Pagrindine Norvegijos sėkmės priežastimi, padėjusia pasiekti esminę pažangą plėtojant e. mobilumą, tapo glaudus nacionalinės ir vietos valdžios institucijų bendradarbiavimas. Dėl sėkmingai įgyvendintų mokestinių paskatų bei lengvatų netaršiam transportui iniciatyvų, Norvegija yra pirmaujanti pasaulyje pagal santykinis elektromobilių skaičius vienam gyventojui, kuris pirmąjį šių metų ketvirtį siekė net 82,9% visų naujų automobilių, rašoma „Moller Baltic Import“ pranešime spaudai
Antradienį Osle (Norvegijoje) vyks Baltijos šalių ekspertų susitikimas, kuriame bus dalijamasi patirtimi įgyvendinant Europos Sąjungos žaliojo kurso gaires bei kuriant e. mobilumo sprendimus. Susitikime su Baltijos šalių atstovais iš Lietuvos, Latvijos ir Estijos dalyvaus Norvegijos institucijų, verslo ir nevyriausybinio sektoriaus atstovai, kurie pristatys šioje Skandinavijos šalyje įgyvendintus sėkmės sulaukusius darnaus transporto sprendinius.
Vizito iniciatorė – įmonė „Moller Baltic Import“, siekia skatinti spartesnį Baltijos šalių perėjimą prie tvaraus judumo sprendimų ir dialogą esamų regiono energetinės nepriklausomybės stiprinimo galimybių aptarimui, rašoma pranešime. Pastebima, jog Lietuvos verslas įdėmiai domisi bei vis drąsiau bando pažangius susisiekimo sprendinius savo veiklos procesuose, kurie mažintų kaštus bei atlieptų klimato tvarumo aspektus.
Panašios tendencijos matomos ir visuomenėje – žmonės vis labiau rūpinasi savo „paliekamu“ taršos pėdsaku. ES žaliojo kurso strategijoje numatyta iki 2050 m. 90 proc. sumažinti transporto išmetamų teršalų kiekį. Svarbu tai, jog pasaulinių klimato ir geopolitinių procesų poveikis spartina poreikį greičiau nutraukti priklausomybę nuo iškastinių energijos išteklių ir skatinti Baltijos regiono energetinę nepriklausomybę taikant aplinkai draugiškus sprendimus.
„Tikslingas ir kruopščiai apgalvotas bendradarbiavimas nacionaliniu bei savivaldos lygmenimis, e. mobilumui subalansuotų mokestinių režimų pritaikymas, įvairių paskatų mechanizmai gyventojams ir verslo sektoriui – tai svarbiausios sąlygos, skatinančios elektromobilių paklausą, kuri prisidėjo prie spartaus e. mobilumo augimo Norvegijoje.
Praėjusiais metais 64,5 proc. visų parduotų naujų automobilių buvo elektromobiliai. Nors Baltijos šalyse elektromobilių dalis sudaro tik apie 3 proc., visos Baltijos šalys turi palankius atspirties taškus tolesniam ir sklandesniam e. mobilumo augimui. Be to, Lietuvos, Latvijos ir Estijos pozicijos šioje srityje yra vienodos, todėl dirbant kartu atsiveria daug platesnės galimybės skatinti e. mobilumą ilgalaikėje perspektyvoje“, – pažymi „Moller Mobility Group“ Baltijos regione vadovas Tore Nilsenas Breenas.
Požiūris nevieningas
Baltijos šalių požiūris į e. mobilumą skatinančias priemones yra nevieningas, tad Lietuvos, Latvijos ir Estijos energetinės nepriklausomybės stiprinimui ir patrauklios investicijoms aplinkos kūrimui, būtina bendra e-mobilumo plėtros regione strategija.
„Kaip rodo Norvegijos atvejis, norint efektyviai plėtoti e. mobilumą, būtina siekti nuoseklaus jo vystymosi visame Baltijos regione. Todėl glaudus Baltijos valstybių nacionalinių ir savivaldos institucijų bendradarbiavimas, elektromobilių naudojimą skatinančių mokestinių režimų ir lengvatų taikymas, taip pat vieningos infrastruktūros kūrimas Baltijos šalių mastu yra kertiniai principai, skatinantys tvarų judumą, padedantys nuosekliai pereiti prie aplinkai draugiškų transporto sprendimų ir didinti regiono energetinę nepriklausomybę.
Svarbiausias veiksnys – politiniu lygmeniu pasiektas sutarimas, kad e. mobilumas yra ateities pasirinkimas ir kelias į tvarų vystymąsi. Esu įsitikinusi, kad Baltijos šalys turi galimybę būti pirmosiose judumo sprendimų taikymo gretose, jei tik bus tikslingai ir koordinuotai dirbama tarp šalių viešojo ir privataus sektorių bei sprendimų priėmėjų. Norvegijoje įgyvendinti pokyčiai gali būti pavyzdžiu siekiant greitesnių rezultatų Baltijos šalių lygmeniu, kad būtų sėkmingai įgyvendinta darnaus e. mobilumo politika. Akivaizdu, kad toks perėjimas yra iššūkių kupinas kelias, todėl būtinas strateginis valstybių požiūris į infrastruktūros plėtrą ir paramos mechanizmus privačiam ir verslo sektoriui“, – pranešime spaudai teigia Ilze Grase-Ķibilde, „Moller Baltic Import“, „Volkswagen“ didmeninės prekybos atstovo Baltijos šalyse ir „Audi“ didmeninės prekybos atstovo Lietuvoje ir Latvijoje, generalinė direktorė.
Pastaraisiais metais visose trijose Baltijos šalyse palaipsniui augo elektromobilių paklausa. Pagrindinė priežastis, kodėl žmonės vis dažniau juos renkasi, yra galimybė naudoti alternatyvią žalesnę bei ekonomiškesnę kuro rūšį.
„Keisti įprastą automobilį su vidaus degimo varikliu į elektromobilį skatina ne tik racionalūs finansiniai sumetimai, bet ir gyvenimo būdo pokyčiai, kurie vis dažniau skatina žmones pagalvoti apie aplinką tausojančius energijos šaltinius. Vienareikšmiškai svarbus veiksnys, lemiantis elektromobilių pasirinkimą, yra padidėjusi valstybės parama elektromobiliams įsigyti ir elektromobilių prieinamumas, kuris prisidėjo prie paklausos didėjimo. Svarbus aspektas yra ir bendras visuomenės interesas rūpintis aplinka, todėl e. mobilumas kaip tvarus ir klimatui nekenksmingas judėjimo būdas yra aktualus visiems“, – pabrėžia mažmeninės prekybos įmonės „Moller Auto group“ vykdomoji direktorė Izida Gerkena.
Lietuvos, Latvijos ir Estijos delegacijų atstovams, kuriuos jungia bendras dėmesys tvaraus transporto ir klimato klausimams, antradienį vyksiančio vizito metu bus pristatyta e-mobilumo transformaciją Norvegijoje padėję pasiekti inovatyvūs sprendiniai. Viliamasi, jog tai paskatins ieškoti vieningų sprendimų tolimesniam e. mobilumo vystymui Baltijos šalyse. į vizitą Osle, tarp kitų svečių, taip pat vyks atstovai iš LR susisiekimo ministerijos, LR energetikos ministerijos, Vilniaus miesto savivaldybės, Kauno miesto savivaldybės bei Tauragės rajono savivaldybės.