„Savo ekspertinėmis įžvalgomis norime atkreipti dėmesį į galimas tokio sprendimo pasekmes. Mes negalime vienareikšmiškai pasakyti, kuris sprendimas būtų geriausias. Laikomės pozicijos, kad pasirinktas sprendimas ir jo teikiama nauda turi atsverti keliamas rizikas ir įgyvendinimo kaštus“, – pranešime žiniasklaidai sako RRT tarybos narys Giedrius Pūras.
Pasak jo, viena iš galimų tokio sprendimo naudų vartotojams – augantis pasitikėjimas telekomunikacijų paslaugomis, kuris gali atverti naujų, su telefono numeriu susietų paslaugų, atsiradimą. SIM registracija gali įgalinti kurti naujas paslaugas, kurios būtų grindžiamos telefono numerio identifikavimu.
„Antra galima nauda susijusi su abonentų identifikacija – spartesnis numerio perkėlimo procesas išankstinio apmokėjimo abonentams keičiant operatorių. Abonento identifikacija yra reikalinga siekiant užtikrinti ryšio numerio perkėlimą į kitą tinklą, todėl išankstinė SIM kortelių registracija, leidžianti identifikuoti abonentą, supaprastintų ir pagreitintų vėlesnį ryšio numerio perkėlimo į kitą tinklą procesą. Šiuo metu galioja tvarka, kad tik tie abonentai, kurie nori perkelti numerį į kitą tinklą pirmiausia privalo identifikuotis ir tik tada prašyti perkelti numerį“, – aiškina G. Pūras.
LOGIN.LT jau rašė, kad Seime stumiasi iniciatyva suregistruoti visus „Ežį“, „Labas“ ar „Pildyk“ SIM korteles naudojančius asmenis.
Neaišku, ar padės kovoti su nusikalstamumu
Visgi, G. Pūro teigimu, analizuojant kitų pasaulio šalių patirtį, nėra neginčijamų įrodymų, kad privalomas išankstinio mokėjimo SIM kortelių registravimas būtų iš esmės pakeitęs padėtį kovojant su nusikalstamumu. Būtent kova su nusikalstamumu dažniausiai pateikiama kaip tikslas, kuriuo siekiama įvedanti privalomą SIM registraciją.
„Taigi, būtina įvertinti, ar esamos priemonės nėra pakankamos ir ar pasirinktas sprendimas tikrai leis pasiekti norimus tikslus ir išspręsti konkrečią problemą, pavyzdžiui, užkardys telefoninio sukčiavimo atvejus“, – pabrėžia RRT tarybos narys.
Lietuvos atveju, būtina įvertinti ES rinkos sąlygas ir ypač kaimyninėse valstybėse taikomus reikalavimus. Asmenys, kurie vykdo nusikalstamas veikas, vis tiek turės galimybę netrukdomai įsigyti ir atsivežti išankstinio mokėjimo SIM kortelių iš kitų šalių, o iš ES valstybių narių atvežtomis kortelėmis bus galima skambinti nepatiriant didelių išlaidų dėl ES galiojančio „skambink užsienyje kaip namie“ (angl. Roam Like At Home) principo.
Be to, negalima atmesti tikimybės, kad atsiras „juodoji rinka“, kurioje bus prekiaujama socialiai pažeidžiamų asmenų ar veiklos nevykdančių įmonių vardu registruotomis SIM kortelėmis.
Gali paveikti labiausiai pažeidžiamus vartotojus
Išankstinio mokėjimo viešosios mobiliojo ryšio paslaugos yra lanksčiausia, paprasčiausia ir greičiausiai pigiausia elektroninių ryšių paslaugų užsakymo forma. Šios paslaugos savybės lemia, kad vieni pagrindinių išankstinio mokėjimo paslaugų vartotojai yra nepilnamečiai asmenys bei pagyvenę asmenys, nenorintys prisiimti ilgalaikių sutartinių įsipareigojimų.
„Dėl to būtina įvertinti, kaip siūlomas sprendimas paveiktų socialiai labiausiai pažeidžiamus vartotojus bei vartotojus, gyvenančius nutolusiose vietovėse“, - sako G. Pūras, kurio teigimu, privaloma išankstinių mokėjimo kortelių registracija neabejotinai didintų operatorių veiklos sąnaudas. Tai gali lemti investicijų į kitas veiklos sritis mažėjimą bei paslaugų brangimą galutiniams vartotojams.