Lietuviams yra puikiai pažįstamas naudotų drabužių ar daiktų el. prekyvietės (angl. marketplace) principas – viena lyderiaujančių pasaulyje šios srities bendrovių „Vinted“ ne tik veikia, bet ir gimė Lietuvoje. Taip pat, iš Kauno į tarptautines rinkas yra sėkmingai įžengusi ir žaidimų bei kompiuterių prekyvietė „Eneba“.

Tačiau ne kiekvienas lietuvis žino, kad šalies programuotojai, dizaineriai, testuotojai ir kiti profesionalai svariai prisideda prie prabangos prekių prekyvietės „1stDibs“ kūrimo, rašoma pranešime spaudai. Šios kompanijos akcijos kotiruojamos NASDAQ biržoje.

Pagrindiniai el. prekyviečių principai yra panašūs nepriklausomai nuo specializacijos: tai platforma, siūlanti ne savo produktus, o sujungianti pirkėjus su pardavėjais, užtikrinanti saugų atsiskaitymą ar sklandų pristatymą ir gaunanti tam tikrą komisinį mokestį. Nors akivaizdžiausias prabangos prekių platformos skirtumas yra daiktų kainos, jų yra ir daugiau.
1stDibs platforma plėtojama ir iš Vilniaus

Pvz., kiekvienas „1stDibs“ platformos pardavėjas, jo patirtis ir patikimumas yra tikrinami asmeniškai, o klientų aptarnavimo, prekių pateikimo, garantijų ir daugybė kitų standartų ir procesų yra sukurti atsižvelgiant į aukštą naudotojų perkamąją galią ir atitinkamus poreikius.

Vienas daugelio tokių pavyzdžių yra prekių nuotraukos. Parduodant kasdienį drabužį, kitos prekyvietės automatiškai priims telefonu darytą bet kokios kokybės nuotrauką, bet „1stDibs“ pirmiausia ją apdoroja dirbtinio intelekto pagalba arba realių žmonių rankomis – tam, kad viskas platformoje atrodytų kuo elegantiškiau. Arba, siekiant kuo sklandesnės reiklių naudotojų patirties, „1stDibs“ per sekundės dalis atlieka parduodamos prekės formos, dydžio ir kitų parametrų, pirkėjo buvimo vietos ir galimų siuntimo būdų paskaičiavimus – visa tai lemia didesnį aiškumą ir mažiau netikėtumų.

„1stDibs“ platforma buvo įkurta 2000-aisias Paryžiuje ir pirmus keliolika metų veikė kaip prabangos prekių „skelbimų lenta“ – pirkėjai ir pardavėjai toliau susitikinėjo ir prekiavo „gyvai“. Vėliau kompanija persikėlė į Niujorką, sukūrė el. prekyvietės funkcionalumą, per keletą metų pritraukė daugiau kaip 170 mln. USD investicijų, o 2021 m. vasarą įžengė į NASDAQ akcijų biržą. Kompanijos apyvarta pernai siekė 103 mln. USD, o platformoje vienu metu siūloma daugiau kaip 1 mln. vnt. dažnai unikalių kūrinių, dirbinių ir kitų prabangių objektų.

1stDibs platforma plėtojama ir iš Vilniaus
Atsitiktinumas, virtęs komanda Vilniuje

„1stDibs“ galėjo su Lietuva neturėti nieko bendro, jei ne maža detalė: vienas ilgametis kompanijos darbuotojas, lietuvių programuotojas Gedas Monginas po penkių metų darbo Niujorke tiesiog panoro grįžti į gimtinę. „1stDibs“ su juo nenorėjo atsisveikinti ir dar 2015-aisiais G. Monginui leido dirbti „nuotoliniu būdu“ iš Vilniaus.

Kurį laiką lietuvis tą sėkmingai ir darė, bet ilgainiui jis amerikiečiams pasiūlė kelis kolegas, vėliau dar keletą, o galiausiai G. Mongino Vilniaus „biuras“ virto šiandienine 50-ies žmonių komanda. Paupio rajone įsikūrę „1stDibs“ kolegos šiandien yra atsakingi už „1stDibs“ front-end ir back-end programavimą, testavimą bei dizainą, komandoje dirba žmogiškųjų išteklių ir kitų sričių specialistai, o lietuviai yra pilnai integruoti su savo kolegų Niujorke komandomis.
1stDibs platforma plėtojama ir iš Vilniaus

„Tai buvo visiškai natūrali, neplanuota plėtra. Kompanijos vadovai neturėjo jokių lūkesčių dėl Vilniaus komandos, galbūt net nelabai žinojo, kur ta Lietuva. Tačiau savo darbais, idėjomis, vertybėmis ir teisingu požiūriu lietuviai įrodė, ko yra verti. Su amerikiečiais dirbame kaip lygūs su lygiais, kartu generuojame idėjas bei daugelį jų įgyvendiname. Visa tai galima laikyti didžiausiu komplimentu Lietuvos talentų ekosistemai“, – komentuoja G. Monginas.

Tiesa, nors bendrovei kol kas Lietuvoje pavyksta įgyvendinti savo samdymo planus, ilgalaikėje perspektyvoje G. Monginas mato rizikų, kad visi norintys investuotojai šalyje tiesiog netilps. Dėl to, pasak jo, Lietuvoje svarstytini pokyčiai švietimo ar migracijos politikose, kartu neprarandant amerikiečius žavinčių kultūrinių panašumų ir darbo etikos.
1stDibs platforma plėtojama ir iš Vilniaus

Nuo antikvaro iki NFT

Nors „1stDibs“ jau kelis dešimtmečius veikia konservatyviu laikomame prabangos prekių segmente, kompanija siekia neatsilikti nuo naujausių tendencijų.

Vienas naujausių platformos patobulinimų buvo praėjusią vasarą paleista nepakeičiamų žetonų (NFT, angl. non-fungible token) funkcija, leidžianti pirkti ir parduoti teises į skaitmeninio meno kūrinius. Prie šio sudėtingo funkcionalumo įgyvendinimo, įskaitant atsiskaitymą kriptovaliutomis ar autoriams skirtą žetonų „kasimo“ galimybę pačioje platformoje, stipriai prisidėjo ir Lietuvos komanda.

„Žinoma, galbūt NFT tėra mada, kuri praeis, bet mūsų kompanija seka tendencijas ir siekia pasinaudoti naujomis galimybėmis. Pastebime, kad kripto-turto mėgėjai yra kitokia auditorija nei prabangos prekių pirkėjai, tačiau tai nereiškia, kad abu šie segmentai negali derėti. Galbūt NFT entuziastas ilgainiui susidomės prabangiais baldais ar lempomis, o tarp prabangos pirkėjų tikrai netrūksta dėmesio NFT“, – kalba G. Monginas.
1stDibs platforma plėtojama ir iš Vilniaus

Kita didelė lietuvių gaminta naujovė buvo taip pat pernai paleista aukcionų funkcija. Iki šiol „1stDibs“ klientai galėdavo pirkti prekę pirkėjo skelbiama kaina arba derėtis, o naujoji aukcionų funkcija leidžia pirkėjams varžytis dėl dominančios prekės siūlant aukščiausią kainą.

„Aukcionai taip pat yra milžiniška verslo galimybė, kuria ne vieną šimtmetį naudojasi tokie aukcionų namai kaip „Sotheby's“ ar „Christie's“. Manome, kad šiuolaikinių technologijų dėka aukcionus galime padaryti dar atviresniais, skaidresniais ir demokratiškesniais. Džiugu, kad prie tokių strateginių kompanijos naujovių svariai prisideda ir lietuviai“, – sako G. Monginas.
1stDibs platforma plėtojama ir iš Vilniaus

Artimiausiu metu bendrovė planuota stiprinti savo naujuosius NFT bei aukcionų funkcionalumus ir toliau plėstis į kitas šalis.