Mokėjimų apdorojimo paslaugas teikiančios „MakeCommerce“ duomenimis, didelę dalį – daugiau nei pusę – bendrovės aptarnaujamų el. prekybininkų sudaro verslininkai nuo 20 iki 34 metų amžiaus.
Jauni žmonės internetiniame versle – aktyvesni
Pradėti prekybą internetu šiais laikais paprasčiau, nei bet kada anksčiau. Daugeliu atvejų, tam nereikia nei didelių finansinių investicijų, nei specialių techninių žinių: išsirinkus poreikius atitinkančią elektroninės prekybos platformą ir į verslą orientuotą, aiškią kainodarą taikančią mokėjimų apdorojimo paslaugas teikiančią bendrovę, pirmąsias pajamas galima pradėti gauti iš karto.
Tačiau nepaisant vis didėjančios paklausos įsigyti prekes neišeinant iš namų, tik apie trečdalis Lietuvos prekybininkų, įskaitant ir didžiuosius, vykdo veiklą internetu, o išbandyti tokio pobūdžio verslą dažniausiai pasiryžta 20-39 metų amžiaus žmonės. „MakeCommerce“ vadovas Lietuvai Eugenijus Toleikis pastebi, kad tarp bendrovės aptarnaujamų el. prekybininkų, 25-29 metų amžiaus verslininkai atsiriekia didžiausią elektroninės prekybos pyrago gabalą – „MakeCommerce“ aptarnauja net 19 proc. šioje amžiaus grupėje esančių verslininkų.
Kita vertus, nors jauni verslininkai turi daug ryžto ir pasitikėjimo, o verslą vykdyti internetu gana paprasta, jie kartais stokoja patirties ir neturi aiškaus verslo plano, todėl gali susidurti su nenumatytais iššūkiais. E. Toleikis pastebi, kad trumpiausiai veikiančioms el. parduotuvėms vadovauja būtent jauni žmonės, tačiau svarsto, kad trumpesnį jų gyvavimą gali lemti ne vadovo amžius, o el. parduotuvės ir verslo dydis.
Pastebimas vis didesnis vyresnių verslininkų aktyvumas el. prekyboje
„MakeCommerce“ duomenimis, didžiąją dalį – apie 40 procentų – bendrovės aptarnaujamų elektroninių parduotuvių vykdo individualią veiklą pagal pažymą, 10 proc. yra įsteigę mažąsias bendrijas ir apie 50 proc. turi uždarąsias akcines bendroves. Vyresnio amžiaus verslininkai, turintys reikalingą įstatinį kapitalą, dažnu atveju renkasi būtent pastarąjį juridinį statusą. E. Toleikis atskleidžia, kad vyriausiajam „MakeCommerce“ aptarnaujamos el. parduotuvės savininkui yra 61-eri, ir pastebi, kad pamažu įžvelgia vis didesnį vyresnių žmonių aktyvumą elektroninėje prekyboje.
„MakeCommerce“ vadovas Lietuvai papildo, kad su mažomis el. parduotuvėmis startuojantiems, taip pat visiems pradedantiesiems el. prekybininkams, nepaisant jų juridinio statuso, neturintiems daug techninių žinių bei patirties internetiniame versle, svarbu pasirinkti konkrečius poreikius išpildančią el. prekybos platformą ir kuo aiškesnę kainodarą taikančią mokėjimų surinkimo paslaugas teikiančią įmonę.
„Neturint techninių žinių arba noro jų įgyti, pradedantiesiems prekybininkams – nesvarbu, kokio amžiaus jie yra – pravartu rinktis „Shopify“ platformą. Ji yra patogiausia jokios patirties neturinčiam prekybininkui, tačiau ne pigiausia, nes taiko ir fiksuotą mėnesinį, ir komisinį mokestį nuo parduotų prekių vertės. Turint bent kiek žinių ar norint jų įgyti, rekomenduočiau atviro kodo, nemokamas „Woocommerce“ ar „Prestashop“ platformas, kurioms serverį iš hostingo įmonių galima išsinuomoti vos už kelis eurus per mėnesį“, – rekomenduoja E. Toleikis.
Kitas svarbus žingsnis – el. prekybai palankios mokėjimų surinkimo paslaugas teikiančios įmonės pasirinkimas. Daugiau kaip 4000 el. parduotuvių aptarnaujančios įmonės „MakeCommerce“ mokėjimų surinkimo paslauga leidžia naudotis beveik 20 skirtingų mokėjimo būdų ir apima Lietuvos, Latvijos, Estijos ir Suomijos bankų „Bank link“ bei Visa/MasterCard kortelių mokėjimus.
„Be to, kad taikome bene patraukliausią rinkoje, aiškią kainodarą ir suteikiame klientams galimybę nemokamai valdyti mokėjimų grąžinimus, mūsų aptarnaujami prekybininkai taip pat gauna unikalią paslaugą, kuri dažnai itin aktuali didiesiems prekybininkams – tai yra automatinis mokėjimo būdo perjungimas iš mokėjimo inicijavimo į „Bank link“, jeigu bankas dėl techninių problemų negali apdoroti mokėjimų mokėjimo inicijavimo būdu“, – pastebi „MakeCommerce“ vadovas Lietuvai.
Moterų motyvai pradėti verslą internetu skiriasi
Garsių vyrų pavardės atpažįstamos kone kiekvienam, tačiau didelį indėlį internetiniam verslui atnešusios moterys girdėtos tikrai ne visiems. Susana Wojcicki, Angela Braly, Ursula Burns ir Marissa Mayer – bene įtakingiausios pasaulio verslininkės, kurių nuopelnai elektroniniam verslui išties stulbinantys. Tiesa, džiuginančių pavyzdžių toli ieškoti nebereikia – moterų verslumo didėjimas stebimas ir Lietuvoje.
Tarptautiniai tyrimai atskleidžia, kad moterys visame pasaulyje rečiau supranta verslumą kaip karjeros galimybę daugiausia todėl, kad nemato kitų moterų verslininkių, kaip sektinų pavyzdžių. Dar vienas svarbus faktorius, įtakojantis apsisprendimą neužsiimti verslu – moterys labiau linkusios investuoti savo asmenines pajamas, o ne skolintis pradiniam kapitalui iš išorės.
Ne mažiau svarbus ir psichologinis aspektas – emocinė parama. Verslo pradžia kartais yra vieniša ir gąsdinanti veikla, todėl svarbu turėti palaikymą ir visas sąlygas veiklai skirti daugiau dėmesio ir jėgų. Moterys taip pat linkusios labiau vengti rizikos, tačiau tyrimai rodo, kad ilgalaikėje perspektyvoje ši savybė padeda tapti geresnėmis investuotojomis.
Nors dalis moterų verslininkių elektronines parduotuves kuria norėdamos užsitikrinti papildomą pajamų šaltinį ir įgyti daugiau finansinio saugumo, pasaulyje ir Lietuvoje pastebimas vis aktyvesnis moterų įsitraukimas į verslą visu pajėgumu. Tarp bendrovės „MakeCommerce“ aptarnaujamų klientų, elektroninėms parduotuvėms iš viso vadovauja 42 proc. moterų, ir jų yra visose amžiaus grupėse.