„Vieno tinkamo sprendimo, kaip pasirūpinti socialinių tinklų paskyromis po artimojo mirties, nėra, tačiau platformos siūlo kelias galimybes. Daugelyje soc. tinklų artimiesiems rekomenduojami trys variantai – paskyrą ištrinti, palikti tokią, kokia buvo, arba nustatyti jos paskirtį kaip atminimo“, – pranešime žiniasklaidai sako Andrius Archangelskis, „Bitės Profas“.

Veliono paskyros likimas – artimųjų sprendimas


Visiškas paskyros ištrynimas reiškia, kad jos negalima rasti internete, todėl senų pranešimų, nuotraukų bei įrašų negalės patikrinti kiti žmonės.

„Vieniems kasdien matyti artimojo nuotraukas bei įrašus internete – itin skaudu, kitiems tai tarsi galimybė susisiekti su mirusiuoju bent mintimis. Reikėtų žinoti, kad sprendimo, ką daryti su mirusiojo paskyra, tolimai ateičiai nukelti nereikėtų, mat kai kurie soc. tinklai, pavyzdžiui „X“, automatiškai ištrina neaktyvias paskyras. Todėl uždelsus, visi prisiminimai gali būti prarasti“, – sako ekspertas.

Socialiniai tinklai

Kitas būdas – paskyrą palikti atvirą. Taip išsaugant visas įkeltas nuotraukas, įrašus bei kitą veiklą.

„Verta atkreipti dėmesį, kad paliktoje atviroje mirusiojo paskyroje visa informacija išlieka tokia pati. Tai gali klaidingi senus žmogaus draugus ir pažįstamus, kurie apie mirtį negirdėjo, todėl velionis gali būti laikomas gyvu ir taip sukurti pagrindą nemaloniems nesusipratimams“, – aiškina ekspertas.

Norintiems išsaugoti nuotraukas bei įrašus, pasidalintus soc. tinkluose, siūloma nustatyti atminimo paskyrą. Tokiu atveju, pavyzdžiui „Facebook“ ir „Instagram“ platformose, šalia velionio paskyros atsiranda specialus prierašas, nurodantis, kad žmogus iškeliavo anapilin.

„Taip tampa aišku, kad žmogus yra miręs, o visas turinys išlieka puslapyje, tačiau pašalinami gimtadienio priminimai ir paskyra nebegali būti randama paieškose. Ji tampa tarsi atminimo knyga, kurioje žmonės gali skelbti žinutes, o kartu ir veiksmingu būdu pranešti apie mylimo žmogaus mirtį“, – tvirtina A. Archangelskis.

Išmaniųjų įrenginių ekspertas priduria, kad kai kurie soc. tinklai, pavyzdžiui, „TikTok“, nesuteikia galimybės sukurti atminimo puslapio, todėl paskyrą gali tekti ištrinti arba palikti atvirą.

Kaip valdyti mirusiojo paskyrą?


Natūralu, kad dažniausiai nežinome artimojo asmeninių duomenų, su kuriais jis jungdavosi prie savo paskyrų – el. pašto bei slaptažodžio. Deja, soc. tinklų kompanijos negali atskleisti šios informacijos net ir po mirties, tačiau jos suteikia galimybę paskyras ribotai valdyti.

„Norint gauti prieigą prie mirusiojo „Instagram“ ir „Facebook“ paskyrų, reikia užpildyti specialias formas, kuriose prašoma nurodyti anapilin išėjusiojo paskyros nuorodas, vardą, pavardę, pridėti mirties liudijimą ir pasirinkti, kokį veiksmą norite atlikti – paskyrą ištrinti, palikti atvirą ar sukurti atminimo puslapį“, – teigia ekspertas.

Socialiniai tinklai

Specialias formas galima rasti paspaudus šias „Facebook“ ir „Instagram“ nuorodas.

„Norint ištrinti arba išaktyvinti mirusiojo „TikTok“ paskyrą, reikėtų susisiekti su kompanija ir taip pat užpildyti specialią formą. Vėliau, kaip ir „Meta“ platformose, gali tekti nurodyti asmens paskyros nuorodą, mirtį liudijančius dokumentus bei giminystės ryšį su velioniu. Analogiškai prašymą ištrinti paskyrą galima ir „X“ platformoje“, – aiškina A. Archangelskis.

O kaip dėl išmaniųjų įrenginių?


Kaip anksčiau portalui LOGIN aiškino „Tele2“ viešųjų ryšių vadovė Asta Buitkutė, telefone, planšetėje ar kompiuteryje esanti informacija yra įrenginio naudotojo asmeninė informacija – operatorius nėra tokių duomenų valdytojas ir neturi nei teisinių, nei techninių galimybių savo nuožiūra nuspręsti dėl prieigos prie savininko apsaugotų įrenginio duomenų suteikimo kitiems naudotojams, net ir artimiesiems.

„Kai artimiesiems lieka pagal sutartį įsigytas įrenginys, pateikę kliento mirties liudijimą, jie gali nuspręsti, ar sutartį persirašyti savo vardu, ar nutraukti. Pateikus įsigijimo dokumentus, salone ar autorizuotame taisymo centre konsultantai gali atstatyti gamyklinius parametrus ir nuimti apsaugos kodą – o tai reiškia, kad toliau įrenginiu bus galima naudotis, tačiau tik po to, kai visa jame buvusi savininko informacija bus ištrinta.

Išmanusis telefonas

Savo ruožtu „Samsung Electronics Baltics“ viešųjų ryšių vadovė Eglė Tamelytė teigė, kad bendrovės atsakomybė yra užtikrinti klientų informacijos saugą ir jų asmeninių duomenų privatumą.

„Dėl to klientų slaptažodžiai ar kita išsami prisijungimo informacija nėra atskleidžiama jokiems tretiesiems asmenims, išimtys nedaromos net ir skaudžiais gyvenimo atvejais. Jeigu mūsų serviso centre apsilankęs asmuo prašo atstatyti gamyklinius telefono parametrus ir išregistruoti įrenginyje prijungtą „Google“ paskyrą, tokiu atveju darbuotojai reikalauja pateikti įrenginio įsigijimą įrodantį dokumentą. Šios paslaugos metu visi įrenginyje esantys duomenys yra ištrinami“, – pažymėjo E. Tamelytė.