Lietuviams yra puikiai pažįstamas naudotų drabužių ar daiktų el. prekyvietės (angl. marketplace) principas – viena lyderiaujančių pasaulyje šios srities bendrovių „Vinted“ ne tik veikia, bet ir gimė Lietuvoje. Taip pat, iš Kauno į tarptautines rinkas yra sėkmingai įžengusi ir žaidimų bei kompiuterių prekyvietė „Eneba“.
Tačiau ne kiekvienas lietuvis žino, kad šalies programuotojai, dizaineriai, testuotojai ir kiti profesionalai svariai prisideda prie prabangos prekių prekyvietės „1stDibs“ kūrimo, rašoma pranešime spaudai. Šios kompanijos akcijos kotiruojamos NASDAQ biržoje.
Pvz., kiekvienas „1stDibs“ platformos pardavėjas, jo patirtis ir patikimumas yra tikrinami asmeniškai, o klientų aptarnavimo, prekių pateikimo, garantijų ir daugybė kitų standartų ir procesų yra sukurti atsižvelgiant į aukštą naudotojų perkamąją galią ir atitinkamus poreikius.
Vienas daugelio tokių pavyzdžių yra prekių nuotraukos. Parduodant kasdienį drabužį, kitos prekyvietės automatiškai priims telefonu darytą bet kokios kokybės nuotrauką, bet „1stDibs“ pirmiausia ją apdoroja dirbtinio intelekto pagalba arba realių žmonių rankomis – tam, kad viskas platformoje atrodytų kuo elegantiškiau. Arba, siekiant kuo sklandesnės reiklių naudotojų patirties, „1stDibs“ per sekundės dalis atlieka parduodamos prekės formos, dydžio ir kitų parametrų, pirkėjo buvimo vietos ir galimų siuntimo būdų paskaičiavimus – visa tai lemia didesnį aiškumą ir mažiau netikėtumų.
„1stDibs“ platforma buvo įkurta 2000-aisias Paryžiuje ir pirmus keliolika metų veikė kaip prabangos prekių „skelbimų lenta“ – pirkėjai ir pardavėjai toliau susitikinėjo ir prekiavo „gyvai“. Vėliau kompanija persikėlė į Niujorką, sukūrė el. prekyvietės funkcionalumą, per keletą metų pritraukė daugiau kaip 170 mln. USD investicijų, o 2021 m. vasarą įžengė į NASDAQ akcijų biržą. Kompanijos apyvarta pernai siekė 103 mln. USD, o platformoje vienu metu siūloma daugiau kaip 1 mln. vnt. dažnai unikalių kūrinių, dirbinių ir kitų prabangių objektų.
„1stDibs“ galėjo su Lietuva neturėti nieko bendro, jei ne maža detalė: vienas ilgametis kompanijos darbuotojas, lietuvių programuotojas Gedas Monginas po penkių metų darbo Niujorke tiesiog panoro grįžti į gimtinę. „1stDibs“ su juo nenorėjo atsisveikinti ir dar 2015-aisiais G. Monginui leido dirbti „nuotoliniu būdu“ iš Vilniaus.
„Tai buvo visiškai natūrali, neplanuota plėtra. Kompanijos vadovai neturėjo jokių lūkesčių dėl Vilniaus komandos, galbūt net nelabai žinojo, kur ta Lietuva. Tačiau savo darbais, idėjomis, vertybėmis ir teisingu požiūriu lietuviai įrodė, ko yra verti. Su amerikiečiais dirbame kaip lygūs su lygiais, kartu generuojame idėjas bei daugelį jų įgyvendiname. Visa tai galima laikyti didžiausiu komplimentu Lietuvos talentų ekosistemai“, – komentuoja G. Monginas.
Nuo antikvaro iki NFT
Nors „1stDibs“ jau kelis dešimtmečius veikia konservatyviu laikomame prabangos prekių segmente, kompanija siekia neatsilikti nuo naujausių tendencijų.
Vienas naujausių platformos patobulinimų buvo praėjusią vasarą paleista nepakeičiamų žetonų (NFT, angl. non-fungible token) funkcija, leidžianti pirkti ir parduoti teises į skaitmeninio meno kūrinius. Prie šio sudėtingo funkcionalumo įgyvendinimo, įskaitant atsiskaitymą kriptovaliutomis ar autoriams skirtą žetonų „kasimo“ galimybę pačioje platformoje, stipriai prisidėjo ir Lietuvos komanda.
Kita didelė lietuvių gaminta naujovė buvo taip pat pernai paleista aukcionų funkcija. Iki šiol „1stDibs“ klientai galėdavo pirkti prekę pirkėjo skelbiama kaina arba derėtis, o naujoji aukcionų funkcija leidžia pirkėjams varžytis dėl dominančios prekės siūlant aukščiausią kainą.
Artimiausiu metu bendrovė planuota stiprinti savo naujuosius NFT bei aukcionų funkcionalumus ir toliau plėstis į kitas šalis.