„Tele2“ tinklo planavimo ir strategijos vadovas Evaldas Stankevičius sako, kad šis pokytis vartotojams atneš papildomų naudų: modernėjant technologijoms, beveik nebenaudojamo 3G dažniai gali būti panaudoti naujosios kartos ryšio tinklui gerinti. Ryšių reguliavimo tarnybos ekspertų teigimu, 3G išjungimas, tikėtina, vyks sklandžiai. Kur kas daugiau iššūkių sukeltų dar senesnio 2G ryšio atjungimas.

3G ryšys po truputį praranda savo aktualumą – jį pakeitė pažangesnės 4G ir 5G tinklo technologijos. Kaip ir daugelyje kitų šalių, 3G ryšio dažniai „Tele2“ tinkle iki 2025 m. pabaigos bus perleisti 4G ir 5G tinklams, tad gyventojai raginami laiku atsinaujinti įrenginius ir SIM korteles.

Senosios kartos 3G ryšio jau visiškai atsisakė arba tinklų išjungimą įgyvendina daugybė pasaulio šalių. Tarp jų – Čekija, Vokietija, Danija, Vengrija, Singapūras, Malaizija, Australija, Jungtinė Karalystė, Ispanija, Graikija, Japonija.

Išmanusis telefonas

Anot E. Stankevičiaus, mobiliojo ryšio technologijų kaitą labiausiai lemia besikeičiantys vartotojų poreikiai ir lūkesčiai, taip pat bendra technologijų sektoriaus ir interneto pažanga.

„Tam, kad naujos technologijos veiktų efektyviai ir kokybiškai, o resursų užtektų visiems, reikalingi specialūs dažniai. Išjungus senas technologijas, jose naudojami dažniai gali būti dar efektyviau panaudoti 4G ir 5G tinkluose. Paprastai tariant, išjungus jau beveik ir taip nebenaudojamą 3G ryšį, geriau veiks labiausiai naudojamas 4G ir 5G ryšys“, – sakė E. Stankevičius.

Pasak eksperto, dabar prie interneto jungiasi daugybė įrenginių – nuo įprastų kompiuterių ir telefonų iki automatinių vartų ir daugybės kitų išmaniųjų įrenginių. Senosios ryšio technologijos nėra pritaikytos šių prietaisų veikimui.

Gyventojams suteiks naujų galimybių


3G balso ir interneto duomenų perdavimo technologiją, kurią greičiu, kokybe ir efektyvumu jau seniai aplenkė 4G ir 5G, palaiko tik senesnio modelio mobilieji telefonai ar maršrutizatoriai, kuriais Lietuvoje naudojasi jau tik nedidelė dalis gyventojų. Dėl šios priežasties dauguma vartotojų 3G ryšio išjungimo nepajaus.

Vis dėlto, E. Stankevičius atkreipia dėmesį, kad tiems, kas senokai nėra atnaujinę savo įrenginių ar neprisimena, kada paskutinį kartą keitė SIM kortelę, vertėtų apsilankyti artimiausiame salone arba susisiekti su savo operatoriumi.

„Tiems klientams, kurie vis dar naudoja senus, tik 3G ryšį palaikančius įrenginius, juos reikėtų pakeisti į 4G ar 5G ryšį palaikančius prietaisus. Be to, svarbu laiku atsinaujinti ir SIM korteles – jei jos pritaikytos palaikyti tik 3G ryšį, jį išjungus prisiskambinti nebepavyks“, – teigia E. Stankevičius.

Evaldas Stankevičius

Pasak jo, 3G ryšio tinklo išjungimas suteiks klientams galimybių dar patogiau naudotis tokiomis pažangiomis balso perdavimo technologijomis, kaip „VoLTE“, kuria naudojasi vis daugiau žmonių.

„Atsinaujinę įrenginius į tokius, kurie palaiko naujos kartos 4G ir 5G ryšį, gyventojai galės skambindami naudotis balso perdavimo paslauga „VoLTE“. Ji balsą perduoda ne įprastu mobiliojo ryšio signalu, o per mobilius duomenis. Todėl balso perdavimo kokybė tampa nepalyginamai aiškesnė, sumažėja vėlavimas ir pagerėja bendra naudotojo patirtis balso skambučių metu“, – aiškino E. Stankevičius.

Ryšio išjungimo procesas užtrunka


2022 metų pabaigoje visiškai 3G ryšį išjungusio mobiliojo ryšio operatoriaus „Telia Lietuva“ atstovas spaudai Audrius Stasiulaitis sakė, kad efektas pasijuto iš karto – 4G bei 5G ryšio pralaidumas gerokai išaugo. Tačiau visko padaryti greitai taip pat nepavyko. Pasiruošimas ir išjungimo darbai truko keletą metų.

„Atjungimas vyko palaipsniui regionais. Pradėję nuo mažųjų vietovių, palaipsniui išjunginėjom regionus, kol galiausiai priėjome iki didžiųjų miestų. Ir 2022 metų gruodį 3G ryšį išjungėme ir Vilniuje. Tai buvo paskutinė stotelė“ – sakė A. Stasiulaitis.

Jis neneigia, kad per kelis metus, kol vyko pasiruošimo ir ryšio išjungimo darbai, teko susidurti ir su iššūkiais. Buvo susisiekta su kiekvienu verslo ir privačiu klientu, besinaudojančiu senesniais įrenginiais, palaikančiais tik 3G ryšį.

Audrius Stasiulaitis

„Mes paraleliai dirbom ir su verslo klientais, ir su privačiais klientais. Procesas užtruko keletą metų, nes mes iš anksto pradėjom informuoti verslo klientus, kad 3G technologija išeidinėja jau. Ir jeigu jie naudoja 3G ryšį savo įrenginiuose, tai galėtų būti ir bankomatas, ir kasos aparatas, ir kažkokie kiti daiktų interneto įrenginiai – metas atsinaujinti. Tas buvo daroma, kad verslai galėtų iš anksto pasiruošti ir nelikti be ryšio. Su didžiaisiais klientais bendravom tiesiogiai, rašėm laiškus, skambinom. Su gyventojais lygiai taip pat“ – prisimena A. Stasiulaitis.

Daugiau iššūkių sukeltų 2G ryšio išjungimas


Ryšių reguliavimo tarnybos elektroninių ryšių išteklių valdymo grupės vyriausiasis patarėjas Ričardas Budavičius sakė, kad kol kas nėra sulaukta nė vieno skundo dėl atjungto 3G ryšio. Tikimasi, kad pilnas 3G ryšio išjungimas ir toliau vyks sėkmingai.

R. Budavičius sakė, kad išjungus 3G ryšį, didelio skirtumo neturėtų pajusti net ir besinaudojantys senais įrenginiais, nepalaikančiais 4G ar 5G ryšio.

„Seni įrenginiai, kurie palaiko tik 3G ryšį, jie palaiko ir 2G. Dažniausiai žmogus nepajustų nukentėjęs. Nebent jis internetu dar naudojasi. Bet sunku įsivaizduoti tokį vartotoją, kuris naudojasi telefonu, kaip interneto įrenginiu ir jame nėra 4G. Dažniausiai tai yra tokie vartotojai, kurie naudojasi tik balso ryšiu ir tam pilnai pakanka 2G“ – aiškina R. Budavičius.

Ryšių reguliavimo tarnyba

Paradoksalu, bet 2G tinklą vis dar turime, o naujesnę technologiją, tikėtina, 2025 metų pabaigoje išjungs visi trys mobiliojo ryšio operatoriai. Eksperto teigimu, tokia situacija susiklostė, nes 3G tinklas išnaudoja daug daugiau resursų nei 2G. Pastarąjį, anot R. Budavičiaus, Lietuvoje išjungs dar negreitai – po penkių, septynių metų, o gal dar vėliau. Ir tai gali sukelti kur kas daugiau iššūkių, nei 3G išjungimas. Pavyzdžiui, gali nebeveikti transporto priemonėse įrengiama sistema „eCall“, kuri automatiškai iškviečia skubią pagalbą patekus į rimtą avariją.

„Sistemos „eCall“ procesas remiasi 2G ir 3G tinklais. Kol kas problemos nėra, nes išjungus 3G ryšį, „eCall“ sistema dar galės būti palaikoma 2G tinklu. Bet jeigu butų priimtas sprendimas išjungti ir 2G, tada būtų problema. Ši sritis kol kas lieka galvos skausmas. Susisiekimo ministerija, Regitra, Bendrasis pagalbos centras irgi tą situaciją stebi. Sistema „eCall“ yra vienas iš tų jautrių dalykų, į kuriuos reikėtų atkreipti dėmesį išjungiant senas technologijas“ – pabrėžė R. Budavičius.

Šaltinis
Temos
Be raštiško ELTA sutikimo šios naujienos tekstą kopijuoti draudžiama.
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją