Dar blogiau, kad kai kurios situacijos, tarkime, išvažiavimas atbulomis iš stovėjimo vietos į judresnę dalį, kai vairuotojui smarkiai apribotas matomumas iš šonų, gali baigtis ir gerokai liūdnesnėmis pasekmėmis: tiek keleivių sveikatai, tiek automobilio savininko piniginei.

Kalėdiniu laikotarpiu draudikų skelbti duomenys rodė, kad dėl neatsargaus manevravimo prekybos centrų aikštelėse patiriama daugiau nei šimtą tūkstančių eurų nuostolių per metus. Kartais ir dėl smulkaus eismo įvykio gali būti padaryta keturženklę išraišką turinti finansinė žala.

Siekdami užkirsti kelią tokioms situacijoms, iniciatyvos imasi patys automobilių gamintojai. Jie taiko pažangias technologijas, padedančias vairuotojui suvaldyti transporto priemonę sudėtingomis aplinkybėmis. Pavyzdžiui, „Mazda“ daugelį modernių saugumo sistemų, leidžiančių išvengti smulkių įvykių, diegia net į mažiausius automobilius.

Vairuotojams svarbiausios technologijos

Net ir standartinėje miesto mažylio „Mazda2“ įrangoje įdiegta „Advanced Smart City Brake Support“ sistema padeda išvengti susidūrimų judant nedideliu greičiu aikštelėse ar spūstyse, aktyvuodama stabdžius, kai vairuotojas nepamato kliūties priekyje, tačiau ją aptinka lazerinis jutiklis.

Kompaktiniame „Mazda3“ modelyje kartu su šia sistema veikia ir įspėjimo apie skersinį eismą judant atbuline eiga funkcija, o papildomai užsakoma technologija stabdžius gali aktyvuoti ne tik važiuojant į priekį, bet ir atgal.

Automobilius statyti tapo sunkiau

Ekspertai išskiria keletą saugumo technologijų, geriausiai padedančių vairuotojams kas dieną susidoroti su dažniausiai pasitaikančiais iššūkiais pajudant iš stovėjimo vietos ar lėtai manevruojant parkavimo zonose.

Mazda

Visų pirma – tai priekiniame ir galiniame buferiuose tradiciškai įmontuoti atstumo jutikliai. Puiku, jei juos papildo kameros, centriniame ekrane vairuotojui rodančios 360 laipsnių apžvalgos vaizdą.

„Stovėjimo aikštelėse atstumo jutikliai ir galinio vaizdo kamera praverčia labiausiai. O dar geriau, jeigu vaizdas papildomas 360 laipsnių apžvalgos kameromis“, – sako automobilių žurnalistas Egidijus Babelis.

Daugybę naujų modelių kasmet išbandančio specialisto teigimu, kartais tiksliai pastatyti automobilį atbulomis gali būti sudėtinga net patiems profesionaliausiems vairuotojams. Taip atsitinka dėl paprastos priežasties – šiuolaikinių automobilių dizaino ypatybių ir saugumo.

„Anksčiau visos mašinos buvo kampuotos, turėjo didelius stiklus, aiškias kėbulo linijas – tuomet buvo lengva jas parkuoti. Dabar gi visokius įmantrių linijų hečbekus, krosoverius su aukštai įtaisytu galiniu langu ar kupė formos sedanus be kameros pastatyti nėra paprasta, nes jų linijos neleidžia tiksliai pajausti gabaritų. Tokiomis sąlygomis be jutiklių ir profesionalams sunku“, – aiškina E. Babelis.

Egidijus Babelis

Padeda vairuotojui

Su juo sutinka ir automobilių istorijos bendrovės „carVertical“ komunikacijos vadovas Matas Buzelis. Anot specialisto, tai labai patogūs pagalbininkai, o daugelis vairuotojų be jų turbūt jau neįsivaizduoja savo automobilių.

„Kitas dalykas – avarinio stabdymo sistema, kai per žioplumą ar budrumą praradę žmonės nepastebi kliūties ir automobilis gali pats aktyvuoti stabdžius. Ji taip pat svarbi, nes kai kurių kliūčių vairuotojas tiesiog neturi galimybių pamatyti, nes, pavyzdžiui, jas kažkas užstoja. O nedidelio aukščio stulpelį kartais dengia pats automobilio korpusas“, – akcentuoja M. Buzelis.

Eksperto teigimu, yra dar viena technologija, apie kurią turbūt mažiausiai kas galvoja per saugumo prizmę, tačiau nors kartą ją išbandę, jos veiksmingumą įsimena ilgam. Tai – pajudėjimo įkalnėse sistema.

„Žiemą kai kurių slidžių gatvių įkalnėse, bandant įsitekti tarp ankštai stovinčių kitų automobilių, bet koks netyčinis šoktelėjimas gali baigtis smūgiu į kitą transporto priemonę. Tad ši sistema, leidžianti švelniau pajudėti, gali būti padėti išvengti tokių nemalonumų“, – atkreipia dėmesį M. Buzelis.

Matas Buzelis

Viena moderniausių technologijų

Abu pašnekovai sutartinai pažymi vieną šiuolaikiškiausių technologijų, itin gelbstinčią kiekvienam vairuotojui iki skausmo pažįstamose situacijose. Prekybos centrų aikštelėse judant atbulomis labai padeda skersinio eismo stebėjimo sistema, už vairuotoją matanti iš abiejų pusių atvažiuojančius automobilius ir perspėjanti neiššokti prieš juos, nes šių transporto priemonių greitis gali būti gerokai didesnis, todėl ir avarijos pasekmės rimtesnės.

„Ši funkcija litin naudinga tiek mažiau, tiek labiau patyrusiems vairuotojams. Atbulomis išvažiuojant iš stovėjimo vietos į gatvę, dėl vaizdą užstojančių kitų automobilių ne visada galima pamatyti, ar kas nors atvažiuoja arba atpėdina iš šonų. Apie tai įspėjanti ir automobilį stabdanti sistema yra puikus išradimas“, – pažymi E. Babelis ir atskleidžia, jog ši technologija ne kartą ir jį patį išgelbėjo nuo nemalonumų.

Siekdami apsaugoti vairuotojus, esant prastam matomumui už automobilio, tokie gamintojai kaip „Mazda“ visų SUV modelių standartinėje įrangoje montuoja „Rear Crossing Traffic Alert“ (RCTA) sistemą, įspėjančią vairuotoją apie skersinio eismo pavojus. Už papildomą mokestį galima užsakyti ir aktyviąją stabdžių sistemą, kuri kilus pavojui pati sustabdo transporto priemonę ne tik judant pirmyn, bet ir atbulomis.

Mazda

„Manau, tokia sistema ateityje turėtų būti įdiegta visuose automobiliuose. Tai būtų išsigelbėjimas nuo daugelio smulkių avarijų“, – įsitikinęs E. Babelis.

Jis skeptiškiau vertina aukštesnės klasės modeliuose montuojamą automatinio statymo sistemą. Pasak „Lietuvos metų automobilio“ rinkimų komisijos nario, net ir nelabai patyrę vairuotojai dažnu atveju greičiau pastato transporto priemonę, nei tai padaro joje įrengtos sistemos.