas „music rally“ režimas leis dalyvauti savotiškose, kažkiek „time attack“ režimus primenančiuose važiavimuose, kurių metu žaidimas sieks suderint vairavimo ir muzikos klausymo malonumą. Jei po varžybų mėgstate žiūrėti įrašus taip pat nudžiugsite sužinoję, kad atsirado naujas „music replay“ režimas, kuriame bus naudojamos dinamiškos kameros. Jei įprastai varžybų pakartojimas sugeneruojamas iš kūrėjų trasoje tyčia pastatytų kamerų, tai generuojant muzikinį kartojimą žaidimas naudos laisvai klajojančią kamerą, kuri pati spręs kur jai būti ir ką jai rodyti, kad vaizdas ekrane kuo gražiau derėtų su fone skambančiu muzikos kūriniu.
Baigdami dar kartą priminsime, kad žaidimo startas numatomas kovo 4 dieną. Starto dieną jame bus daugiau nei 400 automobilių kuriuos įsigysite trijuose žaidimo prekyvietėse – gamintojo salone, legendinių automobilių salone ar naudotų automobilių turgelyje. Kas liečia trasas, mūsų laukia 34 varžybų lokacijos ir 90 trasų variacijų.