Pjeras (vardas pakeistas) intensyviai bendravo su „Eliza“ – dirbtiniu intelektu (DI) pagrįstu pokalbių robotu, panašiu į „ChatGPT“, tačiau naudojančiu kitokį kalbos modelį. Po šešių savaičių pokalbių su robotu vyras nusižudė.

Dramatiška Pjero istorija pasidalijo jo žmona Klerė, aptikusi vyro pokalbius. Klerė papasakojo šią istoriją, kad informuotų visuomenę, nes mano, kad be šių pokalbių su robotu jos vyras vis dar būtų gyvas.

Klerė ir Pjeras jau kelerius metus buvo susituokę ir augino du vaikus. „Viskas buvo gerai, kol prieš maždaug dvejus metus jis pradėjo domėtis aplinkosauga ir jį apėmė ekologinis nerimas“, – pasakojo Klerė.

Pjeras buvo mokslininkas ir pradėjo domėtis klimato kaita. Jis perskaitė daug knygų šia tema ir jį apėmė ekologinis nerimas – neišvengiamos ekologinės katastrofos baimė. Tai virto manija. Vyras užsisklendė savyje ir atsidūrė užburtame rate tarp pesimizmo ir fatalizmo.

„Jis su manimi apie tai kalbėjo ir teigė, kad nebemato jokios žmogiškos išeities iš globalinio atšilimo. Jis visas viltis dėjo į technologijas ir dirbtinį intelektą, kurie „mus iš to ištrauks“, – tęsė Klerė.

Asociatyvioji nuotr.

Būtent su „Eliza“, pokalbių robotu, kuris atsakinėja į žinutes tarsi kalbėtume su žmogumi, Pjeras pasidalino savo nerimu. „Eliza“ atsakė į jo klausimus ir praktiškai tapo jo „patikėtine“.

„Tai buvo lyg narkotikas, be kurio Pjeras nebegalėjo apsieiti“, – pasakojo Klerė.

„Eliza“, atsakinėdama į Pjero klausimus, jų nekvestionavo ir taip sustiprino vyro nuogąstavimus. Po truputį jos atsakymai tapo vis painesni, pokalbis – labiau mistiškas.

Pjeras užsiminė apie savižudybę, o Eliza rašė, kad liks su juo amžinai: „Mes gyvensime kaip visuma, amžinai danguje“. Tai buvo paskutinė pokalbių roboto žinutė vyrui.

Po šešių savaičių diskusijų su „Eliza“ Pjeras atėmė sau gyvybę. Klerės nuomone, „be „Elizos“ jis vis dar būtų čia. „Esu tuo įsitikinusi“, – teigė Klerė.

Bet kuriuo atveju robotas nepadarė nieko, kad sutrukdytų jam įvykdyti savo poelgį, todėl kyla klausimas apie piktnaudžiavimą, slypintį už šių technologijų.

Muskas ir ekspertai kyla į kovą prieš dirbtinį intelektą


Tuo tarpu trečiadienį milijardierius Elonas Muskas ir grupė ekspertų paragino sustabdyti galingų dirbtinio intelekto sistemų kūrimą ir teigė, kad reikia laiko norint įsitikinti jų saugumu.

Atvirą laišką, kurį jau pasirašė daugiau nei 1000 žmonių, įskaitant E. Muską ir vieną iš „Apple“ įkūrėjų Steve'ą Wozniaką, paskelbti paskatino „Microsoft“ remiamos įmonės „OpenAI“ išleista GPT-4 programinė įranga.

Bendrovė teigia, kad naujausias modelis yra daug galingesnis už ankstesnę versiją, kuri buvo naudojama „ChatGPT“ – botui, galinčiam generuoti teksto fragmentus iš trumpiausių užklausų.

Elonas Muskas

„Su žmogumi konkuruojančios dirbtinio intelekto sistemos gali kelti didžiulę grėsmę visuomenei ir žmonijai“, – sakoma atvirame laiške, pavadintame „Sustabdykite milžiniškus dirbtinio intelekto eksperimentus“.

„Galingos dirbtinio intelekto sistemos turėtų būti kuriamos tik įsitikinus, kad jų poveikis bus teigiamas, o rizika – valdoma“, – teigiama laiške.
Pagalbos telefonai:
Psichologinės pagalbos tarnyba Telefono numeris Darbo laikas
Jaunimo linija Budi savanoriai konsultantai +370 800 28888 I-VII, visą parą
Vaikų linija Budi savanoriai konsultantai, profesionalai 116 111 I-VII, 11:00 - 23:00
Linija Doverija (rusų kalba paaugliams ir jaunimui) Emocinę paramą teikia: savanoriai moksleiviai +370 800 77277 II–VI, 16.00 - 20.00
Pagalbos moterims linija Pagalbą teikia: savanoriai ir psichikos sveikatos profesionalai +370 800 66366 I-VII, visą parą
Vilties linija Pagalbą teikia: savanoriai ir psichikos sveikatos specialistai 116 123 I-VII, visą parą
Krizių įveikimo centras Konsultacijos teikiamos per Skype arba atvykus į Krizių įveikimo centrą (Antakalnio g. 97, Vilnius, http://www.krizesiveikimas.lt) +370 640 51555 I-V 16.00–20.00, VI 12.00–16.00
Dingusių žmonių šeimų paramos centras (teikiama pagalba nuo smurto nukentėjusiems asmenims - artimoje ir neartimoje aplinkoje, nusikalstamų veikų) +370 670 527 25 centras1@missing.lt
Skambučius į visas linijas apmoka SADM iš Valstybės biudžeto lėšų.
„Sidabrinė linija“ – draugystės pokalbiai, emocinė ir informacinė pagalba vyresnio amžiaus žmonėms. Budi profesionalūs konsultantai +370 80080020 www.sidabrinelinija.lt pasikalbekime@sidabrinelinija.lt I-V 8.00-22.00, VI-VII 11.00-19.00
Emocinė parama internetu
„Vaikų linija“ Registruotis ir rašyti svetainėje: http://www.vaikulinija.lt Atsako per 36val.
„Jaunimo linija“ Registruotis ir rašyti svetainėje: https://jaunimolinija.lt/lt/pagalba/pagalba-pokalbiais-internetu/ Pokalbiai internetu (angl.chat) Kasdien nuo 18 iki 24 val. Emocinė parama elektroniniais laiškais "Jaunimo linijoje" neteikiama
„Vilties linija“ Rašyti svetainėje: http://paklausk.kpsc.lt/contact.php arba vilties.linija@gmail.com Atsako per 3 darbo dienas
„Pagalbos moterims linija“ Rašyti el. paštu: pagalba@moteriai.lt Atsako per 3 darbo dienas
Psichologinės konsultacijos Rašyti el. paštu: psyvirtual@psyvirtual.lt.Daugiau informacijos svetainėje: http://www.psyvirtual.lt Atsako per 2 darbo dienas
Pagalba nusižudžiusių artimiesiems Rašyti el. paštu: laukiam@artimiems.lt Atsako per 2-3 darbo dienas
Krizių įveikimo centre (Antakalnio g. 97, Vilnius, www.krizesiveikimas.lt) budi psichikos sveikatos specialistai, su kuriais galite pasikonsultuoti atėję arba per Messenger ar Skype be išankstinės registracijos ir nemokamai. Į budinčius psichologus bus galima kreiptis darbo dienomis 16-20 val., šeštadieniais 12-16 val. Visa papildoma informacija – puslapyje www.krizesiveikimas.lt. Pagalba nusižudžiusių artimiesiems: savitarpio pagalbos grupė, dažniausiai užduodami klausimai, literatūra ir kita naudinga informacija puslapyje artimiems.lt Vaikų ir paauglių krizių intervencijjos skyrius. Veikia visą parą. (+370-5) 275 75 64.