Ekspertai teigia, kad Metavisata taps naujuoju internetu. Numatoma, kad metavisatos aprėps skaitmeninį ir fizinį pasaulius ir bus vartai į daugybę skaitmeninių patirčių, pramogų, bei taps svarbia nuotolinio darbo platforma. Net jei metavisata nepateisins visų mokslinės fantastikos įkvėptų lūkesčių, ji, kaip nauja turinio dalinimosi terpė, neabejotinai bus verta trilijonų dolerių, rašoma portale dailycoin.com.

Kaip atrodys metavisata?

Pasitelkiant 3D virtualią aplinką ir VR įrangą, metavisata įgalins vartotojus žaisti ir dirbti skaitmeninėse erdvėse, naršyti internete ir bendrauti virtualiame pasaulyje realiu laiku. Vartotojai galės vienu metu susitikti ir dalyvauti įvairiuose renginiuose, vietose ir veiklose, kurdami „buvimo“ kartu jausmą.

Technologiškai kurti metavisatos struktūrą yra sudėtinga. Šiandien pagrindinės interneto sistemos yra orientuotos į vieną serverį, kuris palaiko ryšį su kitu serveriu arba tiesiogiai su galutinio vartotojo įrenginiu. Tačiau metavisatos esmė bus nuolatinis veikimas naudojant daugybę ryšių. Internetas nebuvo sukurtas taip, kad galėtų palaikyti tokius didelius informacijos perdavimo srautus, todėl tam, kad metavisata būtų funkcionali, bus reikalinga infrastruktūra, kurios šiuo metu dar nėra.

Tačiau sprendimas yra ranka pasiekiamas su „Blockchain“ technologija, kuri atvėrė duris decentralizacijai ir virtualios bendruomenės įtraukimui. Metavisatos ir skaitmeninių pasaulių idėja egzistuoja jau labai seniai, tačiau Web 3.0 tinklai, kriptovaliutos ir NFT technologijos pagaliau leidžia ją įgyvendinti.
Feisbukas kuria Metavisatą. Scanpix/VidaPress nuotr.

Metavisatoje veikianti vidinė ekonomika

Pagrindinė metavisatos varomoji jėga bus vidinė ekonomika, kuri suteiks asmenims ir įmonėms galimybę kurti, investuoti, parduoti, turėti ir gauti atlygį už įvairias veiklas virtualioje erdvėje. Taip bus sukurta milijonai naujų darbo vietų, ir atsiras profesijų, kurių dar niekada nebuvo iki šiol.

Kadangi vis daugiau vartotojų pereis prie virtualių prekių ir paslaugų, tai ir toliau darys įtaką kasdieniam gyvenimui. Metavisata dar labiau nei bet kada anksčiau išplės ir įgalins nuotolinio darbo galimybes, nes net darbuotojai, pasirinkę gyventi ne miestuose, galės pilnai dalyvauti darbo rinkoje.

Tokios virtualios ekonomikos užuomazgų galima rasti jau šiandien internetinių žaidimų industrijoje. Atsirado nemažai žaidėjų, kurie žaisdami ir rinkdami skaitmeninį turtą, gali užsidirbti pragyvenimui prekiaudami virtualiais objektais su kitais žaidėjais. Ši nauja ekonomikos rūšis ir toliau plėsis ir bus pritaikoma metavisatoje.

Nauji standartai ir protokolai

Kaip ir internetas, metavisata yra viską apimanti patirtis, tad jos sukūrimas nėra įmanomas dalyvaujant tik vienai technologijų bendrovei. Skirtingų bendrovių kurtos virtualios platformos turės tarpusavyje bendradarbiauti, kad sukurtų vieningą tinklą. Taip kaip interneto vartotojai gali judėti nuo vieno internetinio puslapio prie kito, taip metavisatos vartotojai turės turėti galimybę judėti tarp skirtingų virtualių erdvių, bei su savimi pasiimti savo skaitmeninį turtą.

Šiuo metu internetas veikia dėl egzistuojančių komunikacijos, vaizdų pateikimo, failų įkėlimo, grafikos ir duomenų standartų bei protokolų. Tačiau metavisatai esamos technologinės bazės neužteks, ir reikės bendrų ir sudėtingesnių standartų, kurie palengvintų galimybes judėti per skirtingas metavisatos platformas bei perduoti duomenis.

Tiltu, sujungsiančiu fizinį pasaulį su virtualiu, labai tikėtina gali tapti NFT (angl. „Non-fungible token). Ši technologija veikia kaip certifikatas, patvirtinantis, kas yra virtualaus objekto savininkas. Dabartinis NFT technologijos naudojimas žaidimų pramonėje parodė, kad kriptovaliutos ir „Blockchain“ technologija gali būti raktas į sėkmingus virtualių prekių mainus, uždirbant ir kuriant pridėtinę vertę.
NFT

Didžiosios kompanijos žengia į metavisatą

Technologijų milžinės stačia galva pasinėrė į metavisatos kūrimą. „Google“, „Apple“, „Microsoft“ ir „Meta“ įnirtingai lenktyniauja, kad išleistų į rinką savo VR ir AR įrangą už prieinamą kainą. Facebook ne per seniausiai pakeitė prekės ženklą į Meta, taip akcentuodami naują kompanijos profilį. Paskelbę apie 10 000 laisvų darbo vietų IT specialistams, kurie kurtų metavisatą, 2022 m. kompanija žada stiprų postūmį metavisatos kurime.

Microsoft paskelbė, jog kuria įtraukią darbinę aplinką, kur perkels jų „Teams“ vaizdo skambučių aplikaciją, siekdami sukurti virtualią erdvę vartotojams ir įmonėms. Tam pasitarnaus ir kompanijai priklausanti ir jos vystoma „HoloLens“ virtualios realybės įranga. Kitais metais „Microsoft“ tiesiogiai į „Microsoft Teams“ perkels „Mesh“ bendradarbiavimo platformą, skirtą kurti virtualioms patirtims su animuotais avatarais.

Taip pat pirmą šių metų mėnesį Microsoft įsigijo „Activision Blizzard“ kompaniją, kuriančią ir publikuojančią interaktyvias pramogas, skirtas vaizdo žaidimų konsolėms, asmeniniams kompiuteriams ir mobiliesiems įrenginiams. Kompanijai priklauso legendinių žaidimų „Call of Duty“ ir „World of Warcraft“ franšizės. Ekspertų nuomone, tai kompanijos žingsnis į priekį lenktynėse dėl metavisatos kūrimo.

Paulina Okunytė yra dailycoin.com žurnalistė.