„Paysera“ sulaukė įmonių atstovų pranešimų apie jų gautus e. laiškus, kuriuose, neteisėtai prisidengiant įmonės vardu, raginama atnaujinti duomenis paskyroje. Ištikrųjų tai yra vadinamieji fišingo laiškai, kurių tikslas yra perimti prisijungimo prie e. bankininkystės duomenis ir pasisavinti sąskaitoje esančius pinigus, rašoma bendrovės pranešime.
Jis primena, kad „Paysera“ ar bet kurios kitos finansų įstaigos paskyrą saugiausia pasiekti interneto naršyklėje savarankiškai suvedant e. bankininkystės adresą, o ne per nuorodas ar „Google“ paiešką, kurioje sukčiai kartais trumpam laikui išsiperka suklastoto puslapio reklamą.
Pasak M. Plančiūno, norint pasitikslinti, ar laiškas ar SMS žinutė atėjo iš finansų įstaigos, visada derėtų susisiekti su finansų įstaiga oficialiais kontaktais bendrovės puslapyje.
SEB banko tyrimas: susidūrimų su sukčiais yra patyrę 4 iš 10 Lietuvos gyventojų
SEB banko iniciatyva atlikto tyrimo duomenimis, daugiau negu keturi iš dešimties (43 proc.) Lietuvos gyventojų yra tiesiogiai nukentėję dėl sukčių arba turi tokių žmonių artimoje aplinkoje.
SEB banko atstovė primena, kad geriausia apsauga nuo sukčiavimo yra atidumas ir sąmoningumas. Kad išvengtumėte nusikaltėlių pinklių, prieš atlikdami bet kokius veiksmus, susijusius su mokėjimais internetu ar bet kokių duomenų pateikimu, įvertinkite:
1) ar pirkimas, mokėjimas internetu, prisijungimas prie interneto banko vyksta jūsų pačių iniciatyva?
Jei ne, pavyzdžiui, su jumis kažkas netikėtai susisiekė žinute, skambučiu, el. laišku ar bet kokiu kitu būdu ir paprašė ar pareikalavo įvesti mokėjimo duomenis, tiesiog sustokite ir jokių duomenų niekur neįveskite;
2) ar su jumis susisiekęs asmuo jus spaudžia, ragina skubėti, prašo kažkur prisijungti ar atlikti mokėjimą kuo greičiau, nes kitaip lauksiančios kokios nors nemalonios pasekmės?
Galbūt jums teigiama, esą kam nors kyla pavojus, kuriam išvengti būtina pateikti savo mokėjimo duomenis, arba juos pateikdamas kam nors labai padėsite? Jeigu taip, nedelsdami nutraukite tokį pokalbį, kad ir kuo prašantysis būtų prisistatęs – banko, teismo, policijos ar kitos institucijos atstovu. Jokia institucija jokiomis aplinkybėmis neprašo prisijungimo prie interneto banko duomenų:
3) ar pervesti pinigus norėjote SMS žinute, el. laišku ar kitokiu būdu gavę nuorodą į kokią nors svetainę?
Jei taip, tiesiog neatidarykite tokių nuorodų, net tada, jei, pavyzdžiui, gavote žinutę, kurios siuntėjas neva yra bankas ir ji yra ankstesnio susirašinėjimo su tikru banku lange. Prisiminkite, kad sukčiai gali pasivadinti, kaip tik nori, ir tokios žinutės išties atsiranda tikro susirašinėjimo su banku lange.
Anot V. Nausėdaitės, per pirmą šių metų ketvirtį dažniausiai sukčiai gyventojų lėšas viliojo netikromis SMS žinutėmis, apgaulingais skambučiais, apsimesdami banko ar kitos institucijos darbuotojais bei investicijų specialistais, siūlančiais neva pelningas uždarbio galimybes.
SEB bankas nuolat imasi įvairių priemonių, siekdamas mažinti sukčiavimo mastą. Pirmiausia tai gyventojų švietimas ir informavimas sukčiavimo prevencijos klausimais. Taip pat bankas nuolat tobulina savo stebėsenos priemones, kad galėtų aptikti klientui nebūdingas operacijas, nuolat inicijuoja suklastotų interneto puslapių ir sąskaitų, kurias naudoja sukčiai, blokavimą, diegia technologinius sprendimus, bendradarbiauja su kitų infrastruktūrų tiekėjais, kurdamas priemones, kurios padėtų ribojant finansinį sukčiavimą.
SEB banko užsakymu tyrimą šių metų balandį atliko bendrovė „Norstat LT“. Apklausoje dalyvavo 1 000 Lietuvos gyventojų nuo 18 iki 74 metų.