„Nuasmenintų duomenų generavimas tampa verslo kasdienybe ir leidžia ne tik sėkmingiau dirbti ar gerinti klientų patirtį, bet ir duoti naudos bendruomenei. Vienas ryškiausių pavyzdžių – didžiaisiais duomenimis paremtas operatoriaus sukurtas žemėlapis, kuris padeda pasitikrinti paplūdimių ar regioninių parkų užimtumą, taigi yra naudingas kiekvienam keliaujančiam. Duomenų analizė tampa kasdieniu įrankiu, kuris gali užtikrinti naudą tiek verslui, tiek ir vartotojams“, – teigia pranešime spaudai teigia „Tele2“ produkto „DATA ATLAS“ vadovas Gediminas Jankauskas.

Nuo ryšio paslaugų iki platformų algoritmų

Anot eksperto, oficialus didžiųjų duomenų apibrėžimas susideda iš 3 v raidžių – didelis kiekis („velocity“), generavimo greitis („volume“) ir įvairovė („variety“). Jo teigimu, didžiųjų duomenų akumuliavimas ir panaudojimas priklauso nuo įmonės. Pavyzdžiui, kaskart vartotojui jungiantis prie mobiliojo tinklo, bokštai generuoja duomenis, besikeisdami informacija su telefonu. G. Jankauskas aiškina, kad taip sugeneruojamas didelis duomenų kiekis telekomunikacijų bendrovėms leidžia žinoti, kiek megabaitų vartotojas išnaršė, kiek žinučių ar skambučių atliko per mėnesį.

„Taip pat ir socialiniai tinklai analizuoja kuo domisi ir į ką reaguoja vartotojai, pagal tai siūlo daugiau panašaus turinio. Didieji duomenys susiję ne tik su dominančiu turiniu ar ryšio paslaugomis – gali būti analizuojamas judėjimas, apsipirkimo laikas ar kitos verslui aktualios tendencijos. Dėl didžiųjų duomenų bankai turi galimybę analizuoti išlaidų tendencijas, tuo tarpu telekomunikacijų duomenys gali būti analizuojami turistų srautams apibrėžti – iš kokių šalių sulaukiame atvykėlių ir kiek laiko jie čia praleidžia“, – aiškina jis.

Pagalba sprendimų priėmimui

Pasak eksperto, didieji duomenys versle gali ne tik suteikti naudingų įžvalgų, bet ir padėti priimti sprendimus, kadangi taip galima greičiau pamatyti tendencijas ar pokyčius. G. Jankauskas dalijasi ir vienu ryškiausiu tokio pritaikymo pavyzdžiu – „Netflix“ platforma akumuliuoja milžinišką kiekį duomenų ir juos panaudoja ne tik siūlant tinkamą turinį, bet ir kuriant naują turinį, kaip skandalingai pagarsėjęs serialas „House of cards“ (liet. „Kortų namelis“). Jis pasakoja, kad kūrėjai, įsivertinę, kurie režisieriai ir aktoriai yra mėgstamiausi „Netflix“ žiūrovų, surado geriausius derinius ir sudėliojo visą komandą, kuri lėmė didžiulį serialo pasisekimą.

„Sėkmę lėmė ne tik „Netflix“ siekis žiūrovams siūlyti turinį, kuris būtų jiems įdomus, bet ir sprendimų priėmimas, grįstas realiais duomenimis. Taip pat ir telekomunikacijų bendrovės, stebėdamos kaip smarkiai auga duomenų naudojimas, gali didinti pajėgumus. Būtent didieji duomenys leidžia pasiūlyti klientui, kas jam galbūt yra reikalinga, o įmonėms tai padeda išlikti sėkmingoms ir išlaikyti klientus“, – pabrėžia jis.

Ekspertas tikina, kad įmonės be didžiųjų duomenų analizės neturi galimybės gerai suprasti, kas yra jų klientas, kokių paslaugų jam reikia, o sprendimai yra priimami remiantis nedidelėmis analizėmis arba nuojauta. Tai rodo ir buitinės technikos įmonės „Home Depot“ pavyzdys, kai neįsivertinus rinkos Kinijoje, 12 naujų parduotuvių 6-iuose skirtinguose miestuose buvo ganėtinai greitai uždarytos.

Galimybė visiems verslams

G. Jankauskas pabrėžia, kad duomenų analizė naudinga visų sričių įmonėms – nuo piko analizės vežėjams iki sukčių stebėjimo bankams. Ekspertas tikina, kad mažos ar neseniai įsikūrusios įmonės gali ir neturėti didžiųjų duomenų ar galimybės jų stebėti, tačiau yra kitų būdų, kuriais verslas gali taikyti šiuos įrankius kasdienybėje.

„Tiek socialinių tinklų reklamų profiliavimas, tiek operatoriaus siūloma paslauga „DATA ATLAS“ gali parodyti tendencijas ar suteikti įžvalgas, kurias įmonės naudoja sprendimų priėmimui. Visų pirma, ši paslauga leidžia informaciją pateikti išsamiai ir labai tiksliai net tada, kai įmonės neturi galimybių pačios tokių duomenų surinkti. Taip pat analizės paslauga užtikrina galimybę itin patogiai gauti įžvalgas, netaikant pasenusių ar limituotų technologijų stebėjimams bei skaičiavimams atlikti. Analizuojami duomenys yra užkoduoti, tad juose nesimato individualių žmonių, tik rezultatai ir tendencijos, o įmonėms pateikiamos susistemintos įžvalgos“, – išskirtinumus įvardija jis.

Anot G. Jankausko, „Tele2“ didieji duomenys analizuojami ir pateikiami laikantis aukščiausių duomenų saugumo standartų: naudojami tik nuasmeninti, apibendrinti, ir tik dideli klientų bazės segmentai, todėl neįmanoma identifikuoti konkretaus kliento.