Mikrotinklaraščių platforma „Mastodon“ skelbia, kad Elonui Muskui įsigijus socialinį tinklą „Twitter“, jos vartotojų skaičius išaugo trečdaliu. Vos per savaitę ten užsiregistravo 230 tūkst. žmonių, o vartotojų skaičius platformoje išaugo iki 655 tūkst., rašo bbc.com.

Pastebima, kad socialinis tinklas „Mastodon“ primena „Twitter“. Naudotojai gali rašyti pranešimus, į juos atsakyti, paspausti „patinka“, pasidalinti pranešimais, taip pat sekti kitų vartotojų paskyras.

Vis dėlto ši alternatyva turi esminį skirtumą – registruodamiesi naudotojai turi pasirinkti serverį. Serverių pasirinkimas yra labai didelis, priklauso ne tik nuo miesto ar šalies, bet ir nuo asmeninių žmogaus interesų. Tai sukelia sunkumų naujiems platformos naudotojams.

Ši platforma veikia jau šešerius metus, ir šiuo metu jos aktyvumas yra neregėtose aukštumose – kai kurie serveriai net stringa dėl didelio naujų naudotojų skaičiaus.

Kaip naudotis „Mastodon“?


Pirmas dalykas, kurį turite padaryti užsiregistravę, tai pasirinkti serverį. Jų yra daugybė, ir jie yra suskirstyti pagal miestus, šalis ar temas, pavyzdžiui, socialiniai, technologijų, žaidimų ir pan.

Nėra labai svarbu, kurį iš jų pasirinksite, nes vis tiek galėsite sekti visų kitų serverių naudotojus, tačiau tai suteiks jums pirminę bendruomenę, kuri skelbs jus dominančius dalykus, ir juos matysite pirmiausiai.

Kai kurie iš populiariausių serverių, pavyzdžiui, socialinių temų ar Jungtinės Karalystės, šiuo metu veikia labai lėtai dėl didelės paklausos.

Ryanas Wildas, kuris per savo įmonę „Superior Networks“ valdo MastodonApp.UK serverį, teigė, kad per 24 valandas sulaukė daugiau kaip 6 tūkst. naujų vartotojų ir turėjo sustabdyti registraciją.

„Norėjau pažiūrėti, dėl ko kilo toks triukšmas“, – sakė jis.

„Penktadienį 22 val. vakaro paleidau serverį, o kitą rytą atsibudęs pamačiau, kad jame užsiregistravo tūkstantis naujų vartotojų, apie kuriuos nežinojau.“

Kodėl „Mastodon“ yra daug serverių?


„Mastodon“ platforma yra kolektyvinis serverių tinklas. Visi skirtingi serveriai yra sujungti ir sudaro bendrą tinklą, tačiau jie priklauso skirtingiems asmenims ir organizacijoms.

„Mastodon“

Tai vadinama decentralizuota platforma, o tokių platformų gerbėjai jas mėgsta būtent dėl šios priežasties – jos negali būti valdomos pagal vieno subjekto užgaidas, perkamos ar parduodamos.

Tačiau trūkumas yra tas, kad vietoj to esate priklausomi nuo asmens ar organizacijos, valdančios jūsų serverį, užgaidų – jei jie nusprendžia jo atsisakyti, prarandate savo paskyrą. „Mastodon“ prašo serverių savininkų įspėti naudotojus prieš tris mėnesius, jei jie nuspręstų uždaryti serverį.

Beje, „Twitter“ įkūrėjas Jackas Dorsey kuria naują tinklą „BlueSky“ – jis yra sakęs, kad nori, jog šis tinklas taip pat būtų decentralizuotas.

Kaip „Mastodon“ moderuojamas?


Šiuo metu daugelis serverių turi savo moderavimo taisykles, tačiau kai kurie jų išvis neturi. Vieni nusprendžia nesusisieti su kitais, kuriuose, pavyzdžiui, yra daug neapykantą kurstančio turinio. Tai reiškia, kad jie nebus matomi tiems, kuriuose yra užblokuoti. Apie netinkamą turinį galima pranešti serverių savininkams.

Jei serveriuose randama neapykantos kalbos ar neteisėto turinio, serverių savininkai gali juos pašalinti, tačiau tai nereiškia, kad netinkamas turinys bus ištrintas visur. Tai gali tapti didele problema, jei ši platforma ir toliau plėsis.

Jau dabar gaunama pranešimų apie neapykantą kurstančio turinio atakas, o BBC platformoje aptiko homofobiško įžeidinėjimo pavyzdžių.

Kaip rasti ir pridėti draugų?


Pasirinktas serveris tampa jūsų naudotojo vardo dalimi. Pavyzdžiui, jei pasivadinsite „abc“ ir pasirinksite Jungtinės Karalystės serverį, jūsų naudotojo vardas bus @abc@mastodonapp.uk. Toks bus jūsų adresas ir pagal tai bus galima jus rasti.

Jei esate tame pačiame serveryje, draugo galite ieškoti tik pagal asmens vardą, bet jei jis yra kitame serveryje, jums reikės viso jo adreso.

„Mastodon“

Skirtingai nei „Twitter“, „Mastodon“ nesiūlo asmenų, kurie jus galėtų dominti.

Ar „Mastodon“ yra reklamų?


Socialiniame tinkle „Mastodon“ nėra reklamų, tačiau niekas netrukdo parašyti įrašo, kuriame reklamuojama jūsų įmonė ar kuriamas produktas.

Ši platforma taip pat nesiūlo tokios kuruojamos patirties, kaip „Twitter“, kalbant apie pranešimų peržiūrą – matysite tik tai, ką rašo jūsų sekėjai, taip, kaip jie tai rašo.

Paprastai ši platforma yra nemokama, tačiau kai kurie serveriai prašo paaukoti, nes negauna jokio užmokesčio.