„Tendencija pasijuokti suvaidinant vaizdo žaidimų veikėjus nėra nauja. Prieš penketą metų lietuviai puikiai suvaidino „Grand Theft Auto“ žaidimo stilių kirpyklos reklamoje, tada jų buvo pilnas internetas. Nors dažniausiai NPC veikėjai yra apkalbinėjami žaidimų entuziastų, kartas nuo karto ši tema išlenda į platesnius vandenis“, – sako Lukas Keraitis, „Tele2“ inovacijų ekspertas.

Kas yra NPC?


Paprastai tariant, NPC yra tie vaizdo žaidimų veikėjai, kurių negali valdyti patys žaidėjai. Jie dažniausiai yra antraplaniai personažai, sukurti tam, kad žaidimų pasaulis atrodytų labiau tikroviškas ir gyvas, pasižymėtų įvairesnėmis siužeto linijomis. NPC žaidimuose neretai pasirodo kaip pagrindinio pasakojimo dalis, pavyzdžiui, nukreipia žaidėją prie tolesnių veiksmų.

Kadangi visi šių veikėjų veiksmai yra valdomi kompiuterio, NPC judesiai ir kalba yra riboti – tiek kalbėdami, tiek judėdami jie veikia pasikartojančiai, nekūrybiškai. Svarbiausia priežastis, dėl kurios žaidimų kūrėjai nekuria išradingesnių NPC veikėjų, dažniausiai susijusi su žaidimuose taikomais duomenų dydžio apribojimais. Kūrėjams gerokai paprasčiau sukurti tam tikrus „judėjimo šablonus“, veiklos „kilpas“ arba duoti veikėjams vieną scenarijų, kurį jie galėtų kartoti.

Labiausiai atpažįstami NPC veikėjai sutinkami tokiuose žaidimuose, kaip „The Elder Scrolls“, „Pokémon“, „Portal“, „Animal Crossing“, „Zelda“, „Halo“ ar „Undertale“. Tiesa, kai kuriais atvejais NPC sulaukia ir didesnio dėmesio bei nustelbia pagrindinius žaidimų herojus, o tarp tokių pavyzdžių – piratų lyderis Vaas Montenegro žaidime „Far Cry“, erzinanti fėja Navi žaidime „Legend of Zelda“ ar drakonas Paarthurnax žaidime „Skyrim“.

„TikTok“ tendencija grąžino populiarumą


Nors iki šiol NPC tema daugiau buvo aptarinėjama vaizdo žaidimų entuziastų, neseniai ją plačiau išgarsino socialinio tinklo „TikTok“ kūrėjai. Kurdami vaizdinį turinį, platformos kūrėjai keistai ir tikroviškai atkartoja gerai žinomų NPC veikėjų judesius ir garsiausias frazes. Dažniausiai šios frazės neturi jokios realios reikšmės. Nepaisant to, tendencija netruko išgarsėti ir vien per liepos mėn. autoriai, „TikTok“ naudojantys žymą „#NPC“, įkėlė daugiau nei 47 tūkst. vaizdo įrašų, kurie bendrai buvo peržiūrėti 835 mln. kartų.

Šią tendenciją labiausiai išgarsino „TikTok“ kūrėja slapyvardžiu PinkyDoll, kurią įkvėpė kultinių „Grand Theft Auto“ serijos žaidimų pasaulyje gyvenantys antrojo plano veikėjai. „TikTok“ programėlėje galima pamatyti, kaip PinkyDoll sėdi prie virtuvės stalo ir sparčiai dėlioja nesąmoningas pasikartojančias frazes, naudodama vis tą pačią linksmą veido išraišką ir toną, atkartodama judesius, iš tiesų labiau primenančius žaidimo veikėją, o ne tikrą žmogų.

„Tas keistas jausmas, kurį patiriame žiūrėdami į NPC vaidinančius aktorius, humanoidus robotus ar ne iki galo tikrovišką vaizdo grafiką angliškai dar vadinamas „uncanny valley“ – netikrumo slėniu. Taip jaučiamės matydami tikrovišką, tačiau ne iki galo kokybišką realistiškumą. Stebėdami NPC judesius atkartojančius aktorius patiriame panašų jausmą – vienu metu ir žavimės, ir bjaurimės“, – pastebi L. Keraitis.

Tapo būdu užsidirbti


Toks turinys gali būti ir interaktyvus. NPC veikėjus „TikTok“ kūrėjai atkartoja per tiesiogines transliacijas, kurias žiūrėdami programėlės naudotojai gali kūrėjui siųsti virtualias dovanas: ledus, rožes, keksiukus ir širdeles, kurie ekrane pasirodo kaip animacinė grafika. Kūrėjas gali reaguoti į gautas dovanas naudodamas užprogramuotas frazes, kurias paprastai naudoja jo kuriamas personažas. Gautos virtualios dovanos tampa realiu uždarbiu – nuo vienos dovanos kūrėjui atitenka nuo kelių centų, iki kelių JAV dolerių.

Milijonus peržiūrų „TikTok“ platformoje surinkusi PinkyDoll laikraščiui „New York Times“ pasakojo, kad iš tokių gerbėjų jai siunčiamų dovanų per vieną tiesioginę transliaciją vidutiniškai uždirbo nuo 2000 iki 3000 JAV dolerių, o daugiausiai yra uždirbusi net 7000 dolerių.

Naujosios technologijos pakeis ir NPC


Vis dėlto, naujausios technologijos gali pakeisti kvailų ir neišradingų NPC dabartį. Pažangūs dirbtinio intelekto (DI) sprendimai suteikia žaidimų kūrėjams galimybę paprasčiau kurti automatizuotus dialogus, kuriuos galėtų pasitelkti ir NPC personažams.

„Pastaraisiais metais stipriai patobulėjus generatyviojo dirbtinio intelekto technologijoms, žaidimų kūrėjai suskubo pritaikyti į „ChatGPT“ panašius įrankius ir savo žaidimuose. Kompanija „Replica“ neseniai pademonstravo savo „Unreal Engine“ žaidimų varikliui pritaikytą įrankį, kurį ims naudoti vis daugiau kūrėjų. Pirmiausia kalbėjimosi su praeiviais galimybė pademonstruota „Matrix Awakens“ žaidime – stipriai ironiška, turint omenyje „The Matrix“ iškeliamas idėjas apie tai, kad gyvename kompiuterinėje simuliacijoje. Su specialiu žaidimo rėžimu „GTA 5“ žaidime jau taip pat galima kalbėtis su praeiviais. Kaip ir galima tikėtis, pirmieji išbandę naująją funkciją mėgino įkalbinti NPC veikėjus, kad šie gyvena simuliacijoje“, – sako L. Keraitis.

Tokius pokyčius paskatino 2023 m. balandžio mėn. Stanfordo universiteto ir „Google Research“ paskelbto tyrimo rezultatai. Tyrėjai sukūrė DI paremtą žaidimo aplinką su NPC personažais, kad ištirtų veikėjų, galinčių kūrybiškai imituoti į žmogų panašų elgesį, galią. Paaiškėjo, kad net ir turėdami siaurai apibrėžtas užuominas, NPC pradėjo formuoti nuomonę, kūrybiškai bendravo su kitais, o jų socialinis elgesys buvo natūralus.

„Teksto pavertimo garsu technologijai vis labiau populiarėjant, matysime dar daugiau žaidimų su dar spalvingesnių charakterių NPC. Kol kas šie kalbantys veikėjai ir stebina savo išmone, ir vis dar yra stipriai netobuli – puiki akimirka naujovėms dažnai skeptiškiems ir žaidimo ribas nuolat testuojantiems geimeriams“, – priduria ekspertas.